مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: دستیابی به هدف 50 میلیون تنی ترانزیت نیازمند تغییرات اساسی است چرا که نه تنها نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم، بلکه لازم است به شبکه حمل و نقل متصل شویم. «حمل و نقل منطقهای در حوزه ریلی و جادهای و مهمتر از آن در حوزه نرمافزاری باید یک جهت داشته باشیم و شاهد ادغام بسترهای اجرایی و مدیریتی در پایانههای مرزی باشیم.
وی همچنین از آخرین وضعیت ترانزیت جاده ای کشور خبر داد و گفت: در 10 ماهه امسال هفت و نیم میلیون تن ترانزیت در حوزه راه انجام شد که تا پایان سال می توانیم این میزان را افزایش دهیم. به 9 میلیون تن رسید که 101 درصد بیشتر از سال گذشته است. گذشته باید روبرو شود. همچنین با احتساب ترانزیت دو میلیون تنی در حوزه ریلی، این عدد به رکورد ترانزیت ایران در سال های گذشته که حدود 13 میلیون تن بود نزدیک است.
مدیرکل ترانزیت و حملونقل بینالملل سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی که داریم میتوانیم کنارگذر خوبی برای تجارت از شرق به غرب و از شمال به جنوب باشیم و میتوانیم در آن نقش داشته باشیم. ” بزرگترین مزیت در این زمینه این است که تجارت بین المللی می تواند از طریق دریای سرخ و کانال سوئز انجام شود، زیرا چین و هند به عنوان اقتصادهای نوظهور در جهان می توانند با اروپا و جهان تجارت کنند. فرآیند کسب و کار نیز می تواند به شکل انجام برعکس باشد. در این راستا ایران می تواند این سهم ترانزیتی را از طریق کشورهای جنوبی یا شمالی به دست آورد.
جواد هدایتی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: بر انتقال رئیس جمهور به مجلس و وزرا برای توسعه وی تاکید ویژه ای شد و جلسات زیادی با کشورهای مختلف برگزار شد.
absnews
وی افزود: اهمیت این موضوع و توسعه آن در مذاکرات با سایر کشورها از جمله کشورهای عضو شانگهای نیز مورد تاکید قرار گرفته است. این امر چشم انداز بسیار خوبی را برای تحقق آن باز می کند. از سوی دیگر وضعیتی که در دنیا شاهد آن هستیم باعث شده است که هزینه حمل و نقل پس از شیوع ویروس کرونا تا سه برابر دو برابر شود که این امر منجر به بروز روندی از سمت کارکنان زمینی شده است، اما بر اساس پیش بینی ها و ارزیابی ها، این فرصت دو سال برآورد شده است.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات توسعه ترانزیت جاده ای این است که قیمت ناوگان در ایران حدود 8 تا 10 برابر بیشتر از قیمت آن در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، ترکیه و … است. بنابراین باید مشکلات این حوزه را حل کنیم. و با قراردادهای دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مختلف، می توانیم هزینه ترانزیت رانندگان خود را کاهش دهیم و حمل و نقل بین المللی را ساده کنیم. ما همچنین باید بخش خصوصی را در این زمینه تقویت کنیم و آن را به سرمایه گذاران در شرکت های چند ملیتی فعال متصل کنیم. بهبود وضعیت حمل و نقل بین المللی و لجستیک در زمینه ترانزیت.
هدایتی افزود: اگر در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و طالبان مشکلی با مرز ترکمنستان و افغانستان نداشتیم، امسال می توانستیم رکورد 13 میلیون تن ترانزیت را ثبت کنیم، اما اگر مذاکرات وین تحریم های بانکی موفق و ظالمانه ای است و اگر اقتصاد ایران را برداشته و از سوی دیگر مشکلات و موانع داخلی را برطرف کنیم، می توانیم ترانزیت جاده ای را در سال آینده به 20 میلیون تن برسانیم که رکورد بسیار بزرگی است. هدف 50 میلیون تن ترانزیت برای چهار سال یا هشت سال پیش، میتوانستیم به آن فکر کنیم و برای آن برنامهریزی کنیم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش 101 درصدی ترانزیت جاده ای در 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: در صورت رفع تحریم ها و رفع تحریم ها می توانیم ترانزیت جاده ای را تا 20 میلیون تن افزایش دهیم. سایر مسائل و موانع داخلی حل می شود.» افزایش سال آینده و 50 میلیون تن در سال های آینده.