افزایش یکباره قیمت خودرو مصرف کننده را از بازار دور می کند
در پی اتفاقات اخیر در خصوص قیمت خودرو و نامه معاون اول رئیس جمهور برای تعدیل افزایش قیمت پیشنهادی شورای رقابت در شرایط فعلی، یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه این اتفاقات به نفع مصرف کننده نهایی نیست. و بیشتر مشتری را از بازار بیگانه می کند، میزان افزایش قیمت اعلامی شورای رقابت را بر اساس تحلیل نرخ تورم طی یک سال و نیم گذشته و قسمت تمام شده خودروها می داند، اما تعداد که دولت آن را بالا می داند، پیش بینی تورم ناشی از این افزایش قیمت است.
به گزارش ای بی اس نیوز، در جلسه روز سه شنبه 24 فروردین ماه شورای رقابت، بخشنامه افزایش/اصلاح قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان به تصویب اعضای شورای رقابت رسید. به گفته سخنگوی شورای رقابت، این بخشنامه یک روز بعد (چهارشنبه) به وزارت حریم خصوصی ارسال شده است. اما تا کنون، اداره حریم خصوصی می گوید هیچ دستورالعملی صادر نشده و اداره حریم خصوصی جایزه ای دریافت نکرده است.
نکته قابل توجه این است که روز پنجشنبه معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به رئیس هیئت مدیره و مرکز ملی رقابت خواستار بازنگری در قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. خاطرنشان می شود دولت مخالف افزایش قیمت نیست، اما قیمت قطعی و افزایش یکباره در شرایط فعلی را مناسب ندانسته و از شورای رقابت درخواست کرده است که در تعامل با شرکت در قیمت گذاری فوق الذکر تجدید نظر عاجل داشته باشد. وزارت صنعت، معدن و تجارت.
بر اساس اعلام وزارت حراست، در این راستا، وزارت حراست بلافاصله مذاکرات خود را با اعضای شورای رقابت در این حوزه آغاز کرد تا در مورد خودرویی که به نفع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باشد، تصمیم گیری شود.
نایب رئیس شورای رقابت همچنین خاطرنشان کرد: نامه معاون اول رئیس جمهور در داخل کارگروه خودرو و همچنین در شورای رقابت اتخاذ خواهد شد و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
مصرف کننده نهایی دورتر از بازار است
در همین رابطه عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو کشور و از فعالان این حوزه در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: واقعیت این است که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که سیستم های متولی قیمت گذاری خودرو به اثبات رسیده اند. که نمی توانند کار را به درستی انجام دهند و هر بار که تصمیمی گرفته می شود تشنج های بیشتری وارد بازار شده و مشکل تغییر کرده و از اصل خود دور شده است.
وی افزود: تا سال 1400 قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود، سپس در اختیار اداره کل تنظیم بازار قرار گرفت و اکنون به شورای رقابت برگشته است. از طرفی مدت ها فروش به صورت قرعه کشی انجام می شد، سپس به سیستم یکپارچه تعمیم داده می شد، سپس دوباره به دست خودروسازان می افتاد. بعد هم مشکلات بورس کالا بود. در نهایت، یک برنامه فروش یکپارچه بدون قرعه کشی و اولویت بندی فعال و تعهدات بالا وجود دارد. اکنون که شورای رقابت این رقم را اعلام کرده است، می توان روند صعودی را برای بازار پیش بینی کرد.
این فعال صنعت خودرو کشور گفت: واقعیت این است که اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به نفع مصرف کننده نهایی نیست. ضمن اینکه ما و همه فعالان این صنعت با افزایش ناگهانی قیمت آن موافق نیستیم و اراده ای وجود ندارد. زیرا با افزایش ناگهانی قیمت ها سبد محصولات مشتری تغییر می کند و نمی تواند به راحتی خودرو بخرد و مصرف کننده از بازار دورتر می شود. مشکل زمانی بیشتر می شود که سرمایه دارانی که به عنوان سرمایه وارد بازار خودرو می شوند، دوباره وارد بازار خودرو شده و به افزایش قیمت دامن می زنند و قیمت های ثانویه در بازار شکل می گیرد.
مصطفی ادامه داد: همانطور که شنیدیم شورای رقابت میانگین قیمت را 30 تا 40 درصد اعلام می کند اما دولت می داند که این رقم بیشتر است و معتقد است که افزایش قیمت باید کنترل شود. بنابراین، نه موردی به نفع مدیران است، نه به نفع مصرف کننده و نه حتی به نفع صنعت خودرو و فعالان بازار، از خودروسازان داخلی گرفته تا واردکنندگانی که پس از چند سال به بازار بازگشته اند. حتی غرفه داران و نمایندگان شرکت هایی که در زمینه فروش مذاکره می کنند و در بازار آزاد فعال هستند، هیچ کدام از این وضعیت و فضا سود نمی برند.
وی ادامه داد: اما این آشفتگی قیمت خودرو را به حباب می کشاند.
انتهای پیام