سردرگمی مجوز فروش 120 هزار خودرو در حاشیه بازار/ وزارت حراست هنوز مجوزی صادر نکرده است
در حالی که در جلسه معاونت امنیتی، قطعه سازان و خودروسازان، برای جلوگیری از ضرر دو خودروساز بزرگ، مقرر شد وزارت حراست شرایط فروش 120 هزار خودرو از مازاد محصولات را فراهم کند. سیستم یکپارچه در حاشیه بازار با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار. تدارکات، یک ماه پس از جلسه مذکور، وزارت حفاظت از حریم خصوصی هنوز مجوزی صادر نکرده است. همچنین شورای رقابت به صراحت اعلام کرده است که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل 543 شورای رقابت غیرقانونی است.
به گزارش ای بی اس نیوز، 18 آبان ماه در جلسه انجمن قطعه سازان، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت حراست و خودروسازان مطرح کشور، جلسه ای به امضا رسید که بر اساس بند بند مقرر شد. “ب”. 6 این جلسه به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد. وزارت حراست بسترهای قانونی لازم را برای فروش محصولات فراتر از تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکت های ایران خودرو و سایپا فراهم کند. در لبه بازار از طریق نمایندگان دو شرکت، به طوری که این شرکت ها با اختلاف قیمت بیشتر در بازار، تولید خودرو را افزایش دهند. حداقل 60000 دستگاه تا پایان امسال اکشن و این محصولات در حاشیه بازار و با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار فروش به گونه ای است که تا پایان سال جاری شکاف قیمتی هر محصول در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.
این تصمیم در راستای تامین نقدینگی خودروسازان به منظور پرداخت مطالبات خودروسازان از این محل اتخاذ شده است. در حالی که بیش از یک ماه از تنظیم صورتجلسه می گذرد، هنوز مجوزی از سوی وزارت حراست برای فروش محصولات مازاد سامانه یکپارچه به حاشیه بازار و با نرخ مذکور و تقاضا صادر نشده است. از قطعه سازان (تقاضای قطعه سازان از خودروسازان) پرداخت نشده است.
دبیر انجمن قطعه سازان: ما فقط پول خود را می خواهیم
در همین رابطه مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان خودرو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: جلسه مذکور پس از بررسی مشکلات نقدینگی خود با وزارت حراست تشکیل شد. اما چون در آستانه عید راه حلی برای تامین نقدینگی قطعه سازان وجود نداشت، مانند سال های گذشته این پیشنهاد مطرح شد. در سال های اخیر مقداری نقدینگی از سیستم بانکی مصوب هیات ارز و اعتبار و یا پارسال از بورس کالا تامین می شد اما امسال چاره ای اندیشیده نشد.
وی افزود: بنابراین در این جلسه مقرر شد راهکاری که یک نهاد بالادستی به طور ضمنی پذیرفته بود، اجرایی شود. بر این اساس 60 هزار دستگاه از محصولات هر خودروساز که فراتر از تعهدات خود تولید می کنند در بازار به فروش می رسد تا نقدینگی برسد و امسال هم بتوانیم آن را خرج کنیم. این سوال وارد صورتجلسه شد و همه راضی به نظر می رسیدند. اما اکنون که یک ماه و چند روز می گذرد، هیچ اتفاقی نیفتاده، اقدامی صورت نگرفته و مجوزی برای فروش محصولات این دو شرکت خودروسازی در بازار صادر نشده است.
دبیر انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: زمانی که نیازهای خود را از خودروسازان جویا شدیم، به ما گفتند که برخلاف صورت جلسه، مجوزی دریافت نکردیم. این در حالی است که انجمن قطعه سازان در این موضوع دخالتی نداشته و ندارد. تنها مقرر شد نقدینگی با فروش خودرو در بازار تامین شود و از آنجا مطالبات قطعه سازان از خودروسازان پرداخت شود. ما ذینفع این موضوع هستیم اما ارتباطی با اقدامات عملیاتی آن نداریم.
بیگلو در خصوص وضعیت فعلی مطالبات قطعه سازان گفت: کل بدهی خودروسازان به قطعه سازان از 50 همات تقریبا به 12 تا 13 همات کاهش یافته است.
شورای رقابت: عرضه خارج از دستورالعمل 543 شورای رقابت غیرقانونی است
این در حالی است که شورای رقابت هرگونه خرید و فروش خودرو خارج از مصوبه 543 شورای رقابت را خلاف قانون می داند و پیرو این سوال این موضوع را برجسته کرده و صرفا در پاسخ به موارد اخیر به این موضوع توجه نکرده است. .
سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: شورای رقابت به هیچ سوالی واکنشی نشان نخواهد داد و حقیقت این است که هرگونه عرضه خودرو خارج از مصوبه 543 شورای رقابت تخلف است و وجود دارد. بدون شک در مورد آن.
لازم به ذکر است پرونده در دست نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.
انتهای پیام