سایر موضوعات

اجرای مدل مدیریت کریدور ترانزیتی در وزارت راه و شهرسازی


معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اهمیت فعال شدن و رونق کریدورهای ترانزیتی با به فعلیت رساندن همه مزیت ها و ظرفیت های کشور، اجرای مدل مدیریت کریدورهای ترانزیتی تحت مدیریت یکپارچه و واحد. بر اساس استراتژی های موفق منطقه ای و تجارب جهانی به عنوان یک وظیفه و نقش حکمرانی توسط معاونت حمل و نقل پیگیری می شود.

به گزارش حوزه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده کریدورهای ترانزیتی را محل تلاقی همکاری ها، هماهنگی ها، راهبردها، اهداف، برنامه ریزی و نظارت بر دولت های عضو و سایر ذینفعان اعم از مالکان کشتی، تجار، فعالان بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل و لجستیک بین المللی تاکید کردند: تقویت و توسعه این طیف وسیع از همکاری های بین دولتی مستلزم اجرای مدل مدیریت کریدورهای ترانزیتی در سطح ملی کشورهای عضو است. این راهروها توسط نهادهای حاکم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سطح بین دولتی، شوراهای هماهنگی متشکل از مقامات ارشد کشورهای عضو به عنوان نهادهای اصلی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و همچنین گروه‌های متخصص و متخصص از این کشورها به عنوان نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌گیری شوراهای هماهنگی، در چارچوب معاهدات بین‌المللی که مبنای تشکیل کریدورهای ترانزیتی است، جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی کلی مرتبط با راهروها بنابراین مدیریت و نظارت بر پیشرفت این گونه اقدامات مشترک مستلزم استقرار مدیریت واحد و واحد در ساختار حاکمیتی اعضا در سطح ملی است.

افندی زاده افزود: این سازوکار مدیریتی منسجم و واحد علاوه بر نظارت، تسهیل، هدایت و کنترل امور اجرایی و عملیاتی در چارچوب فعالیت های دبیرخانه در کشورها، هماهنگی داخلی با سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی ذیربط و خصوصی را نیز انجام می دهد. فعالان و بازرگانان بخش در حوزه‌هایی مانند توسعه هدفمند و هماهنگ زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک، استانداردهای حمل‌ونقل، مقررات و قوانین و مقررات، تخصیص بهینه بودجه‌های ساختمانی، هموارسازی ترانزیت و رفع موانع و مسائل فرآیندی در مرزها و سرزمین‌های کشور، به اشتراک گذاری اسناد و اطلاعات. و مقوله مهم اجرای هوشمندسازی و راه حل های لجستیکی جدید از جمله حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به محدودیت وظایف و اختیارات و همچنین ظرفیت های حاکمیتی موجود در وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل کشور به ویژه شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و همچنین ظرفیت های اجرایی بالفعل و بالقوه در سازمان ها و شرکت های حمل ونقل در حوزه های دریایی، ریلی، جاده ای و … در بخش هوایی، مدلی جامع برای مدیریت کریدورهای ترانزیتی در حال تدوین است و پیشرفت این مدل مستلزم همکاری و هم افزایی تمامی ادارات ذیربط و دستگاه های فعال در حوزه ترانزیتی کشور و همچنین بخش خصوصی است.

وی در خاتمه افزود: در راستای دستیابی به این الگوی راهبردی و ظرفیت سازی که بر اساس تجربیات موفق منطقه ای و جهانی در حال اجراست، در صورت تصویب ظرفیت در فصل 12 دستور کار هفتم توسعه که پیش نویس قانون آن بود. اخیراً توسط رئیس جمهور در خصوص تشکیل ستاد ملی ترانزیت با ترکیب وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و امور خارجه کشور و سازمان برنامه کشور به شورای اسلامی ارائه شد. و بودجه با سرپرستی وزیر راه و شهرسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا