چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

ارزش بازار لوازم خانگی 6.5 میلیارد دلار است

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران گفت: حجم مالی بازار لوازم خانگی 6.5 میلیارد دلار و عمق ساخت در این صنعت 65 در 70 درصد است.

تکمیل /// ارزش یک بازار لوازم خانگی 6.5 میلیارد دلاری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در نشست با خبرنگاران گفت: افزایش سالانه تولید لوازم خانگی لوازم خانگی بسته به گروه های کالایی بین 5 تا 20 درصد است. . و این صنعت 13 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص داده و سهمی معادل 1.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را دارد.

عباس هاشمی افزود: صنعت لوازم خانگی با چند چالش بزرگ از جمله تامین مواد اولیه مواجه است که با توجه به سازوکار بورس کشور نمی توان مواد اولیه را به مقدار کافی و با قیمت مناسب تامین کرد و این صنعت به دلیل امکان پذیر نیست. قیمت ها یا عرضه ناکافی مشکل است.

وی در خصوص تامین مواد اولیه صنعت لوازم خانگی از تولیدات داخلی و خارجی نیز گفت: محصولات فولادی اعم از ورق های سرد و گرم، رنگی و روکش شده یکی از نیازهای اساسی صنعت لوازم خانگی است و بسیاری از این مواد از داخل و داخل این اقلام تامین می شود. از جمله اینکه برای تامین ورق گالوانیزه مشکلی نداریم و تولید داخل کفایت می کند.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در صنعت لوازم خانگی تنها مشکل در تامین ورق های سرد است که عمدتاً دارای ضخامت 4 دهم تا یک میلی متر هستند که بخشی از آن از طریق واردات تامین می شود. .

وی بیان کرد: البته ورق های مورد نیاز صنایع لوازم خانگی مانند فولاد و حلب را می توان در داخل تولید کرد اما بنا به دلایلی محدودیت و کاهش تولید در واحدهای تولیدی فولاد داریم. همچنین در برخی از این ورق ها مانند کنسروهای پرمصرف کشور، نیاز داخلی 270 تا 280 هزار تن در سال است اما در بهترین شرایط 92 تا 93 هزار تن تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران برنامه ریزی واحدهای تولیدی صنایع بالادستی را بر مبنای سود دانست و گفت: ما عمدتا واردکننده برخی ورق های فلزی هستیم. به عنوان مثال ما سالانه 28 تا 30 هزار تن ورق رنگی وارد می کنیم.

هاشمی در ادامه موضوع قیمت گذاری اجباری در صنعت لوازم خانگی را برجسته کرد و گفت: بر اساس قانون، قیمت گذاری اجباری تخلف است و این رویه قیمت گذاری اجباری و سرکوب صنعتی یکی دیگر از چالش های صنعت لوازم خانگی است. در این راستا صورت گرفت، آن را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: البته امروز خبرهایی را دیدم که قرار است قیمت ها روی محصولات اساسی متمرکز شود و دستور قیمت برای سایر بخش ها لغو شود.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی حجم مالی بازار جهانی لوازم خانگی را 600 میلیارد دلار دانست و گفت: قطع ارتباط ما با دنیا و عدم ارائه در زنجیره عرضه و ارزش جهانی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه ما است. و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، به توسعه صنعتی پایدار و در نتیجه صادرات پایدار نخواهیم رسید.

هاشمی درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی نیز بیان کرد: با توجه به طبقه بندی نمایشگاه، حداقل سه هیئت تجاری خارجی باید در نمایشگاه حضور داشته باشند و امسال پذیرای 30 هیئت تجاری در خارج هستیم.

فرشاد براتی برگزارکننده بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران (همکس 1403) نیز در این نشست خبری اعلام کرد: صنعت لوازم خانگی با 300 هزار شغل مستقیم و یک میلیون شغل غیرمستقیم 8 درصد صادرات را تشکیل می دهد. این صنعت با 600 واحد فعال و با تولید 18 میلیون دستگاه و 65 درصد تولید ملی دومین و بزرگ ترین صنعت کشور است.

وی افزود: بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران از 19 تا 22 مرداد و 8 تا 15 مردادماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

براتی گفت: نمایشگاه همکس 1403 با شعار «برای مردم، برای ایران» آغاز به کار می کند و برنامه های جانبی از جمله رونمایی از محصولات و خدمات نوآورانه و فناورانه نیز در این نمایشگاه برگزار می شود.

گفتنی است بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی ایران (همکس 1403) از 19 لغایت 22 مرداد ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

هشدار آژانس بین المللی انرژی درباره بحران کمبود مس

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از روزنامه گاردین، آژانس بین‌المللی انرژی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *