رستم قاسمی روز پنجشنبه 12 اسفندماه در بازدید از شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: استان مرکزی از نظر صنایع سنگین استان مادر کشور است و از دیرباز محصولات صنعتی بزرگ در زمینه های مختلف تولید می شود. استان مرکزی زمانی که من در وزارت نفت بودم بسیاری از تجهیزات مهم نفتی در همین استان ساخته شد.
وی گفت: امروز شاهد بالاترین سطح ترانزیت در 30 تا 40 سال اخیر در سرخس هستیم. علاوه بر صادرات از کشورمان، ترانزیت به کشورهای دیگر از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه نیز از طریق ریل انجام می شود. تکمیل راه آهن آستارا – رشت می تواند ما را به اروپا متصل کند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت سیزدهم برای حمایت از صنایع به ویژه کارخانههایی که با ظرفیتهای سنگین و سرمایهگذاریهای هنگفت ساخته شدهاند برنامهریزی میکند و استقرار و تسریع تولید در این کارخانهها کار جدی است.
ای بی اس نیوز/ مرکز وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل راه آهن آستارا – رشت می تواند ما را به اروپا متصل کند و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعا امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار قرار دارد و بر اساس برنامه ششم باید بیش از 30 درصد ظرفیت حمل بار کشور روی ریل می بود. که اکنون کمتر از 7 درصد است و این آمار نشان می دهد که تاخیر جدی در این زمینه داریم که باید جبران شود.
absnews
وی افزود: ما در زمینه واگن کاملاً خودکفا هستیم و هیچکس اجازه واردات ندارد. در زمینه لکوموتیو، کشور به بیش از هزار دستگاه نیاز دارد و البته در زمانی که به این تعداد واحد نیاز داریم، این تعداد قابل تامین نیست، امروز حدود 314 هزار ریل وجود دارد، تنها 500 دستگاه لکوموتیو وجود دارد. ، بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود، توانایی واگن پارس در ساخت لکوموتیو تا 4 سال آینده تکمیل می شود.
وی در خصوص هپکو گفت: این تجارت در مسیر تحول است. هپکو متعهد است در اسرع وقت به تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت 60 دستگاه گریدر جدولی عمل کند و به محض عملیاتی شدن قول داده ایم.» این قرارداد قرارداد خوبی با هپکو برای تامین تجهیزات کشور است. ماشین آلات راه، امیدواریم در مجموع 500 واحد را به نتیجه برسانیم.
قاسمی گفت: امروز برای راه اندازی چنین کارخانه ای در کشور باید هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد تا پایگاه کارخانه ایجاد شود اما خوشبختانه پایگاهی برای این کارخانه وجود دارد.
قاسمی افزود: جبران بخشی از این تاخیر از طریق همان کاری است که امروز واگن پارس در واگن های مسافری و باری انجام می دهد و باید سریع انجام شود.
وی با اشاره به بازدید از شرکت هپکو و واگن سازی پارس اراک افزود: علیرغم گزارش های زیادی که در مورد این کارخانه ها در چارچوب تعطیلی و غیره شنیده بودیم، شاهد تغییراتی در این دو کارخانه کتانی بودیم که این کارخانه ها در آنها جریان دارد. نگرش جدید و توسعه و تقریباً فعال هستند که جای امیدواری است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص شرکت واگن پارس افزود: این کارخانه به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی پیوند خورده است و مدیر عامل راه آهن برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد تا از ظرفیت های این شرکت استفاده شود. “
قاسمی ادامه داد: اخیراً معاملات خوبی با کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان انجام شده است. ایران 4 سال است که با ترکمنستان رابطه ندارد اما اکنون آخرین توافق با ترکمنستان به 3-4 ماه قبل برمی گردد.
قاسمی خاطرنشان کرد: در حوزه هپکو باید توانمندی های این شرکت تکمیل شود و در صورت نیاز خارج از ظرفیت هپکو وارد شود، برنامه وزارت راه و شهرسازی توجه به ساخت و ساز ملی در خصوص هپکو است. و برای همین منظور قراردادی منعقد خواهد شد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز