به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، ابتدای مردادماه امسال محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرساخت های ریلی رشت – کاسپین گفت: متوجه شدیم. که موانع زیادی باعث تاخیرهای ناخواسته در پروژه شد.
وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی زیرساخت های ریلی افزود: مصالح لازم برای روسازی آماده است، بنابراین پیش بینی می شود با مشارکت همه دستگاه ها و حمایت، بقیه مسیر تا قبل از زمستان امسال تکمیل شود. از مردم »
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از اختصاص 2 میلیارد و 176 میلیارد تومان اعتبار برای راه های استان گیلان در ابتدای بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: با حل مشکلات اعتباری تحول بزرگی در حوزه راه خواهیم داشت. و توسعه شهری
وی با اشاره به پروژه های ریلی افزود: 750 پروژه برای این حوزه 750 میلیارد تومان اعتبار سفر در نظر گرفته شده است که در صورت تحقق، راه آهن رشت – خزر تا پایان سال آینده (1401) به اتمام می رسد.
این در حالی است که رئیس شرکت ساخت و توسعه در تازه ترین اظهارنظر از افتتاح راه آهن رشت – خزر در شهریور ماه سال آینده به شرط تامین اعتبار که 6 ماه زودتر است خبر داد که وعده وزیر راه و توسعه شهری در این زمینه.
علی اکبر مردی مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 شرکت ساخت و توسعه راه آهن قزوین – رشت – کاسپین یادآور شد: در سال 97 قطعه قزوین – رشت به بهره برداری رسید که شامل 5 قطعه بود. بخش ها از سال 1377، بخش رشت – خزر دارای اولویت بوده و در صورت اعطای اعتبار در شهریور 1401 قابل بهره برداری است.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی 3 قطعه 6، 7 و 8 در حوزه رشت – انزلی (کاسپین) آغاز شده است، گفت: این جاده از قزوین به انزلی به طول 205 کیلومتر، قطعه دوم، ج یعنی رشت به انزلی به طول 40 کیلومتر کیلومتر شامل 3 قطعه است که این راه آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار تا انزلی به دلیل برخورد با تالاب انزلی محیط زیست اجازه ساخت جاده را نداد. در این منطقه، بنابراین باید به منطقه آزاد می رفتیم. انزلی به معنای منطقه خزر است که خارج از باتلاق بوده است.
وی ادامه داد: با تغییر مسیر انزلی به کاسپین، طول این خط آهن 5 کیلومتر کاهش یافت و به 35 کیلومتر رسید.
پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرساخت های پروژه در اسفند ماه
یک نفر از پیشرفت فیزیکی 68 درصدی پروژه در مجموع در بخش روسازی و زیربنایی خبر داد و گفت: در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرساخت و 23 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش راهراهی صورت گرفته است. ، 11 کیلومتر این مسیر آسفالت شده است.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 در خصوص مزایای این پروژه گفت: این خط آهن بخشی از کریدور شمال – جنوب است و جنوب شرق آسیا و چین را از طریق فارس به منطقه اوراسیا و اروپای شرقی متصل می کند. کشورهای حوزه خلیج فارس مانند روسیه، آذربایجان و اروپای شرقی به دنبال تکمیل این خط آهن هستند.
وی با اشاره به اینکه راه آهن حدود 4 هفته زمان ترانزیت کالا را کاهش می دهد، گفت: اجرای این پروژه از نظر ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی به خلیج فارس است. ، آبهای آزاد بین المللی و سایر کشورهای همسایه ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با یادآوری اینکه تاکنون حدود 440 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: در بودجه امسال 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون 150 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. برای تکمیل این پروژه حدود 700 میلیارد تومان نقره نیاز بود که در سفر رئیس جمهور به گیلان، 650 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد که 50 میلیارد تومان آن تا اینجا پرداخت شد.
مردی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال 200 میلیارد تومان و تا سال آینده 450 میلیارد تومان باید پرداخت شود. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این مسیر شهریور ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیر Direction Générale de la Construction et de l’Aménagement Ferroviaire منطقه 2 درباره موانع و مشکلات پیش رو برای تکمیل این مسیر توضیح داد: این پروژه قرار بود در پایان فوریه 1999 افتتاح شود، اما مشکلاتی مانند تملک، عرضه بکفیل در استان گیلان طلا محسوب میشود و به راحتی در دسترس نیست، بنابراین حتی گاهی مواد خاک را با قطار از استان قزوین حمل میکردیم.
absnews