افزایش تسهیلات برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی همچنین بر اساس پیشنهاد مهرداد بذرپاش، وزیر جدید راه و شهرسازی، استفاده از منابع بخش غیردولتی را تایید کرد و افزود: بر این موضوع نیز تمرکز شده است. بحث.
به گزارش ای بی اس نیوز، امیر محمود غفاری درباره وضعیت راه ها گفت: آنچه برای وزارت راه و شهرسازی بیش از توسعه راه ها اهمیت دارد، بحث حفظ و نگهداری راه های موجود است. 221 هزار کیلومتر راه داریم که طبق استانداردهای داخلی هزینه نگهداری آنها بیش از 150 همات است، این در حالی است که کل بودجه اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و نگهداری راه ها 22 همات است.
غفاری همچنین استفاده از منابع بخش غیردولتی و جذب سرمایه را برشمرد و گفت: جذب سرمایه الزاماتی دارد که مهمترین آن عمل به وعده ها و توافقات با بخش غیردولتی است. خوشبختانه با پیش بینی هایی که در لایحه مالی سال آینده انجام شده است، در قانون برنامه و حتی در احکام دائمی تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال افزایش 10 درصدی نرخ سود آنها در سال آینده در نظر گرفته شده است. درازمدت ناشی از درآمدهای جاده ای
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث توسعه راه ها افراد بیشتری نیاز است، تصریح کرد: برای توسعه راه ها در حوزه بزرگراه ها، بزرگراه ها، راه های اصلی نیاز به منابع است. و جاده های روستایی؛ این در حالی است که بودجه عمومی وزارت راه در حوزه حمل و نقل کفاف احداث بزرگراه را نمی دهد.
غفاری افزود: پیشنهاد بعدی که در لایحه مالی امسال و لایحه احکام ثابت مطرح شده است استفاده از فنرهای باری است که در درجه اول معادنی که بالای یک میلیون تن محصول دارند ملزم به اعلام برنامه ریل شوند. شبکه ظرف یک سال چون با قیمت فعلی گازوئیل انگیزه ای برای مراجعه به منابع وجود ندارد. همچنین کسانی که از شبکه های جاده ای و ریلی استفاده می کنند و ذینفع هستند ملزم به پرداخت هستند، اینها راهکارهایی است که در این زمینه پیشنهاد شده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جدی بودن بحث نگهداری راه ها گفت: در لایحه مالی سال آینده و مصوبات جدید افزایش تسهیلات برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تعریف بسته های تجاری شامل تجهیزات راه و جاده تاکید کرد. در بخش راه آهن به دلیل اینکه قیمت گازوئیل تقریباً 2 درصد قیمت واقعی است، منفعت اقتصادی چندانی ندارد، اما در بحث لجستیک، کریدور و ترانزیت نمی توان از بخش راه آهن چشم پوشی کرد، اما اگر شبکه تکمیل شود، سودآور خواهد شد.
وی با بیان اینکه وضعیت نگهداری راه ها مشکلی جدی است که باید با آن مواجه شویم، ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه سال گذشته با مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر اصلاح نرخ بارنامه، بخش کوچکی از این نیاز تامین شده است. جبران می شود، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است. امسال در لایحه بودجه 1402 و لایحه برنامه هفتم، یکسری مصوبات برای جبران کمبود منابع در نظر گرفته شده است، حتی اگر تخصیص بودجه خیلی زیاد نباشد و کمتر از 20 درصد باشد.