اخبار سیاسی روز

«اقتدار علمی کشور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

کمک به توسعه سریع علمی کشور، حل موثر مشکلات جامعه، توجه مجامع علمی به رفع نیازهای کشور، کاهش اموال دولت و تحقق اصل 44 قانون اساسی، برای تغییر. جهت گیری تحقیق در جهت رفع مشکلات و نیازهای اساسی جامعه و افزایش همکاری.

برای ترغیب دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور و همچنین دانشمندان به تولید علم، در جهت رفع نیازهای جامعه، باید امکانات لازم را متناسب با این رسالت در اختیار آنان قرار داد و مطالبه درست و جدی از آن ها خواست.

پیامدهای اجرای این اقدام به شرح زیر است:

مطالعات و تحقیقات چند رشته ای نیز به معنای استخراج دانش با ترکیب و استفاده از روش ها، دستاوردها و دانش در چندین رشته مختلف به منظور حل یک مسئله یا مطالعه و تحلیل یک موضوع خاص است.

همچنین توجه به حل مشکلات اساسی جامعه از وظایف اصلی نهادها و شخصیت های علمی کشور است.

الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی تدبیر 11 که یکی از پیش نیازهای دستیابی به این افق است، به شرح زیر تدوین شده است:

به گزارش ای بی اس نیوز، متن یادداشت دکتر محمدرضا محمدی زاده به شرح زیر است:

یکی از اعضای مؤسسه علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «اقتدار علمی کشور در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» گفت:

الزامات اجرایی این اقدام عبارتند از: الزام دستگاه‌های سیاسی و اجرایی به استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور با استفاده از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری، حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران علوم پایه، بین‌رشته‌ای و چند رشته‌ای، سرمایه‌گذاری‌های مالی ملی، دولتی و خصوصی. حوزه علم، توسعه سیاسی و ایجاد شرایط سیاسی به منظور ایجاد زیرساخت روابط علمی دائم و پایدار با جهان، ادغام قوانین و نهادهای موازی، توجه به آموزش و تشکیل نیروی کار با کیفیت برای گسترش مرزهای دانش و ایجاد زیرساخت، استخراج و تعریف مشکلات جامعه و تلاش برای ایجاد اجماع ملی در این تعاریف، توجه به کیفیت به جای کمیت، جوانی در عرصه تولید علمی، کاهش مالکیت دولت و وابستگی به بخش خصوصی، تعیین شاخص های کیفی در ارزیابی عملکرد، تفکیک موسسات و منابع ماموریت محور و در دسترس بر اساس ماموریت، تعمیم دیدگاه های علمی و علمی در جامعه، آموزش توانمندسازی منابع انسانی و تعریف و تدوین شاخص هایی برای مفاهیم کلیدی برای افزایش دقت.

مطالعات و تحقیقات میان رشته ای به ترکیب دانش، روش و تجربه از دو یا چند زمینه علمی و تخصصی برای شناخت پدیده های چند وجهی یا حل مسائل پیچیده علمی اطلاق می شود. در اینجا دیدگاه‌های مختلف چندین رشته و روش‌های آن‌ها مکمل یکدیگر هستند و درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از موضوع ارائه می‌دهند.

حمایت روزافزون و تقاضای متناسب از سوی نهادها و شخصیت‌های علمی کشور برای گسترش مرزهای دانش و مطالعات و پژوهش‌های نوآورانه چند رشته‌ای و میان‌رشته‌ای، با هدف رفع نیازها و رفع مشکلات اساسی جامعه و استفاده از سیاست‌گذاری ساخت و سیستم های اجرایی و کنترلی».

حمایت از جذب نخبگان متخصص در علوم بنیادی، میان رشته ای و چند رشته ای و حمایت از همکاری نزدیک بین دانشکده های مختلف و ایجاد رشته های جدید بخشی از راهبردهای این راهبرد است.

absnews

بر اساس پیش‌بینی‌های الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، تا سال ۱۴۵۰ ایران به عنوان مرجع معتبر بین‌المللی شناخته می‌شود و جزو پنج کشور پیشرو در تولید فکر، علم و فناوری خواهد بود.

مشکلاتی که در حال حاضر برای اجرای این اقدام وجود دارد عبارتند از: عدم تولید علم و تفکر اصیل مبتنی بر رویکرد آینده نگر، عدم برنامه ریزی موثر برای جذب نخبگان و کاهش مهاجرت آنان، عدم توجه به مهارت ها. و آموزش مورد نیاز جوامع، مشارکت کم جامعه علمی کشور در سیاست گذاری و مدیریت پروژه های علمی بین المللی و ضعف تفکر و زیرساخت های اجتماعی علم.

مطالعات چند رشته ای اغلب با همکاری و تعامل علمی چندین محقق از حوزه های مختلف برای حل یک مشکل انجام می شود. از آنجا که مشکلات دارای راه حل های بین رشته ای هستند، این رویکرد دارای رویکرد حل مسئله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا