از اشتباه در مورد آنتالیا تا توریست نبودن
رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی آژانس های مسافرتی ایران، ممنوعیت پروازهای ایران به آنتالیا را سیاست بدی دانست و درباره انتقادات وارده به سفر روس ها به ایران گفت: توریست به معنای بی بند و باری نیست.
به گزارش ای بی اس نیوز، حرمت الله رفیعی به تجربه ناموفق و دشوار ممنوعیت پروازهای ایرانی به آنتالیا به فرصت های از دست رفته ناشی از پروازهای میانی در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: ممنوعیت پروازهای ایرانی به آنتالیا تنها هزینه ها و مشکلات اضافی را برای مسافران به همراه داشت. . من چندین بار در این زمینه با بخش دولتی و نهادهای امنیتی مکاتبه کرده ام و از آنها خواسته ام که از این سیاست بد کناره گیری کنند. زیرا این تصمیم فقط به نفع پروازهای ترکیه بود. چرا مردم ایران در شرایطی که برای رسیدن به مقصد با مشکل مواجه هستند باید هزینه توسعه شهرهای کوچک ترکیه را بپردازند؟
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی ایران در ادامه به مذاکراتی که اخیرا با حوزه گردشگری روسیه انجام شده اشاره کرد و افزود: این مذاکرات با نظارت دولت روسیه با وزیر توسعه اقتصادی انجام شد. آن کشور البته اگر مسئولان دولتی در این جلسات حضور داشته باشند، افتخار بیشتری می کنم، اما دولت عموماً بخش خصوصی را در زمان حضور مفید نمی داند. قرار بود تفاهم نامه ای با دعوت از آقایان ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – و بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی منعقد شود که البته در این جابجایی فقط آقای بذرپاش حضور داشت. در ادامه سفر هیئت روسی به ایران پیشنهاداتی در خصوص اجاره سالیانه هواپیما و مشارکت ایران در ساخت هواپیمای جدید جت 100 نفره به روسیه ارائه شد.
رفیعی در ادامه از تداوم تشکیل اتحادیه با کشورهای هدف گردشگری ایران خبر داد و گفت: کشورهایی که با آنها ارتباط گردشگری داریم و عمده گردشگران دنیا را تامین می کنند مانند چین، روسیه، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، از ترکیه، عراق، هند و پاکستان برای گردهمایی در ایران دعوت شده است. البته مذاکرات برای به نتیجه رسیدن این نشست زمان بر است، اما در نظر داریم با این کشورها به توافق برسیم و با حضور این کشورها در ایران اتحادیه تشکیل دهیم. در حال حاضر مذاکراتی با ترکیه، روسیه و قزاقستان انجام شده است.
گردشگر روس بی بند و بار در ایران جستجو نمی کند
وی سپس به سفر روس ها به ایران اشاره کرد و گفت: همیشه انتقاداتی درباره سفر روس ها به ایران وجود داشته که ایران مقصد مناسبی برای آنها نیست. . توریستی که از روسیه می آید از سفر به ایران راضی است و خودش به تبلیغ ایران می پردازد زیرا با توجه به شرایط فعلی روس ها در دنیا بهترین فرصت است که باید از این فرصت استفاده کنیم.
رفیعی همچنین گفت: البته ما استاد فرصت طلبی هستیم. گردشگران روسی آماده سفر هستند، حدود پنج میلیون روس به ترکیه سفر می کنند، گردشگرانی که فقط به ساحل نمی روند. توریست به معنای لجام گسیخته نیست. گردشگر می داند به کجا می رود. او در کشور خودش آزادی کامل دارد. دیگر بهانه های زیادی برای گردشگران نداریم. از سوی دیگر برخی استان های روسیه تمایل دارند از مراکز مذهبی ما استفاده کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی آژانس های مسافرتی ایران سپس گفت: به نظر من دوستان ما در دولت هیچ تمایلی به گردشگری ندارند و به گردشگری اهمیت نمی دهند. سفیر خارجی که به ایران می آید به محض تقدیم استوارنامه با بخش خصوصی ملاقات می کند تا ببیند شما چند توریست از ایران می فرستید. کدام سفیر ایران این کار را می کند؟
چطور شد که عقب افتادیم؟
وی ادامه داد: قرارداد لغو روادید با روسیه نزدیک به سه سال است که امضا شده اما چرا هنوز اجرایی نشده است؟ کوتاه و ناکافی بود. بخش خصوصی می تواند بخشی از این راه را طی کند، اما دولت ها باید سهم خود را انجام دهند. چرا دولت در قانون برنامه هفتم توسعه آمار جذب گردشگر خارجی را برعکس کرد؟ در این برنامه، جذب 15 میلیون گردشگر هدف گذاری شده است، در حالی که در چشم انداز بیست ساله که تا قبل از برنامه هفتم توسعه به پایان می رسد، هدف جذب 20 میلیون گردشگر بوده است. چطور شد که عقب افتادیم؟ اگر دولت دخالت کند، می توان به راحتی این بازارهای گردشگری را به دست آورد. اگر به جلسات زیاد ادامه دهیم و دولت ما را همراهی نکند به نتیجه نخواهیم رسید.کارنامه گردشگری دولتی که در اکسپو، جام جهانی و گذشته مشخص است، بازنده بودیم.
کمک کنید هزینه های سفر واقعی شود
رفیعی در ادامه این نشست خبری گرانی هتل ها و هواپیماها در ایران را عاملی موثر در کاهش سفرهای خارجی به ایران دانست و گفت: خدمات مسافرتی هوایی و فرودگاهی اقامت در ایران نسبت به بقیه گران است. کشور دنیا اما چرا خودمان را فدای مردم می کنیم و به آنها می گوییم راننده اتوبوس؟
رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تاکید کرد: هزینه سفر در ایران باید ارزان باشد. وزیر راه طوفانی بر سر قیمت بلیت هواپیما به راه انداخت اما بلافاصله جان خود را از دست داد. کمک به تامین هزینه های سفر.
انتهای پیام