ما نباید خودروهای فرسوده وارد کنیم
دبیر انجمن همگن پیشرانه و قطعه سازی نکات منفی واردات خودروهای فرسوده و استاندارد نبودن این خودروها را تشریح کرد و گفت: برای کشوری با این میزان دارایی و منابع غیرمجاز و منطقی است. برای رفتن به دنبال ماشین های دست دوم
وی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر زنجیره تامین ملی 55 هزار میلیارد تومان مطالبات پرداخت نشده از خودروسازان دارد که بیش از 23 هزار میلیارد تومان آن سررسید است. دیر تکلیف مشخص نشده است. با توجه به شرایط حاکم و عدم اجماع بین مسئولان و سیاست گذاران، زنجیره تامین بعید به نظر می رسد که حقوق خود را احقاق کند.
دبیر انجمن همگن نیروی محرکه و صنایع قطعه سازی کشور ادامه داد: ضمن اینکه بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را به بنگاه های خارجی ارائه خواهیم داد و با چالش های زیادی مواجه خواهیم شد؛ در حالی که بازار قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را به بنگاه های خارجی ارائه خواهیم کرد. تاریخچه استفاده از این خودروها و شرایط قبلی آنها نه تنها نامعلوم است، بلکه امروزه نیز در قوانین و مقررات کشور بر استانداردهای آلودگی محیطی (استانداردهای 85 و …) تاکید شده است.
آرش محیبی نژاد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره مصوبه آزادسازی واردات خودروهای فرسوده در کشور، اظهار کرد: این خودروها از نظر استاندارد تکلیف مشخصی ندارند و حتی سازمان استاندارد نیز نمی تواند در مورد آنها اظهار نظر کند. هیچ تعهدی در مورد کیفیت آنها وجود ندارد.
ما از واردات خودروهای جدید حمایت می کنیم
23 هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت نشده سازندگان تجهیزات
این مسئول صنعت ضمن تاکید بر اینکه مدافع واردات خودروهای جدید هستیم، گفت: خودروی جدیدی که دارای شناسنامه مشخص، دارای 85 استاندارد و استانداردهای زیست محیطی و … باشد، مورد تایید واردات است. البته واردات هر کالای مجاز باید آزاد باشد و واردات خودروهای نو به معنای پرکردن و جبران این خلأ با واردات خودروهای فرسوده نیست.
انتهای پیام
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: اگرچه واردات خودرو اعم از نو و کارکرده از نظر خودروسازی کشور ممنوع است، اما نه به نفع این صنعت است و نه مضر است. اما از نظر منافع ملی و حقوق ملت به شدت در مقابل منافع ملی ارزیابی می شود.