از تلاش برای نهایی کردن رشت – آستارا تا تسهیل ترانزیت کالاهای بلاروس از ایران
درخواست طرف روسی برای تلاش جدی برای نهایی کردن فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا قبل از پایان سال جاری و تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از خاک ایران از مهمترین اخبار مهم در حوزه حمل و نقل بود. هفته گذشته
به گزارش ای بی اس نیوز، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای دستیابی به جایگاه مناسب کشور در حمل و نقل بین المللی یکی از موضوعات مهم سیاست کلی حمل و نقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت منطقه رشت- پروژه آستارا راه آهن به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب و یکی از مهمترین پروژه های ترانزیت انبوه و تحول در توسعه راه آهن، این پروژه از اولویت های اجرایی وزارت راه و شهرسازی است.
در همین راستا معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت پروژه راه آهن رشت – آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال – جنوب، از طرف روسی خواست تا برای نهایی شدن طراحی توجه ویژه داشته باشد. مرحله و قبل از پایان سال جاری قرارداد تجاری منعقد کند.
یکی دیگر از پروژه های ریلی راه آهن بوشهر – شیراز است که قدمتی 15 ساله دارد و اگرچه هنوز پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته است. اما اکنون به گفته مسئولان برای تامین مالی آن پیشنهاد انجام مین زدایی نفتی شده است که در مراحل پایانی است.
همکاری هفته: ایران و بلاروس
سی امین سالگرد روابط رسمی ایران و بلاروس در سال جاری بستر مناسبی را برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم می کند. در همین راستا پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در مرداد 1401 در مینسک برگزار شد و موافقت نامه های اجرایی و دوجانبه بین نهادها و نهادهای اقتصادی دو کشور منعقد شد. معاون اول رئیس جمهور همچنین به مناسبت سی امین سالگرد روابط رسمی ایران و بلاروس به مینسک سفر کرد.
با توجه به توسعه همکاریهای ایران و بلاروس در زمینه اقتصادی، ایران آمادگی دارد ترانزیت کالاهای تولیدی این کشور از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث را تسهیل کند و امکانات حملونقل در این حوزه آماده بهرهبرداری است.
وعده هفته: رفع تمام نقاط حادثه خیز
نقاط حادثه خیز بر اساس دستورالعمل های صادره از سوی کمیسیون ایمنی راه های کشور شناسایی و اطلاع رسانی می شود. بیشتر این نقاط تقاطع ها، مربع ها، کمان ها و پیچ های تیز هستند که مستقیم یا با زاویه به جاده های دیگر متصل می شوند.
رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در این خصوص در خصوص اصلاح نقاط حادثه خیز گفت: برآورد ما برای اصلاح نقاط حادثه خیز ۸ هزار میلیارد تومان است. از ابتدای سال جاری تاکنون 140 نقطه اصلاح شده و 250 نقطه نیز در مراحل مختلف اجرایی است. تعهد ما و وزیر راه این است که اصلاح 880 نقطه حادثه خیز را تا پایان دولت تکمیل کنیم.
ظرفیت هفته: کارشناسان ایرانی
مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر کشور تاکید می کنند که در حال حاضر با وجود تحریم ها، صنعت هوانوردی کشور توانسته روی پای خود بایستد به طوری که در حال حاضر تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود توسط متخصصان داخلی انجام می شود و هیچ هواپیمایی وجود ندارد. برای تعمیر به خارج از کشور فرستاده می شود، ارسال نمی شود، اقدامی به نام حرکت تعمیر قطعات برای برگرداندن هواپیمای زمین گیر به حالت آنلاین.
به منظور استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی برای تعمیر هواپیما و بازگرداندن هواپیماهای زمین گیر به خدمت، طی دو سال گذشته 31 موتور هواپیما تعمیر و سه فروند هواپیمای ATR و یک فروند هواپیمای A319 به چرخه عملیاتی بازگشته است.
انتهای پیام