آیا تغییر ساعات کاری منجر به رشد بهره وری شده است؟
از 25 خرداد 1402 ساعت کار ادارات و موسسات دولتی با هدف کاهش مصرف برق در پیک مصرف تغییر یافت و تا 24 شهریور به مدت سه ماه ادامه یافت.
این طرح موافقان و مخالفانی دارد که موضوع بحث و تبادل نظر کارشناسان شده است. از آنجایی که طرح مذکور در سال جاری اجرایی شد، در گزارش بعدی سعی خواهیم کرد این طرح را از منظری سازنده مورد بررسی قرار دهیم و ابعادی از موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است را روشن کنیم.
کاهش مصرف منابع به تنهایی نمی تواند شاخص افزایش بهره وری در نظر گرفته شود. همانطور که می دانیم بهره وری در معنای عام عبارت است از نسبت خروجی به ورودی. بنابراین کاهش استفاده از منابع و کاهش ورودی ها به شرط ثابت ماندن کمیت و کیفیت خروجی (یا افزایش) را می توان یکی از راهبردهای بهبود بهره وری دانست.
در نهادهای اجرایی، نهادهها شامل کارکنانی است که خدمات عمومی را ارائه میکنند، ساختمانها و تجهیزاتی که در اختیار آنها قرار میگیرد و هزینههای میانی که در فرآیند ارائه خدمات مصرف میشوند، مانند برق، گاز، آب و غیره. بنابراین کاهش میزان استفاده از این منابع می تواند در افزایش بهره وری موثر باشد و البته شرط اساسی ثابت ماندن (و در حالت ایده آل افزایش) کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به مردم است.
تغییر ساعت کار بر اساس برآوردهای ارائه شده از سوی وزارت نیرو، موفقیت نسبی را در کاهش مصرف برق در ادارات دولتی نشان داده است، اما این امر به تنهایی نمی تواند نشانه ای از بهبود بهره وری باشد ارزیابی و بررسی شود که آیا این تغییر ساعت کاری باعث کاهش کمی یا کیفی این خدمات شده است یا خیر و در صورت منفی بودن پاسخ به این سوال این است که می توان از بهبود بهره وری در خدمات عمومی مطمئن بود.
متاسفانه در این طرح مطالعه جامعی در این زمینه انجام نشد و آمار رسمی منتشر نشد. بنابراین نمی توان در مورد وضعیت تولید قبل و بعد از اجرای این پروژه اظهار نظر خاصی کرد. ما ناگزیر باید خود را به برخی مشاهدات میدانی محدود کنیم که در مورد آنها با جزئیات بیشتر بحث خواهیم کرد.
نظرسنجی از کارمندان دولت به جای نظرسنجی از مردم
واضح است که رضایت کارمندان دولت مهم است زیرا آنها افرادی هستند که بیشترین تأثیر را از تصمیم تغییر ساعت کاری میبینند. اما نباید فراموش کرد که فلسفه وجودی و رسالت اساسی دستگاه های اجرایی ارائه خدمات به مردم و شرکت هاست. بنابراین در مرحله اول باید میزان رضایت مشتری از تاثیر تغییر ساعت اداری مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد.
بهترین منبع برای ارزیابی کاهش کمیت و کیفیت خدمات عمومی، پرسش از افرادی است که این خدمات را دریافت می کنند. به نظر می رسد میزان رضایت کارکنان دولت در قالب یک نظرسنجی آنلاین مورد سنجش قرار گرفته است، اما مطالعه ای در مورد میزان رضایت مردم به عنوان مخاطبان اصلی و مشتریان خدمات عمومی انجام نشده است.
انجام یک نظرسنجی از کارمندان دولت از نظر کفایت نمونه آماری و سایر ویژگی های تجزیه و تحلیل آماری مشکوک است. بنابراین، این طرح شامل سه دسته از ذینفعان اصلی، یعنی ارائه دهندگان خدمات عمومی، یعنی کارکنان دولت و دریافت کنندگان خدمات، شامل شهروندان (اشخاص حقیقی) و صاحبان مشاغل (اشخاص حقوقی) است. هنگام تجزیه و تحلیل میزان موفقیت این پروژه، باید تأثیر آن بر این سه گروه مورد بررسی قرار گیرد.
مشاهدات میدانی حاکی از کاهش کمیت و کیفیت خدمات عمومی و کاهش رضایتمندی مردم است. مشاهدات میدانی نشان می دهد که تعداد مراجعین کم و دفاتر خلوت بین 6 تا 9 نفر است و از طرفی تعداد مراجعین در پایان کار افزایش می یابد و این نشان دهنده عدم سازگاری مردم است. به این تغییر زمان همچنین برخی از خدمات ذاتاً قابلیت تغییر ساعت را ندارند، به عنوان مثال شعب ارزی بانک ها با توجه به اینکه نرخ ارز معمولاً ساعت 11 صبح به صورت رسمی اعلام می شود. بنابراین در آخرین ساعت کار با انبوهی از مشتریان روبرو می شوند. تنش و نارضایتی عمومی در بین مشتریان زمانی مشهود است که درب شعبه بسته می شود و تقاضای افزایش ساعت خدمات را دارند.
همچنین با تغییر ساعت بیولوژیکی کارکنان، پیامدهایی مانند کم خوابی، کسالت و پرخاشگری دور از ذهن نیست و این امر می تواند باعث افزایش ضریب خطای کارکنان و کاهش کیفیت خدمات عمومی به مردم شود. . .
با صرفه جویی در مصرف برق ورودی را کاهش دهید
هدف و مزیت اصلی این پروژه جابجایی زمان پیک مصرف برق در کشور و کاهش میزان مصرف برق است. مصرف روزانه حدود 4000 تا 5000 مگاوات برق در بخش اداری (موسسات عمومی دولتی و غیردولتی). بر اساس اعلام وزارت نیرو، با اجرای این طرح 850 مگاوات (بیش از کل مصرف روزانه استان سمنان یا بیش از کل مصرف روزانه استان های خراسان شمالی و جنوبی) در مصرف برق روزانه صرفه جویی شد. یعنی حدود 17 درصد تخمینی از میزان صرفه جویی در مصرف برق برای ادارات دولتی است.
از سوی دیگر با توجه به رکورد ۷۲ هزار مگاوات مصرف برق روزانه در کشور، این میزان صرفه جویی تنها کمی بیش از یک درصد از این رکورد است که عدد زیادی نیست.
شایان ذکر است که بین 400 تا 500 مگاوات برق از طریق ژنراتورهای اضطراری که در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفته بود تولید و در ساعات اوج مصرف به شبکه سراسری برق کشور کمک می کرد. سوخت مصرفی این ژنراتورها و همچنین میزان آلاینده های منتشر شده و مصرف آنها باید در محاسبه و تجزیه و تحلیل بهره وری در نظر گرفته شود.
هزینه استهلاک تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ناشی از چندین بار خاموش و روشن شدن (خاموش شدن سیستم ها در ساعت 12 ظهر) که از الزامات این طرح برای دستگاه های اجرایی بود نیز باید مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گیرد.
با توجه به آب و هوای تابستان بین ساعت 6:30 تا 10 تفاوت چندانی وجود ندارد و معمولاً در ساعات اولیه روز باید از وسایل خنک کننده استفاده شود که در ادارات رعایت می شود. اطمینان از صرفه جویی در مصرف برق با تغییر ساعات کاری نیازمند بررسی های دقیق و کارشناسی است. تاثیر اصلی این پروژه می تواند کاهش بار شبکه در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت 12 تا 16 باشد و تاثیر قابل توجهی بر میزان کل برق مصرفی نخواهد داشت.
تأثیر منفی بر سلامت و روابط اجتماعی کارکنان دولت
بر اساس فرهنگ عامه مردم، در فصل تابستان، دیدن و دیدار با اقوام، بیرون رفتن در شب با خانواده، انجام ورزش های شبانه و پیاده روی، حضور در مکان های تفریحی برای همراهی کودکان و سایر اعضای خانواده و… بیشتر از سایر فصول اتفاق می افتد. و به ناچار زمان خواب تا نیمه های شب به تعویق می افتد و اکثر کارمندان دولت نیز در این شرایط با مشکل کم خوابی مواجه هستند. این امر می تواند برای کارکنان دولت از نظر سلامت و روابط اجتماعی مشکلاتی مانند خستگی، استرس، ناامیدی، عصبانیت، رفتار پرخاشگرانه، کاهش وزن، افزایش خطر فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی، اضطراب و اختلالات سلامت روان و در نهایت ایجاد کند. کاهش بهره وری پيگيري كردن
ایمنی ترافیک صبح زود برای کارمندان و مشتریان (به ویژه زنان) نیز موضوع مهمی است که باید هنگام تصمیم گیری در نظر گرفت. فرض کنید کارمندی که ساکن کرج است چه ساعتی باید از خانه خارج شود تا ساعت 6 صبح در محل کارش در تهران باشد؟
همچنین سردرگمی قشر وسیعی از جامعه به دلیل تغییر ساعت رسمی کشور از عوارض این طرح است که عمداً بخشی از مردم به ویژه قشر کم سواد جامعه را درگیر آن کرد.
تاثیر بر ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی
برخی گزارش ها و همچنین مشاهدات میدانی حاکی از کاهش حجم خودروها در ساعات اوج ترافیک شهری تهران و سایر شهرهای بزرگ است، اما بررسی این موضوع از منظر دیگری ضروری است.
مسائلی مانند ایمنی تردد در ساعات اولیه صبح و همچنین محدودیت در دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی را افزایش داده است، اما از آنجایی که این حرکت خارج از ساعات اوج تردد صورت می گیرد، خارج از رادار تصمیم گیران باقی می ماند. بررسی میزان مصرف سوخت، تعداد کل ترافیک (چه ساعات اوج بار و چه در ساعات کم پیک) و همچنین حجم انتشار آلاینده ها می تواند حقیقت کامل تری را به ما نشان دهد.
نارسایی و هماهنگی بین ساعات کار در بخش دولتی و بخش خصوصی
با توجه به عدم رعایت ساعات کاری اعلام شده از سوی بخش خصوصی و اختلاف دو ساعته شروع کار در ادارات دولتی و خصوصی، فعالان اقتصادی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شدند. به عنوان مثال تراکنش های مالی موسسات اقتصادی به دلیل تاثیر ساعت کاری بانک ها در کشور مختل شده است.
همچنین بسیاری از کارمندان (مخصوصاً همسران شاغل) که دارای فرزند خردسال هستند و فرزندان خود را به مهدکودک یا مدرسه می برند، اکنون با مشکل مواجه شده اند، زیرا ساعت کاری مهدکودک ها مطابق ابلاغیه دولت نیست. همچنین جای سوال است که آیا بیدار شدن زودهنگام برای خردسالان تأثیر منفی بر سلامت آنها خواهد داشت یا خیر.
اگرچه برخی کارشناسان خروج سریعتر از محل کار و حضور بیشتر در کنار خانواده را از مزایای این طرح می دانند، اما این امر به شرطی محقق می شود که هر دو همسر کارمند دولت باشند. زیرا تفاوت محل کار خصوصی و عمومی همسران نیز یکی از مشکلات مهمی است که بر خلاف مزیت فوق، احتمال با هم بودن زوجین را کاهش می دهد.
خلاصه و نتیجه گیری
اگر مجموعه دولت را سیستمی بدانیم که هدف نهایی آن ارائه خدمات عمومی به مردم است، این سیستم دارای ورودی هایی در قالب منابع انسانی، سرمایه (زمین، تجهیزات و…)، انرژی، بودجه و… است. و در قالب فرآیندهایی که خروجی های خدماتی را به افراد و شرکت های عمومی ارائه می دهد. برای ارزیابی تأثیر طرح تغییر ساعت کار ادارات دولتی بر بهره وری نیروی کار، لازم است ابعاد ورودی ها و خروجی ها و میزان تغییرات در آنها به طور همزمان مورد بررسی قرار گیرد تا تجزیه و تحلیل بتواند و می توان در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر وضعیت بهره وری دولت ارائه کرد. عدم توجه کامل به این ابعاد و ارائه تحلیل تنها بر اساس یکی از شاخص ها می تواند زمینه ساز تصمیم گیری های اشتباه باشد.
در جدول زیر به برخی از این ابعاد اشاره شده و برای ارزیابی و تحلیل هر بعد شاخص هایی معرفی شده است. شایان ذکر است که متاسفانه اطلاعات مربوط به این شاخص ها قبل و بعد از اجرای این طرح منتشر نشده و در دسترس نیست.
|
ابعاد تحلیل |
شاخص های پایش |
زیرشاخص ها |
بهره وری |
ورودی |
مصرف انرژی در ساختمان های دولتی |
– مصرف برق – مصرف گاز – مصرف آب |
مصرف انرژی در جاده های عمومی |
– مصرف برق |
||
مصرف سوخت وسایل نقلیه عمومی |
– مصرف بنزین – مصرف گازوئیل |
||
هزینه های سربار (مترو، اتوبوس های تک خط و…) برای شهرداری |
– حقوق و دستمزد ( اضافه کاری ) – مصرف برق در مترو |
||
سوخت مصرفی ژنراتورهای اضطراری در اختیار دستگاه های اجرایی است |
– مصرف گازوئیل – حجم انتشار آلاینده ها |
||
مصرف سوخت (ناشی از افزایش تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بین کارکنان) |
– تعداد خودروهای سواری انفرادی – تعداد خودروهای شخصی – حجم بنزین مصرفی در ترافیک شهری |
||
هزینه استهلاک تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و ژنراتورهای اضطراری (به دلیل راه اندازی و تعطیلی زیاد) |
– هزینه مصرف – زندگی مفید |
||
خروجی ها |
حجم خدمات عمومی ارائه شده به شهروندان |
– ساعات کاری – تعداد خدمات ارائه شده |
|
کیفیت خدمات عمومی ارائه شده به شهروندان |
– دقت خدمات عمومی – خدمات بهداشت عمومی – هزینه دوباره کاری |
||
عواقب |
رضایت مشتریان (شهروندان) |
– میزان رضایت |
|
رضایت مشتریان (صاحبان تجارت) |
– میزان رضایت – سرمایه اجتماعی دولت |
||
رضایت کارکنان |
– میزان تاخیر و غیبت کارکنان – ایمنی ترافیک صبح زود برای کارکنان و مشتریان (به ویژه برای زنان) – رضایت و انگیزه کارکنان |
||
حجم ترافیک |
– تعداد ترافیک در ساعات اوج ترافیک – تعداد ترافیک در ساعات غیر اوج مصرف |
||
مصرف تجهیزات |
– هزینه استهلاک تجهیزات گرمایشی و سرمایشی – هزینه مصرف ژنراتورهای اضطراری |
||
جلوه ها |
سرمایه اجتماعی دولت |
– اعتماد عمومی |
|
آلودگی هوا |
– حجم انتشار آلاینده ها |
||
رفع عدم تعادل انرژی |
– میزان انطباق – میزان قطعی برق |
* اسماعیل حبیبی شیرجینی کارشناس حوزه بهره وری است