پیش نیاز واردات خودرو چیست؟ / لزوم تخصیص یارانه به خودروهای برقی
این نماینده شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید به اندازه ای انجام شود که بتوانیم با نوآوری های خودروهای امروزی در دنیا آشنا شویم، درباره خودروهای برقی توضیح داد: یارانه لازم برای استفاده اقتصادی از این خودروها. باید تخصیص داده شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، سیدمصطفی میرسلیم در نشست تخصصی با خبرنگاران در سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای احتراق داخلی و نفت، اظهار کرد: باید گام های فناورانه قابل توجهی برداشته شود و به مرحله خودکفایی برسیم تا بتوانیم بدون آن به کار خود ادامه دهیم. وابستگی.
با وجود تحریم ها، صنعت خودروسازی کشور متوقف نشده است
میرسلیم درباره نقش تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودروسازی کشور در دهه 80 گفت: در دهه 70 و به ویژه دهه 80 شرکتهای خارجی به دلیل تحریمهای آمریکا از ایران خارج شدند و معتقد بودند که اگر خودروسازی کشور متوقف شود. ایران را ترک کرد. قرار بود خودروسازی کشور شکسته شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد چرا که از دهه 70 قدم هایی برداشته شد تا در طراحی و تولید به خودکفایی برسیم.
ما برای تولید خودروهای داخلی نیازی به کشورهای خارجی نداشتیم
نماینده مردم تهران درباره حرکت به سمت تولید خودروهای بومی در گذشته گفت: در خودرویی مانند 405 که توسط یک خودروساز خارجی طراحی شده بود، برای ایجاد تغییرات نیاز به تایید پژو داشتیم، اما در خودرویی مانند سمند که فاش شد. در دهه 80 و یک ماشین داخلی بود، از نظر بدنه و تجهیزات داخلی، ما به کسی وابسته نبودیم. البته یک سری وابستگی ها از نظر قوای محرکه وجود داشت اما امروز نقاط قوت و ضعف خود را می دانیم و موتور سه سیلندر که امروز رونمایی شد به لطف دانش بومی و تخصصی متخصصان داخلی ساخته شد.
وی در خصوص فناوری خارجی مورد استفاده در خودروهای داخلی به ویژه در موتور خودروها افزود: ما به مشاوران خارجی از ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس مراجعه کردیم اما به آنها گفتیم که ابتدا گفت باید اطمینان حاصل کنیم که پس از انتقال دانش فنی همکاری .
میرسلیم ادامه داد: با وجود تحریم ها تلاش ما متوقف نشده و به همکاران خارجی خود اعلام کرده ایم که از شما محصولی نمی خواهیم و همکاری ما باید بر اساس انتقال دانش و فناوری علمی باشد نه واردات محصولات. . آنها را به بستر آزمایش فرستاده و در حال اجرا و آزمایش آنها هستند تا بفهمند ابتکار آنها چه بوده است.
وی افزود: واردات باید به گونه ای باشد که بتوانیم با نوآوری های خودروهای امروزی آشنا شویم.
بهینه سازی موتور خودرو
میرسلیم با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود موتور خودروهای تولید داخل گفت: به عنوان مثال در سال 1376 به این نتیجه رسیدیم که موتور پیکان مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارد و با در نظر گرفتن طرح نوسازی موتور خودروها اجرا شد. این خودرو از مدل کاربراتور به مدل تزریقی تبدیل شد و با بازسازی آن 50 درصد از میزان تولید آلاینده این موتور کاسته شد.در حال حاضر موتور پیکان به صورت محدود برای چند وانت تولید می شود. .
عضوکمیسیون نود مجلس اضافه کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده توانستیم در سال 1384 موتور ملی گازسوز را در کشور تولید کنیم زیرا به این نتیجه رسیدیم که برای به حرکت درآوردن موتور بنزینی باید آن را در داخل بسازید. علاوه بر این، از نظر مونتاژ، ما خودمان تمام موتورهای مونتاژ شده را مدرن کردیم و در این زمینه ده ها طرح توسعه انجام شد و همه آنها موفق شدند. همچنین به درخواست وزارت نفت برای آنها موتورهای دیزلی طراحی کردیم.
تکنولوژی بالا مستلزم سرمایه گذاری و هزینه های بالایی است
نماینده تهران با اشاره به فناوری و فناوری موتورهای تولید شده در کشور گفت: یکی از مهم ترین مسائل در زمینه فناوری و کیفیت موتور خودرو، داشتن دانش فنی سوخت رسانی هوشمند در موتور خودرو است و خوشبختانه امروز به طور مستقیم به آن دست یافته ایم. فناوری مانیتورینگ در موتورهای احتراقی علاوه بر این، برای تسلط و تحقق فناوری، حمایت سیاسی ضروری است. به عنوان مثال در سال 1392 یک موتور هیبریدی (برقی احتراق) طراحی شد که مورد حمایت دولت وقت نبود.
وی افزود: خودروهای هیبریدی از نظر قیمت 50 درصد گرانتر هستند، بنابراین باید یارانههای لازم برای استفاده مقرون به صرفه از این خودروها اختصاص داده شود.
مصرف بنزین در کشور بیشتر از تولید بنزین است
میرسلیم در خصوص مصرف بالای سوخت در کشور گفت: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 130 میلیون لیتر است اما حجم تولید روزانه بنزین در کشور تنها 109 میلیون لیتر است. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق و بهبود مدل مصرف بنزین باید مقدار آن به حدود 90 درصد فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر تفاوت فاحشی با فوب خلیج فارس دارد.
وی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت بنزین باید مواد اولیه و فناوری های گران تری را به سوخت اضافه کرد، گفت: بدون شک اگر بخواهیم بنزینی با کیفیت و استاندارد بالاتر تولید کنیم باید از افزودنی های دیگر نیز استفاده کنیم. به عنوان یک فرآیند پالایشی پیچیده تر که هزینه تولید بنزین با کیفیت بهتر را افزایش می دهد و در تمام دنیا هم همینطور است و با افزایش سطح و کیفیت بنزین قیمت تمام شده آن نیز متعاقبا افزایش می یابد.
نماینده مردم تهران در پایان افزود: بحث مهم جلوگیری از کاهش قیمت سوخت است، امروز قیمت همه چیز افزایش یافته اما قیمت سوخت را حفظ کرده ایم. اما یکی از مهم ترین تلاش های ما بهینه سازی مصرف این موتورها با به روز رسانی فناوری مورد نیاز در موتورهای خودرو و بهبود آنها به منظور کاهش بخشی از مصرف سوخت کشور است.
ابتدا باید نیازهای داخلی را تامین کنیم سپس به فکر صادرات باشیم
میرسلیم نیز در این همایش گفت: برای اعتلای صنعت موتورهای احتراق داخلی باید اقدامات قوی انجام شود تا ما را به مقصدی شایسته برای کشورمان برساند.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه دو بحث وجود دارد اول اینکه تامین نیاز داخلی است و دوم توجه به بحث صادرات. اگرچه در حال حاضر بحث واردات مطرح است، اما نه تنها به عرضه محصولات مربوط می شود، بلکه به موضوع واردات و قاچاق غیرقانونی نیز رسیدگی می شود.
میرسلیم در ادامه بحث کیفیت را موضوعی مهم در حوزه خودرو خواند و تاکید کرد: امروز ده گام برای رسیدن به کیفیت مطلوب را تکمیل کرده ایم.
نمونه سازی با مهندسی معکوس متفاوت است
وی موضوع مهندسی معکوس را نیز برجسته کرد و گفت: موضوع مهندسی معکوس در حوزه نیروهای محرکه را نباید با نمونه برداری اشتباه گرفت و طراحی برای تولید داخلی با طراحان برجسته از 25 سال پیش آغاز شد و آن را با موفقیت به پایان رساندیم. اما در مرحله بعد طراحی داخلی مورد توجه قرار گرفت که نمونه های زیادی داشت. با این حال به این موضوع توجه ویژه ای داشتیم.
دانشگاه پاسخگوی نیازهای علمی صنعت نیست
نماینده مردم تهران در شورای اسلامی درباره شکل گیری همکاری صنعت و دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر تنها حدود یک تا دو درصد پایان نامه هایی که در دانشگاه ها نوشته می شود می تواند موثر باشد و بقیه پایان نامه ها عملا قابل استفاده نیستند. و باید باشد. هر دو دانشگاه باید به این حوزه توجه ویژه داشته باشند و شرکت ها باید به حوزه تجاری دانشگاه ها توجه بیشتری داشته باشند.
روند صرفه جویی در انرژی اشتباه است
میرسلیم سیاست مصوب در حوزه حمل و نقل را برجسته کرد و تصریح کرد: صنعت این تصمیم را رعایت نکرد و نتوانستیم این سیاست را اجرا کنیم. در واقع اقتصاد انرژی نتوانسته راهگشا باشد و باید تکلیف انرژی مشخص شود. یکی از دلایلی که تعداد خودروها زیاد است و حتی بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند حتی برای سفرهای طولانی از خودروی شخصی خود استفاده کنند این است که هزینه کمتری برای آنها دارد و نمی توانیم با این روند به هدف صرفه جویی در مصرف خودرو برسیم.
وی همچنین بحث تولید داخل را مطرح کرد و گفت: اگر تولید داخل نتواند به قیمت رقابتی دست پیدا کند کاری از دست ما برنمی آید زیرا معمولا با تمام شدن مواد اولیه قیمت محصول نهایی افزایش می یابد.
وی هزینه های زیست محیطی ناشی از آلاینده ها به ویژه خودروهای سواری را برشمرد و افزود: باید برای اصلاح آینده چاره اندیشی کرد و نتیجه آن اتلاف وقت و پیامدهای زیست محیطی نباشد.
پول دو نرخی فاسد می کند
میرسلیم به موضوع ارز دو نرخی نیز اشاره کرد و آن را یک معضل در حوزه اقتصاد کلان دانست و گفت: این موضوع در برنامه هفتم مطرح شد زیرا در بسیاری از مواقع این موضوع باعث فساد می شد و باید برای سیاستی که وجود دارد اقدام شود. در حال تاسیس به درستی انجام شود.
توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ
علیرضا حاجی علی محمد – دبیر سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای احتراق داخلی و نفت – در پایان گفت: هدف و راهبرد این همایش این است که مشخص شود تولید موتور خودرو در کشور به کجا می رود و خودروسازان. برای توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ چه اقداماتی باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان موتورهای احتراق داخلی در جهان است، گفت: در حال حاضر بیشتر استراتژی های دنیا در حوزه خودرو به سمت برق و هیبرید شدن پیش می رود.
انتهای پیام