تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان میدهد که افزودن عبارت «هوش مصنوعی» به توضیحات محصول، جذابیت آنها را برای مصرفکنندگان کاهش میدهد. این مطالعه نشان می دهد که مردم محصولات بدون برچسب هوش مصنوعی را ترجیح می دهند.
شرکت ها تمایل دارند اصطلاح هوش مصنوعی (AI) را به توضیحات محصول خود اضافه کنند، حتی اگر گاهی اوقات غیرمنطقی یا احمقانه به نظر برسد. آنها معتقدند افزودن این اصطلاح به جذب مشتریانی که به دنبال آخرین فناوری هستند کمک می کند. اما حقیقت این است که بسیاری از مردم فریب محصولات هوش مصنوعی را می خورند.
برندسازی هوش مصنوعی در محصولات؛ از جاذبه تا دافعه
مطالعهای که توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شد و در مجله بازاریابی و مدیریت منتشر شد، از 1000 بزرگسال برای ارزیابی رابطه بین افشای هوش مصنوعی و رفتار مصرفکننده مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه، به شرکت کنندگان محصولات و خدمات مختلفی نشان داده شد که برخی از آنها عبارت “هوش مصنوعی” را در توضیحات خود گنجانده بودند تا ببینند آیا این اصطلاح بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می گذارد یا خیر.
نتایج نشان داد که یک گروه از شرکتکنندگان کمتر احتمال دارد تلویزیون هوشمندی بخرند که «هوش مصنوعی» در توضیح آن ذکر شده باشد. در حالی که گروه دیگری که همین توضیحات را بدون ذکر هوش مصنوعی دیدند، احتمال خرید تلویزیون بیشتر بود.
تأثیر منفی استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی بیشتر در خریدهای پرخطر مانند تلویزیون های گران قیمت، دستگاه های پزشکی یا خدمات مالی مشهود بود. مسوت چیک، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد بالینی بازاریابی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، میگوید: این به این دلیل است که مصرفکنندگان نگران از دست دادن پول یا به خطر انداختن ایمنی فیزیکی خود هستند.
محصولات کم خطر مانند جاروبرقی ها و روبات های خدماتی که به هوش مصنوعی اشاره می کنند کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، اما مردم همچنان ترجیح می دهند نسخه های غیر هوش مصنوعی بخرند.
چچیک میگوید: «وقتی هوش مصنوعی ذکر میشود، اعتماد عاطفی کاهش مییابد، که به نوبه خود قصد خرید را کاهش میدهد. او افزود: «ما دریافتیم که اعتماد عاطفی نقش مهمی در نحوه مشاهده مشتریان از محصولات مجهز به هوش مصنوعی دارد.
همین بیزاری از استفاده از هوش مصنوعی در توصیف هشت دسته مختلف از محصولات و خدمات مشاهده شد. ژیژک به این نتیجه رسید که بازاریابان باید در نحوه معرفی هوش مصنوعی در توضیحات محصول خود دقت کنند و تاکید بر این اصطلاح ممکن است بهترین رویکرد نباشد.
در اوایل این ماه، یک نظرسنجی نشان داد که آیا طرفداران رایانه شخصی مایلند برای دستگاه هایی با قابلیت هوش مصنوعی هزینه بیشتری بپردازند. بیش از 22000 نفر، یا 84 درصد از کل، اعلام کردند که مایل به پرداخت بیشتر نیستند. بیش از 2200 نفر گفتند که نمی دانند، در حالی که کمتر از 2000 پاسخ مثبت دادند.
منبع خبر: https://digiato.com/artificial-intelligence/study-finds-including-ai-product-descriptions
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز