عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران می گوید: برای تولید خودروی باکیفیت باید الزامات کیفی در تمامی مراحل ساخت در نظر گرفته شود تا خودرویی با کیفیت تولید شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: خودروساز برای سنجش کیفیت در هر یک از حلقههای این زنجیره ارزش، فرآیند و فعالیتهای کنترل و تضمین کیفیت را مطابق با الزامات استاندارد خود تعریف میکند و برای اطمینان از دقت و کیفیت فعالیت ها در اجرای موثر این فعالیت، شاخص ها به طور مرتب تعریف و پایش می شوند.
وفایی اضافه کرد: نحوه سنجش کیفیت خودرو در هر دایره متفاوت است، به عنوان مثال در طراحی، مرکز طراحی تمام استانداردهای مورد نیاز در طراحی یک محصول جدید را ورودی می داند؛ در صورتی که در طراحی یک محصول جدید، کیفیت خودرو را بررسی کنیم. هنگام اجرای فرآیند طراحی، مهارت ها، توانایی ها، ابزار و تجهیزات لازم تیم طراحی در نظر گرفته می شود.
وی ادامه می دهد: عدم تمرکز بر ویژگی های کیفی در فرآیند طراحی، ساخت خودرویی با کیفیت را غیرممکن می کند، در حالی که عدم تمرکز کافی در مرحله طراحی، هزینه های گزافی را برای خودرو به همراه دارد.کل زنجیره تولید؛ هزینه تعمیر هر عیب و ایرادی در مرحله طراحی چندین برابر هزینه تعمیر آن در خط تولید است و حتی تعمیر عیب خط تولید کمتر از عرضه آن به بازار خودرو است.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: هزینه تامین مواد و قطعات لازم برای تولید خودرو یکی از کارآمدترین حلقه های تولید است. هر خودرو حدود هزار قطعه دارد و در صورت وجود نقص در کیفیت هر یک از قطعات می تواند منجر به کاهش کیفیت محصول نهایی و افزایش نارضایتی مشتریان شود.
وفایی افزود: یکی از پرتال های پیشرو کنترل کیفیت در خودروسازان؛ مربوط به قطعات آن است و در کشور ما خودروسازان فرآیندهای نظارتی خاصی را تعریف و اجرا می کنند.
به گفته وی، در محیط تولید، شاخص سنجش کیفیت مشخصی تعریف شده است. ماشین آلات خاصی در اختیار مهندسان کنترل خط قرار می گیرد و وضعیت کیفی نشانگرها از روی یک سری نمودارهای کنترلی رصد می شود و خطاها و عیوبی که در دایره کیفیت وجود دارد در همان سالن تصحیح می شود و نباید به مرحله بعدی برسد.
عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: سازمان ملی استاندارد الزامات خاصی را برای خودروسازان تعیین کرده است که در صورت عدم عبور از این مرحله امکان شماره گذاری خودرو از جمله تست انطباق دوره ای خودروهای تولید انبوه وجود ندارد. . محصولات با نمونه اولیه که قبلا گواهی تایید نوع دریافت شده است (COP) و قطعات مختلف تست شده که هر تست توسط خودروسازان زیر نظر سازمان ملی استاندارد انجام می شود.