سایر موضوعات

رتبه ای بی اس نیوز | انتقاد از «تفکیک نادرست در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» – اخبار کشاورزی – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

در این دوره کوتاه ریاست جمهوری، رویکرد تحول آفرین وزیر محترم جهادکشاورزی کاملا مشهود و قابل تقدیر است. این رویکرد، از انتصابات تا پروژه ها و اعلامیه های صریح آن، کاملاً خارجی است. اما در این مورد خاص، رویکرد وزیر اشتباه به نظر می رسد. این مقاله از روی خیرخواهی نوشته شده و به دلایل زیر خود را نشان می دهد:

اولین اساس رویکرد جدایی در دنیای منسوخ شده، بلکه رویه عمومی در کشورهای پیشرفته جهان برعکس است. ایجاد یک اتحاد استراتژیک و نزدیک می تواند منافع دو طرف را چندین برابر تقویت کند.

مورد چهارم، تغییرات ساختاری نیازمند مطالعات عمیق و مطالعات تطبیقی ​​شرایط کشورهای موفق جهان است. انجام چنین مطالعات عمیقی در دوره کوتاه وزارت جهادکشاورزی دولت سیزدهم منطقا غیرممکن به نظر می رسد و این طرح با عجله بسته شد.

نکته سوم اینکه وزیر به درستی «ترویج» را با دو مقوله «دیم» و «شیلات» سه رکن بخش کشاورزی در سال 1401 معرفی کرده است. مثلاً ظرفیت معاونت دانش وزارت علوم بهتر نیست ــ یعنی دانشکده های کشاورزی ــ در حال ترفیع؟ بر خلاف این دیدگاه جدایی طلبانه، آقای وزیر با ادغام دانشکده های کشاورزی وزارت علوم در سازمان تات، کشاورزان و اجرا و حوزه کشاورزی کشور بر اساس الگوی کشورهای موفقی مانند هندوستان، هلند و کانادا، یک مرکز دانش باید مدیریت و نگهداری شود. حوزه وسیعی از دانش کشاورزی که ربطی به اجرا ندارد مربوط به مقوله ترویج است؟ چیزی شبیه الگوی موفق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ما؟

چرا اینطور است؟ آیا غربی ها به هم نزدیک شده اند؟ یا عقل اقتصادی این شرکت های موفق ضعیف است که چنین ادغام هایی صورت بگیرد؟! واقعیت این است که این همه وحدت، انسجام، پیوند، تصادف، پیوند، توافق و همدستی، علیرغم رقابت و رقابت عمیق و حداکثری انسان پست مدرن مدرن، ناشی از «دستیابی به مزیت مضاعف در «وحدت» است. بنابراین، میزان و مبنای «رویکرد جدا از نهادها» اساساً ناقص است.

سید جواد ساداتی نژاد در جلسه صبح وی در روز جمعه 12 فروردین 1401 با سران و فعالان 81 شرکت فناور و دانش بنیان در استان خراسان رضوی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در اوایل سال جاری گفت و گو کرد.:حوزه ترفیع باید از سازمان پژوهش و تدریس جدا شود و از نظر بخش خصوصی آن را به یک تبلیغ مدرن مدرن با نوآوری تبدیل کنیم.

حداقل به چهار دلیل فوق، تصمیم برای جداسازی منطقه ارتقاء از سازمان TAT نادرست به نظر می رسد. علاوه بر این، فهرست بلندبالایی از نیازمندی های حوزه در حوزه ترویج وجود دارد که در صورت توجه مناسب، انقلابی در حوزه ترویج رخ خواهد داد. این موارد در آینده و در یادداشت های جداگانه در اتاق فکر اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ذکر خواهد شد.

پایگاه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نوشت {درست همین جا} :

به عنوان مثال، احیای اتحادهای مختلف بین کشورها، مانند تشکیل اتحادیه اروپا، امکان پذیر است. G-20، آسه آن ، BRICS، G8 ، OECD وی خاطرنشان کرد که شکل گیری آنها در نیم قرن گذشته سرعت گرفته است.

خبرگزاری ای بی اس نیوز؛ اتاق فکر اقتصادی

همین روند در شرکت ها مشاهده می شود. تعداد فزاینده شرکت های فراملیتی این ادعا را تایید می کند. به عنوان مثال، بزرگترین خودروسازان جهان، اکنون در حدود هفت ستون و یک گروه بزرگ فعالیت می کنند (به عنوان مثال، گروه فولکس واگن مالک برندها است.آئودی، پورشه، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، فولکس واگن، سیات، اشکودا، ایتال دیزاینودوکاتی است).

وی بر انتقال دانش به بخش کشاورزی از طریق مروجین تاکید کرد و افزود: زمینه ارتقاء باید باشدبخش خصوصی را در کنار خود قرار دهید و همه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی متحد شوند و بتوانند به عنوان مروج کارها را انجام دهند، زیرا نفوذ نیازمند مروج است. از آن جهت کهباید یک فرد امین در کنار کشاورز باشد تا دانش را به کشاورز منتقل کند و این کار توسط مراکز خدماتی و مروجین ما انجام می شود، بنابراین باید در سال 1401 یک پوست اندازی سخت به سازمان تات انجام دهیم.

نکته دوم در معنای کلمه “ترفیع” نهفته است. بسیار مهم است که این کلمه در جمله «تحقیق، آموزش و ترویج منظور از “کشاورزی” چیست؟ آیا با ترفیع باید «ارتباط، اشاعه، اشاعه یا تبلیغ» را آن گونه که طرح تفکیک وزیر می خواهد فهمید؟ یا برخلاف این دیدگاه، آیا این کلمه به این معنا نیست که سازمان تات باید ملات دانش تحقیق (همانطور که از نامش پیداست) را از طریق ابزار «آموزش و ترویج» در میدان به کشاورزان منتقل کند؟ و اگر چنین است، با تفکیک این دو حوزه، جز دانش چه چیز دیگری را می توان ارتقا داد؟! می بینید که مبنای نگاه به موضوع ترفیع در مدل پیشنهادی وزیر مخدوش است.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا