سایر موضوعات

تلاش دلالان برای بازگرداندن 100 تریلیون اجاره خودرو

انتهای پیام

سوری افزود: وقتی بحث منطقی مطرح می شود و فضای گفتگو ایجاد می شود، هیچ عقل سلیمی پیشنهاد نمی کند که به قیمت گذاری و قرعه کشی اجباری برگردیم. بنابراین به نظر من عرضه خودرو در بورس باید با قوت ادامه یابد. وقتی بخواهیم رانت 100 هزار میلیاردی را از بازاری حذف کنیم، قطعاً شاهد مقاومت های زیادی خواهیم بود و این روند در مورد خودروها نیز وجود دارد.

به گفته سوری، تا زمانی که این روند به ثبات نرسد و به عرضه 100 درصدی خودرو در بورس برسیم، ممکن است چالش هایی وجود داشته باشد که این امر اجتناب ناپذیر است و با عرضه کامل در بورس برطرف می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاهد آشنایی بیشتر مردم با روند خرید خودرو در بورس کالا هستیم، گفت: زمانی که به روش منبع یابی پایدار دست یابیم و حجم عرضه افزایش یابد، قطعا تقاضا برای خرید خودرو کاهش می یابد. . و در نهایت منجر به کاهش قیمت خودرو می شود. عموماً افرادی که بعد از سال ها تا 100 هزار میلیارد تومان از نمایندگی های خودرو سود برده اند، قدرت رسانه ای دارند و می توانند بر برخی از مسئولان تأثیر بگذارند و با شفافیت مخالفت کنند. به عبارت دیگر هیچ دلالی در مقابل کاهش سود ساکت نخواهد ماند، بلکه منطق سرکوب رانت و قیمت گذاری توسط بورس قویتر از قدرت دلالان خواهد بود.

سوری ادامه داد: در قرعه کشی ها و سهمیه بندی ها اختلاف قیمت قابل توجهی گاهی 100 درصد بین قیمت کارخانه و بازار آزاد وجود داشت، یعنی میزان درآمد یک خودروساز از فروش خودرو برابر با سود شرکت است. دلال ها و گاهی سود دلال که خیلی بیشتر از فروش بود و این سود به جیب تولید کننده و مصرف کننده نمی رفت. موضوع دیگری که وجود دارد این است که مصرف کننده ایرانی نسبت به سایر نقاط جهان خودرو را گرانتر می خرد و دلیل آن چرخه نمایندگی است که باعث شده خودرو از کالای مصرفی به کالای مصرفی تبدیل شود. افرادی که سهمیه خرید خودرو دارند عناوین مختلفی می گرفتند، معمولا به دنبال مصرف خودرو نبودند، بلکه دنبال سهم دلالی جاده بودند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: افرادی که پس از سال ها تا 100 هزار میلیارد تومان از دلالی خودرو سود بردند، می توانند برخی مسئولان را تحت تاثیر قرار دهند و با شفاف سازی مخالفت کنند; به عبارت دیگر هیچ دلالی در مقابل کاهش سود ساکت نخواهد ماند، بلکه منطق سرکوب رانت و قیمت گذاری توسط بورس قویتر از قدرت دلالان خواهد بود.

وی روند دو نرخی شدن در اقتصاد را همواره ایجاد رانت و فساد دانست و خودرو نیز از این معضل مستثنی نیست و تفاوت قیمت در بازار با قیمت کارخانه منجر به رانت و فساد گسترده می شود و بورس کالا می تواند کمک کننده باشد. دلال از این مبادلات خودرو حذف می شود و نرخ ها واقعی می شود. از طرفی بورس کالا قیمت مصرف کننده را کاهش می دهد و تولید کننده با قیمت های بهتری می فروشد و سود دلال در واقع بین مصرف کننده و تولید کننده تقسیم می شود.

مهدی سوری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه قطعاً عرضه خودرو در بورس کالا بهترین راه حل برای توزیع خودرو در بورس کالا است، به ویژه خودروهایی که به دلیل تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد رانت توزیع کرده اند، اظهار کرد: حساب شده است، می‌گوید: قطعاً می‌توان گفت بهترین راه برای صنعت خودرو این است که حمایت بی‌دلیل از این صنعت را متوقف کند و شرایط واردات خودرو را راحت کند تا در فضای رقابتی، پولی که از این صنعت به دست می‌آید. فروش خودرو به کارخانه می رود و مستقیماً به تولید برمی گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا