افزایش 6 برابری حقوق معادن دولتی در یک سال – اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سعید عسکرزاده در جلسه کمیته صنایع معدنی اتاق ایران که با حضور 11 استان دارای معادن سنگ آهن برگزار شد، گفت: موضوع حقوق دولتی در 11 استان دارای معادن سنگ آهن با چالش مواجه شد. هدف از بررسی چگونگی تعیین حقوق دولت در معادن.
رئیس اتاق معادن افزود: اتاق ایران و کمیسیون معادن می توانند مبنای کارشناسی حقوق دولتی را از دهان همه فعالان معدنی به شورای عالی معادن و وزارت صنعت ارائه کنند تا خواسته معدن. فعالان مورد توجه قرار می گیرند و خود ما در تصمیم گیری مشارکت می کنیم.»
وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن عوامل افزایش و کاهش ضریب حقوق دولتی را تعیین کرد. ضرایب، درصد و تغییرات این فاکتورها مشخص شده و حتی نرم افزار نیز آماده شده است. بررسی ها نهایی شده و سه هفته دیگر در جلسه شورای معادن رونمایی می شود. برای تعیین سود ترجیحی، قیمت های جهانی، گمرک و خانه های معدن به عنوان معیار در نظر گرفته شده است. البته وقتی این ساختار (پلتفرم) نهایی شد، با بخش خصوصی در میان گذاشته و نظرات آنها را دریافت خواهیم کرد.
در ادامه محمدرضا بهرامن، رئیس خانه مدن گفت: در بحث حقوق کشور طبق قانون، سنگ معدن استخراج شده باید مبنای کار قرار گیرد. بر این اساس مجلس مصوبه ای را تصویب کرد که سازمان برنامه در شورای معدن در رابطه با حقوق دولتی کسب درآمد کند. این ذهنیت ها به این معنی است که بخش معدن در معرض حملات مداوم است.
رئیس دفتر عملیات معدنی وزارت حراست با اشاره به اینکه ضرایب وظیفه دولت از سال 99 تغییر نکرده است، گفت: آنچه تغییر کرده سود ترجیحی است. قانون دولت را الکترونیک کرده ایم تا عدالت بیشتری اجرا شود. حالا می دانیم چه کسی بدهکار است و چقدر است و همه چیز را جمع می کنیم. امسال در چالش با برنامه بودجه تلاش کرده ایم که رقم حقوق دولتی کمتر از 40 همات باشد چرا که با افزایش حقوق دولتی معادن هم مخالفیم.
وی افزود: سود ترجیحی معدن باید در تعیین حقوق دولتی لحاظ شود. اگر بخواهیم بخش معدن را احیا کنیم، این تصمیمات به این معنی است که معادن فعال فعلی به 6000 معدن بسته اضافه می شود.
absnews
حمیدی رئیس دفتر کل وزارت معادن گفت: در تعیین حقوق دولت در قانون به بحث زیرساخت ها، ذخایر نهایی و احتمالی، کیفیت و کیفیت، شرایط پسماند، دسترسی به آب، جاده و … توجه شده است. بازار و همچنین سود ترجیحی. ، گفت: معتقدیم در دریافت حقوق دولتی معادن باید عدالت اجرا شود. هزینه های دولتی برای استخراج شن و ماسه در مازندران و تهران باید متفاوت از معدن شن و ماسه در ایلام محاسبه شود.
حمیدی در ادامه با بیان اینکه حقوق دولتی بر اساس ظرفیت نرخی محاسبه می شود، ادامه داد: اینکه حقوق دولتی تعیین شده اکنون با این ظرفیت مطابقت ندارد دو دلیل دارد. اولاً، طرح استخراج معدن دقیق نیست و روش استخراج مشخص نشده است. دوم اینکه گزارش پایان عملیات نیز ناقص است. زیرا کشف به درستی انجام نمی شود. اگر بخواهیم حقوق دولتی مناسب را بگیریم باید گزارش پایان عملیات و برنامه عملیاتی دقیق باشد.
وی ادامه می دهد: در شهریورماه با بخشنامه ای برای محاسبه قیمت پایه مواد معدنی مواجه شدیم که اگرچه مشکل آفرین بود و انتقادات زیادی را به دنبال داشت؛ این بخشنامه برای محاسبه قیمت پایه مواد معدنی در دستور کار قرار گرفت. اما بعد دیدیم که همان در محاسبه لحاظ نشده است. در عوض، از آمار سیستم معاملاتی کلی برای محاسبه استفاده می شود. مشکلی که ماینرها با آن روبرو هستند این است که آنچه استخراج می کنند با چیزی که می فروشند بسیار متفاوت است. اگر بر اساس بخشنامه باشد ایرادات آن مشخص است اما اگر بر اساس سیستم باشد باید به نوع مواد فروخته شده توجه شود.
در ادامه فرهادی یکی از فعالان معدنی نیز با اشاره به اینکه مبنای تبعیض بین معادن سنگ آهن مشخص نیست، گفت: حقوق دولتی معادن در یک سال 6 برابر شده است که این فاجعه است.