برای مهار تورم و رشد تولید در صنعت خودرو چه باید کرد؟
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو ضمن اشاره به اینکه در صنعت خودرو ایران یارانه سیاه از جیب مردم به خود مردم پرداخت می شود که در هیچ کجای کشور مرسوم نیست. در دنیا و بالعکس به تولید یارانه داده می شود، وی معتقد است در جایی می توان به کاهش تورم و رشد تولید دست یافت که هزینه تولید کمتر از قیمت فروش نباشد.
ابراهیم احمدی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه یارانه سیاه به دست مردم صنعت خودروی ایران می رود و البته از جیب مردم می رود، اظهار کرد: این یارانه از جیب مردم خارج می شود. این تولیدکننده و سهامداران و اساساً مردم هستند که یارانه می دهند. مواد اولیه رایگان و سایر نهاده های تولید با قیمت های بین المللی معامله می شود، اما یارانه سیاه برای فروش خودرو توسط خودروساز به مردم تعلق می گیرد.
این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن و سازندگان تجهیزات ادامه می دهد: در واقع به راحتی از جیب یکی از سهامداران یک خودروساز بیرون آورده و به فردی که یا خوش شانس بوده و در قرعه کشی برنده شده است، پرداخت کرده است. افرادی که می دانند چگونه ثبت نام کنند. معنای دیگر این یارانه سیاه این است که هر خودرویی که در کشور تولید می شود مبلغ زیادی در صندوق می ریزند و تحویل می دهند.
عدم رشد و توسعه در سالهای اخیر، مانع مهمی بر سر راه افزایش تیراژ و بهبود کیفیت است
وی گفت: کاهش تورم و رشد تولید زمانی می تواند رخ دهد که قیمت تمام شده تولید کمتر از قیمت فروش نباشد. در واقع قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده است و در این شرایط هرچه تولید و می فروشیم ضرر است. یکی از مشکلات صنعت خودرو این است؛ از یک سو با زیان تولید و از سوی دیگر با زیان انباشته همراه بوده اند و در عین حال قیمت گذاری اجباری مانع از رشد و توسعه این صنعت شده است. برای سالهای متمادی، این عدم رشد و توسعه مانعی قوی در برابر افزایش ترافیک و بهبود کیفیت خودرو ایجاد کرد که منجر به نارضایتی گسترده شد.
احمدی تاکید کرد: در این روش سیاستگذاری که نه مبتنی بر قانون است و نه مبتنی بر بهبود شرایط صنعت خودرو کشور، همه دست اندرکاران اعم از مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، خودروساز و عرضه کننده به عنوان تولیدکننده و دولت به عنوان سیاستگذار، از شرایط حاکم راضی نیستند. آنها گلایه می کنند و در عین حال اقدامات موثر و مفیدی برای رهایی از این وضعیت برنامه ریزی نشده است.
افزایش قیمت اعمال شده فقط “تا حدی” جبران می کند
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ضمن اشاره به افزایش میانگین 29 درصدی قیمت خودروهای ملی گفت: این میزان بخشی از کسری نقدینگی و زیان خودروساز را جبران می کند اما باید در نظر داشته باشید که تحلیل و تحلیل این قیمت ها توسط شورای رقابت و مبنای صورت های مالی و هزینه های نیمه اول سال 1401 انجام شده است. اما دقیقاً در آستانه ابلاغ و اجرا خواستار اصلاح و تعدیل آن شدند. از این رو در حالی که قیمت خودروهای تولیدی در کشور به دلیل عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم، قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید باید حداقل 40 درصد افزایش می یافت، با توجه به فرصت و فرصت ها درج شد. میانگین افزایش قیمت به 29 درصد رسید.
این فعال صنعت قطعه سازی کشور با بیان اینکه مصلحت اندیشی همواره بر قانون و منافع ملی غلبه می کند، خاطرنشان کرد: قطعا با این نوع نگرش هیچ گاه مشکلات صنعت خودرو در کشورها حل نخواهد شد و بعید است تورم ایجاد شود. می توان کاهش داد و رشد تولید را می توان به دست آورد.
انتهای پیام