اصلاح شرایط گارانتی خودرو؛ گارانتی باید 2 سال باشد
سازمان پشتیبانی در نامهای به خودروسازان اعلام کرد محدودیتهای گارانتی خودروها لغو شده و از این تاریخ مدت گارانتی کمتر از دو سال نمیباشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه ای خطاب به ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور، خودروسازان باران، مدیران خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا، پارس موتور، آذربایجان. صنعت خودرو، صنایع خودروسازی فردا، سیف خودرو، ریگان خودرو، خودروسازی بام، کارمانیا و نورا موتور پارس تغییر شرایط گارانتی خودرو را اعلام کردند.
بر اساس این اطلاعیه، با لغو دو نامه این سازمان در خصوص گارانتی خودرو از فروردین ماه سال جاری و سپس نامه اردیبهشت ماه سال جاری، لغو و تاکید کرد که از این پس مفاد تبصره 1 ماده 2 ق. قانون حمایت از مصرف کننده، مدت گارانتی نمی تواند کمتر از دو سال یا 40000 کیلومتر باشد (هر کدام زودتر باشد) و این باید مبنای گارانتی باشد.
در متن این نامه آمده است:
با توجه به اجرای مصوبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ شورای عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم تامین ضمانت نامه کلیه خودروها، ضمن تاکید بر ابطال نامه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ این نهاد، که طی نامه 22 دسامبر 1401 به این جامعه اعلام شد، به اطلاع می رساند که نامه های 29 فروردین 1402 و 14 اردیبهشت 1402 این سازمان نیز لغو کنید در نظر گرفته شود.
رعایت مفاد تبصره 1 ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (با اصلاحات بند ب ماده 34 قانون هوای پاک) که مدت گارانتی نمی تواند کمتر از دو باشد الزامی است. سال از زمان تحویل خودرو به مصرف کننده یا خدمات برابر با 40000 کیلومتر (هر کدام زودتر باشد) اساس گارانتی همه خودروها را تشکیل می دهد.
بدیهی است هرگونه پرداخت بابت فعال سازی مجدد گارانتی غیرقانونی بوده و در صورت رعایت نکردن مراحل ذکر شده، طبق قوانین و مقررات جاری اقدامات لازم انجام خواهد شد. “
لازم به ذکر است رونوشت این نامه برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر صنایع حمل و نقل، بازرس کل دادگستری سازمان بازرسی کل کشور، عضو هیات مدیره و اعضای هیات مدیره و معاون بازرسی و کنترل کالاهای سرمایه ای، معاون بازرسی و کنترل خدمات، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان ها و مدیر کل بازرسی خدمات اعزام شدند.
لازم به ذکر است پس از اعلام تولید یا واردات خودرو و افزودن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به گواهی خدمات پس از فروش اضافه می شود و از این پس خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدمات باید ظرف مدت هفت روز پاسخگوی افراد باشد.
انتهای پیام