سه شنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اجرای بیمه شخص ثالث اجباری وسایل نقلیه ریلی به کجا رسید؟

طبق ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب 1394 در تعریف وسیله نقلیه از جمله این قانون صراحتاً مقرر شده است که وسایل نقلیه جاده ای و راه آهن اعم از واگن، لکوموتیو و وسایل نقلیه متصل مشمول قانون ثالث می باشند. -قانون بیمه پارتی.

بیمه شخص ثالث که جایگزین بیمه مسئولیت در وسایل نقلیه ریلی (قطار) شد و علی استاداشمی رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز در خصوص تفاوت این موضوع گفت: بیمه راه آهن باید یک شخص ثالث با ظرفیت بسیار بیشتر داشته باشید. مسئولیت بیمه بر عهده او خواهد بود تا خدای ناکرده در صورت بروز حادثه ریلی بتوانیم مبلغ و تعداد بیشتری از قربانیان این جاده را پوشش دهیم.

طبق قانون، تمام خودروها مشمول بیمه شخص ثالث اجباری هستند

اما بیمه مرکزی از بهمن 1300 برای اجرای دقیق این ماده قانونی (بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی) شروع به کار کرد و در همین زمینه مجید بهزاد پور رئیس کل وقت بیمه مرکزی به خبرنگاران جوان گفت. -نادی: قانون بیمه شخص ثالث مقرر کرده است که کلیه … وسایل نقلیه مشمول بیمه شخص ثالث اجباری می شوند. در گذشته وسایل نقلیه ریلی مشمول این قانون نبودند. اخیراً با تلاش و همکاری مجتمع راه آهن و سایر ادارات، ابتدا پیش نویسی تهیه و برای مهریه (1401) سقف این نرخ ها به دولت ارسال کردیم. شناسایی و اعلام شده است.

وی افزود: دیروز (12 بهمن 1401 ه. که در اثر حوادث ریلی مجروح شده اند دچار حادثه شده اند و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

نرخ بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه مشخص شده است

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که در سال 1402 اجرا نشد! ای بی اس نیوز در آخرین روزهای کاری سال 1402 هجری شمسی خطاب به مجید مشالشی معاون رئیس کل بیمه مرکزی در این خصوص گفت: در سال 1395 هجری شمسی که قانون بیمه اجباری شخص ثالث تصویب شد، بیمه این صنعت بیشتر بر بیمه اجباری وسایل نقلیه زمینی تمرکز کرد و به سایر وسایل نقلیه کمتر توجه کرد.

وی افزود: تا چندی پیش به موضوع بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی توجه شد و بیمه مرکزی در همین مترو بحث حمل و نقل مسافر، بار و حمل و نقل ریلی درون شهری و درون شهری را آغاز کرد. اولین مبحث تعرفه ای است که در شورای عالی بیمه مطرح شد که تعرفه مربوط به بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی است و شورای عالی با تغییراتی آن را تصویب کرد. بر همین اساس لیست قیمت بیمه نامه شخص ثالث حوادث ریلی را داریم.

این مسئول گفت: قدم بعدی این است که برای رعایت این نرخنامه نیاز به طرح اجرایی داریم و مابقی مترو بود. مترو جزئیات و حساسیت های خاصی دارد که باید در نظر گرفته شود. بالاخره یک هفته است که راهنمای اجرایی بیمه شخصی مترو را با کمک همکاران به پایان رساندیم و آماده انتشار است.

مشعلشی افزود: آخرین بند به حداقل اطلاعات و داده های مورد نیازی که باید در سامانه بیمه مرکزی در سنهاب وجود داشته باشد اشاره دارد تا بتوانیم آن را در اختیار شرکت ها قرار دهیم و بر اساس این اطلاعات بیمه نامه صادر کنیم. دو نوع اطلاعات وجود دارد: ما در مورد افراد واقعی اطلاعات داریم، اما در مورد خود حمل و نقل ریلی اطلاعاتی نداریم و برای قطار، اطلاعاتی دریافت کرده ایم که باید براساس پروتکل ها به شرکت ها ارائه دهیم، اما برای مترو. ، هنوز باید خلاصه کنیم و به تصمیم نهایی در مورد خود داده های خودرو نرسیده ایم و انتظار داریم ظرف دو هفته آینده اطلاعات کامل را برای شرکت ها ارسال کنیم. در نهایت اگر این قضیه به نتیجه برسد، فقط باید به شرکت های بیمه اعلام شود که از ابتدای سال 1403 هجری شمسی مجاز به تمدید بیمه نامه مسئولیت نخواهند بود.

پیش بینی اجرای بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی

اکنون با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال 1403 هجری شمسی ای بی اس نیوز برای اطلاع از آخرین جزئیات بیمه نامه های شخصی وسایل نقلیه ریلی به بیمه مرکزی رفت و در همین راستا صادق کیان، مدیر توسعه و نوآوری. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در خصوص بیمه نامه شخصی وسایل نقلیه ریلی، از اسفندماه سال گذشته بیمه نامه ای را برای شرکت های بیمه ارسال کرده ایم. شرکت‌ها در مرحله آماده‌سازی برای موارد گزارش‌شده بوده‌اند و نتایج بررسی‌های عملیاتی مثبت بوده و شرکت‌های بیمه توانایی صدور بیمه‌نامه را دارند.

این مسئول افزود: این گفتگو دو طرف دارد که یکی از آنها این است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی کار را کنترل می کند اما لازم است تغییراتی در نرم افزار شرکت بیمه ایجاد شود و پس از اطلاع رسانی این نوع بیمه ها به روز شود. بیمه مرکزی، بیمه ها نیز برای این کار اقداماتی انجام داده اند. لازم به ذکر است در پایان سال گذشته برنامه زمانبندی حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی در سال جاری از سوی نمایندگی نظارت بیمه مرکزی اعلام شد و امیدواریم بتوانیم تا پایان این بیمه نامه ها را صادر کنیم. ماه آینده (تیرماه) در صورت آمادگی شرکت های بیمه.

وی همچنین بیان کرد: بیمه گذاران بستری دارند که باید فرآیند بیمه از آن نهادینه شود، این اتفاق برای بیمه شخص ثالث افتاده است اما به دلیل مفاهیمی که در بحث راه آهن وجود دارد باید تغییراتی ایجاد، اجرا و سپس انجام شود. عملیات به طور کلی: این تشریفات از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و بیمه مرکزی پیگیر این مراحل است.

کیان در پایان گفت: تمامی شرکت های بیمه امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث برای وسایل نقلیه ریلی را دارند و محدودیتی برای شرکت ها برای خرید بیمه نامه شخص ثالث برای وسایل نقلیه ریلی وجود ندارد.

صاحب باکاری مدیرکل رفاه راه آهن اخیرا در گفت و گوی اختصاصی با یکی از رسانه های بیمه اعلام کرد که پس از انجام مراحل اداری، یک شرکت بیمه به عنوان مجری طرح بیمه شخص ثالث رجاء اعلام شد.

وی افزود: شرکت های راه آهن در بخش خصوصی موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین مجری بیمه خود اقدام کنند در غیر این صورت تخلفات آنها آشکار و رسیدگی خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که مورد تاکید قانون است بالاخره به مرحله نهایی می رسد؟ موضوعی که ای بی اس نیوز پیگیری خواهد کرد.

خبرنگار: کیمیا گولیبور

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

۶ دستور وزیر صمت؛ از توسعه اکتشافات تا سرمایه گذاری در میادین گازی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاری در میادین گازی توسط شرکت‌ها، تربیت مدیران متخصص، ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *