سایر موضوعات

از پر کردن کسری ارز ترجیحی از محل خرید ارز با نرخ بالاتر خودداری شد.

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، برخی از رسانه ها در روز شنبه 18/09/1402 و با استناد به گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارش هایی از جمله «سوختن کمک های اجتماعی با ارز دولتی» و اسناد مشابه مربوط به وی با تغییر مفروضات لایحه بودجه 1403 نسبت به آثار پولی این اقدام اظهار تردید کرد و در مورد نحوه تامین ارز ترجیحی (هر دلار معادل 285000 ریال) طی 7 ماهه این اقدام اظهار تردید کرد. سال

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و رسانه‌های مذکور، به اشتباه شکاف منابع ترجیحی ارز در هفت ماهه امسال معادل 4.5 میلیارد دلار بوده و بانک مرکزی این کسری را از بانک مرکزی خریداری کرده است. مرکز مبادلات ایران با نرخ 40 هزار تومان. که این ماجرا پایه پولی را 60 هزار میلیارد تومان افزایش داد!؟
از این گذشته، حتی برخی از روزنامه های اقتصادی نیز سوار بر موج رسانه ای کنونی کشور و با موضوعی نامرتبط، سیاست ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و دارویی را به مفاسد ذکر شده در پرونده ارز چای ربط دادند و این سیاست را به ظاهر رانت و فساد

بانک مرکزی در خصوص کسری منابع ارزی ترجیحی (285000 ریال) و آثار پولی آن تاکید می کند که اولاً محاسبه کسری منابع ارزی ترجیحی بر اساس مابه التفاوت میزان ذخیره ارزی کالاهای مشمول است. به ارز ترجیحی و سهم دولت از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام. صادرات خالص میعانات گازی و گاز طبیعی گمراه کننده و اغراق آمیز است. از آنجایی که فرآیند تامین ارز برای پرداخت ارز به ذینفع زمان بر است و مقدار زیادی از ذخیره ارزی اظهار شده اساساً منجر به پرداخت ارز به ذینفع خارجی و فروش نهایی ارز نمی شود. .

علاوه بر این، هر ساله مقدار قابل توجهی از ارز وثیقه بازگردانده شده و برای تضمین ارز جدید استفاده مجدد می شود.

دوم اینکه بانک مرکزی همواره منابع و مصارف ارزی خود را با توجه به منابع ارزی موجود مدیریت می کند و این بانک خود را موظف به ارائه ارزهای ترجیحی تنها در محدوده منابع ارزی خود می داند. بنابراین لازم نیست بر اساس پیش‌فرض مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی رسانه‌ها ابتدا ارزهای خارجی را با نرخی بالاتر از نرخ فروش (در اینجا نرخ اصلی) خریداری و سپس به کالاهای مشمول بازفروش بفروشید. در این ارز Assign را تایپ کنید.

ثالثاً، ارزیابی کسری یا مازاد منابع در رابطه با مخارج ارزی برای دوره های سالانه و اجتناب از تعمیم نتایج از چند ماه به کل سال ضروری است. به عبارت دیگر، این امکان وجود دارد که بانک مرکزی در طول سال و بر اساس برآوردهای خود از درآمدهای ارزی دولت، کسری احتمالی را پوشش دهد و پس از دریافت درآمدهای ارزی دولت، آن را تسویه کند. بررسی مداوم اجزای پایه پولی که به طور مداوم منتشر می شود، غیرواقعی بودن این ادعا را نشان می دهد.

بنابراین، ادعای مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه حمایت یا کسری ترجیحی پولی از جایی که ارز با نرخ بالاتری خریداری می‌شود و پایه پولی از آن محل افزایش می‌یابد کاملاً نادرست است و به شدت تکذیب می‌شود. بانك مركزي اطمينان مي دهد كه تاكنون هيچ دلاري با نرخي بالاتر از نرخ اصلي خريداري نشده است تا منابع پولي لازم را تامين كند.

در بخشی دیگر از این گزارش، تلاش شد تا فساد ایجاد شده در فرآیند تامین ارز واردات چای توسط یکی از شرکت های واردکننده به نرخ ترجیحی ارز نسبت داده شود. این در حالی است که روال غیرعادی تامین ارز چای در شرایطی اتفاق افتاد که واردات این محصول مشمول ارز ترجیحی نبود و یا اساساً موضوع تخصیص ارز ترجیحی برای واردات چای در دستور کار قرار نداشت.

در پایان لازم به ذکر است که برخی بدون اطلاع از روال تجارت خارجی کشور و نحوه تخصیص و تامین ارزهای خارجی و همچنین تغییرات ارقام پولی صرفاً در جهت تخریب کل اقتصاد هستند. سیاست‌های تثبیت‌کننده که از اواخر سال گذشته آغاز شد و تأثیرات مثبتی بر بازار ارز و سایر دارایی‌ها داشت، نشانه‌ای از تنش زدایی است. یکی از اهداف مهم سیاست تثبیت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها با نرخ ترجیحی است که توسعه بازار این کالاها نیز نشان از موفقیت این سیاست در این حوزه داشته است. عموماً سیاست مذکور یک سیاست کوتاه مدت است و بسته به شرایط کلی اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی خانوارها و بسته به سهمی که در ثبات اقتصاد کشور داشته است، قابل تداوم یا اصلاح است.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا