از صادرات کاشی و سرامیک می توان درآمد زیادی به دست آورد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با بیان اینکه می توان از طریق صادرات کاشی و سرامیک درآمد ارزی زیادی کسب کرد، گفت: نباید تنها به دنبال کسب درآمد از طریق نفت باشیم، بلکه باید از این ارز نیز استفاده کنیم. پتانسیل و ظرفیت سایر صنایع برای کسب ارز.
به گزارش خبرگزاری آنا از گروه علم و فناوری آنا، عزت الله اکبری تالارپشتی در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک که از روز گذشته (30 دی ماه) به مدت چهار روز در مقر دائمی تهران آغاز به کار کرد. نمایشگاه های بین المللی وی با بیان اینکه این نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شد، گفت: تولیدکنندگان توانمندی در زمینه صنعت کاشی و سرامیک داریم که با رقبای خارجی رقابت می کنند اما مشکلی که در این حوزه وجود دارد مشکل صادرکنندگان این صنعت است.
وی افزود: انتظار داریم دولت ریاست جمهوری دستور دهد که موانع بر سر راه تولیدکننده ای که می تواند صادرات داشته باشد برطرف شود.
تالارپشتی با اشاره به اینکه در کشور ما کمبود انرژی برای تولید وجود دارد، بیان کرد: این بدان معناست که در حوزه تولید رشد کرده ایم اما در عین حال رشد متعادلی در حوزه برق و گاز نداشته ایم. و به طور کلی انرژی و ما در قبال صنایع مسئولیت داریم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی تاکید کرد: مدیران و دستگاه های دولتی مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند که به صورت متوازن با حوزه های تولیدی تکامل یافته و خود را توسعه دهند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه صادرات بحث انتقال ارز است که جای تاسف دارد و این نشان می دهد که برخی از نهادهای دولتی ما کاملاً عقب مانده اند و همه دستگاه ها باید تلاش کنند و مشکلات را اینگونه حل کنند. مبادا صادرکننده به دلیل مشکلات انتقال ارز با مشکل مواجه شود.
وی ادامه داد: این وظیفه دولت است که سازوکار این صدور را فراهم کند تا بتوانیم ارز را جابجا کنیم.
تالارپشتی در ادامه تصریح کرد: دولت های ما فقط می گویند ارز نداریم، من چندین بار تاکید کردم که اینجا ارز نمی خواهند اما درست است!
رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور موجود است، گفت: من در هر نمایشگاهی می بینم که سفرای برخی کشورها بیشتر از کشورهای دیگر فعال هستند اما برخی از آنها سفیران ما خارج از کشور هستند، فعالیت چندانی ندارند!
وی با بیان اینکه سفارتخانه های ما چهره اقتصادی ندارند، گفت: البته در ابتدای این دوره از وزیر امور خارجه خواستیم که به سفارتخانه ها وجهه اقتصادی بدهد و سفارتخانه ها با بخش خصوصی و دولتی صحبت کنند. و مبادله کنید. امتیازات و کالاها و البته ممکن است. در برخی موارد اقدامات صادراتی را با ترخیص کالا انجام داده است، به طور کلی راهکارهای زیادی برای دستیابی به اهداف صادراتی وجود دارد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: از دولت انقلابی رئیس جمهور انتظار داریم افرادی را در بدنه دولت بسیج کند که بتواند زمینه صادرات را فراهم کند و مشکلات موجود را برای صادرکنندگان حل کند.
وی در عین حال گفت: من جای فعالیت جدی بدنه دولت، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه را در این زمینه کم می بینم، حتی اگر در شأن دولت انقلابی عمل کنند و بیکار نمانید و بگویید که ما تحریم هستیم.
تولید بیش از 700 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور
در ادامه اصغر آهنی ها، رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی ایران با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما یکی از محصولات استراتژیک کشور محسوب می شود، گفت: در زمینه کاشی و سرامیک بیش از 700 میلیون متر مربع تولید داریم. در کشور. از 700 میلیون متر مربع ظرفیت اسمی تولید کارخانجات ما که در حال افزایش است، بیش از 200 هزار متر مربع صادرات و حدود 200 تا 300 هزار متر مربع برای مصارف داخلی است و از آنجایی که منابع مواد اولیه اولیه در ایران فراوان است. کشورمان و به عنوان یک کالا، این محصول می تواند در بازارهای صادراتی به ویژه در عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی محصول ارزآوری برای کشور باشد.
وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک، ایتالیا رتبه اول و پس از آن چین است، گفت: امروزه می توان گفت که گروه های دانش بنیان ماشین آلات لازم را در این صنعت تولید می کنند و نیازی به تولید در کشورهای دیگر نیست. در این زمینه دیگر ایتالیا نداریم.
آهنی ها با بیان اینکه نگاه فعلی روانکاری در این صنعت تغییر کرده و می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند، گفت: ماشین آلات جدید در این صنعت توانسته اند اثرات خوبی ایجاد کنند و اگر با این روش پیش برویم، می توانیم ایجاد ارزش افزوده قوی ارزش.
رئیس انجمن سرامیک و کاشی های تزیینی ایران تاکید کرد: ما کشورهای صادرکننده هنوز نتوانسته ایم استراتژی مناسبی برای کشورهای حاشیه ای داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه واردات در این حوزه معنا ندارد، با اشاره به چالش های این صنعت گفت: در بحث صادرات یکی از چالش های اصلی ما بازگشت ارز حاصل از صادرات است که به صورت نیم درصد انجام می شود و متفاوت از نرخ رایگان » مشکل بعدی نقدینگی است که بسیاری از شرکت ها با محدودیت مالی در سرمایه در گردش مواجه هستند و مشکل سوم عدم ثبت در قوانین است.
وی چالش بعدی را کمبود حامل های انرژی در این صنعت دانست و گفت: قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان از دیگر مشکلاتی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
حضور نزدیک به صد شرکت بزرگ کاشی و سرامیک در این نمایشگاه
سیداحمد میرزایی مجری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک نیز گفت: این نمایشگاه در هشت سالن از برندهای برتر ایران در زمینه کاشی و سرامیک با بیش از 13 هزار متر مربع فضای مفید برگزار می شود. ویترین اقتصادی هر کشوری است که در صورت انجام صحیح در این زمینه می تواند نقش موثری در توسعه صادرات و رونق اقتصادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در سال های 83 و 87 اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی این صنعت را در استان یزد برگزار کردیم و یزد به عنوان قطب صادرات کاشی ایران انتخاب شد، گفت: می توان گفت در حال حاضر استان یزد 60 درصد کاشی را تولید می کند. کاشی های ایرانی. و یک نمایشگاه می تواند تاثیر زیادی در صادرات کاشی داشته باشد.
میرزایی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: از ارگان های مختلف در حوزه کاشی و سرامیک تقاضا دارم این نمایشگاه را همراهی کنند.
مجری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک گفت: اولین روز این نمایشگاه با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، پاکستان، کشورهای عربی، عمان مواجه شد. و قطر
میرزایی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود 100 شرکت حضور داشتند که بیشتر آنها تولیدکننده، برند، صنایع مرتبط با ماشین آلات هستند، گفت: البته برخی علاقه ای به برگزاری این نمایشگاه نداشتند و اختلالاتی در این زمینه ایجاد شد، اما خوشبختانه با کمک و حمایت خداوند توانستیم نمایشگاه را برگزار کنیم و نمایشگاه بسیار خوبی در حال برگزاری است و طبیعتاً نتایج مثبتی در این صنعت به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان انجام می شود، گفت: با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل های انرژی یکی از مشکلات صادرات کاشی به کشورهای اروپایی و آنجاست. بنابراین در آسیای مرکزی برای توسعه سهم بازار در این کشورها ایجاد نمایشگاه های تخصصی و حضور تجار خارجی می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
میرزایی با اشاره به اینکه درآمد ارزی حاصل از صادرات کاشی و سرامیک به شرط انجام صحیح بسیار بالاست؛ وی افزود: در این زمینه نیاز به افزایش صادرات به کشورهای اروپایی داریم و برگزاری این نمایشگاه می تواند صادرات به کشورهای آسیای میانه و اروپایی را تسهیل کند.