اخبار سیاسی روز

ابتکارات دولت سیزدهم در تغییر نگرش همسایگان موثر بوده است

وی با بیان اینکه این سازمان ها اساساً یک پشتیبان قوی برای کشورها هستند، افزود که ایران می تواند محدودیت های اعمال شده توسط تحریم های آمریکا را از طریق کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جبران کند. بنابراین عضویت ایران در این سازمان منطقه‌ای، قدرت ایران را افزایش داده و دشمنان را ناامید و فشار وارد می‌کند.

شفیعی از اعضای اکو خواست که اجازه ندهند این نهاد منطقه ای از کار بیفتد و افزود: بسیاری از نهادهای بین المللی به دلیل نارسایی یا ناکارآمدی در حال از بین رفتن هستند. از آنجایی که اکو در حال حاضر در وضعیت مساعدی قرار ندارد، ایران می تواند این سازمان را به عنوان بخشی از سیاست همسایگی خود راه اندازی کند و راه اندازی مجدد آن به نفع جمهوری اسلامی و کشورهای عضو آن است.

وی تداوم و تحکیم همگرایی شکل گرفته در منطقه را منوط به اعمال فرمول خاصی دانست و گفت: ایجاد اعتماد، اطمینان و در نهایت تعامل و همکاری سه گامی است که کشورهای منطقه برای تحکیم این همگرایی باید از آن عبور کنند.

شفیعی در خصوص ظرفیت های همکاری اقتصادی ایران و کشورهای همسایه گفت: یکی از عواملی که می تواند به همگرایی کشورها کمک کند، مکمل بودن اقتصاد آنهاست. در این راستا لازم است جمهوری اسلامی به رایزنی های دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای همسایه برای شناسایی ظرفیت های همسایگان و ارائه ظرفیت های کشورمان ادامه دهد.

وی با اشاره به توانایی منطقه در خنثی سازی تحریم ها علیه ایران، گفت: کشورهای منطقه ظرفیت خوبی برای همکاری دارند اما تنها در صورتی می توانیم از ظرفیت کشورهای منطقه استفاده کنیم که سیاست این کشورها مبتنی بر همکاری باشد. . بنابراین باید در نوع نگاه خود به این کشورها تغییراتی ایجاد کنیم و نگاه این کشورها به خود را بهبود بخشیم که با فرمول ایجاد اعتماد، اعتماد، اعتماد، تعامل و همکاری امکان پذیر است.

سیاست همسایگی و سیاست تنش زدایی، سیاستی است که باید با تدابیر بسیار ماهرانه ای اجرا شود، یکی از این اقدامات، انتقال سیگنال است، یعنی باید به کشورهای همسایه سیگنال ارسال کنیم. به نشانه دوستی و نشانه عزم جمهوری اسلامی برای برقراری رابطه دوستانه. از این منظر، سیاست خارجی در واقع تبادل نشانه ها و نشانه هاست.

شفیعی افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و افق‌هایی که عضویت در این سازمان برای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با ایران گشوده است، فشارها و محدودیت‌های آمریکا و متحدانش را در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از بین می‌برد. اثربخشی آنها در عمل

وی ادامه داد: کشورهای منطقه باید به این نتیجه برسند که همکاری های منطقه ای نه تنها از نظر اقتصادی سودمند است، بلکه کمک قابل توجهی به همکاری های سیاسی و امنیتی و در نتیجه ایجاد فضای صلح آمیز منطقه ای می کند.

نشانه ها و نظرات برای تقویت سیاست همسایگی مهم هستند

وی گفت: نباید از این واقعیت غافل شد که سیاست خارجی بسیاری از کشورهای همسایه «سیاست خارجی فرعی» است، یعنی از قدرت‌های دیگری پیروی می‌کنند که ممکن است روابط خوبی با ایران نداشته باشند. اینکه چگونه «سیاست همسایگی» خود را با «سیاست تابعیت» این کشورها تطبیق دهیم، نکته ای است که نیازمند دیپلماسی فعال و پویا است.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی در تهران است و ایران یکی از بنیان‌گذاران این سازمان است، گفت: اعضا می‌خواهند از ظرفیت‌های این سازمان استفاده کنند. بتواند دبیرخانه سازمان را فعال کرده و علاقه به همکاری بین اعضا را افزایش دهد.

شفیعی افزود: کشورهای منطقه باید بیاموزند که روابط کشورهای همسایه لزوما در تضاد با روابط کشورهای دور نیست، بلکه می تواند مکمل یکدیگر باشد. از این منظر، سیاست همسایگی می تواند منافع همه کشورهای منطقه را تامین کند.

ایران باید CEE را به عنوان بخشی از سیاست همسایگی خود دوباره راه اندازی کند

شفیعی ابتکارات دیپلماتیک و اقتصادی دولت سیزدهم را در تغییر رویکرد کشورهای منطقه موثر دانست و خاطرنشان کرد: آنها مسیر همکاری با جمهوری اسلامی را طی نکرده اند.

وی گفت: نیازهای اقتصادی کشورها متنوع است. اگرچه در برخی زمینه‌ها مانند نیازهای فناوری پیشرفته، همسایگان ممکن است نتوانند نیازهای دیگران را برآورده کنند، اما در برخی حوزه‌ها، مانند اقتصادهای متوسط ​​مانند سرمایه‌گذاری مشترک، پتانسیل خوبی وجود دارد. زیرا همکاری بین همسایگان وجود دارد. کشورها.

این نماینده سابق مجلس گفت: تردیدی نیست که سیاست همسایگی امری مشترک در روابط کشورها با جهان خارج است و سیاست همسایگی می تواند از جهات مختلف مفید باشد، اما تحقق سیاست همسایگی به همه همسایگان بستگی دارد. با اعتقاد به این سیاست.»

این کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیرات پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در ابتدای دولت سیزدهم گفت: در ادبیات روابط بین الملل قدرت جنبه های مختلفی دارد. یکی از این جنبه ها قدرت نهادی است. قدرت نهادی به این معناست که کشورها با عضویت در نهادها و سازمان های مختلف برای خود قدرت ایجاد کنند.

وی گفت: متأسفانه برخی از کشورهای همسایه در سایه همکاری های منطقه ای کشورهای دوردست، نیازهایی را برآورده می کنند که جمهوری اسلامی با دیپلماسی اقتصادی باید بتواند با اقناع زمینه های همکاری را در منطقه ایجاد کند. .

شفیعی شدت پیامدهای ادامه تنش ها را یکی دیگر از عوامل مؤثر بر همگرایی کشورهای منطقه دانست و افزود: تحت تأثیر این عوامل، کشورهای منطقه تصمیم گرفته اند سیاست دوستانه ای را در قبال یکدیگر دنبال کنند.

وی افزود: بین همسایه و همسایه فرق است. همسایگی یک عنصر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی است، اما همسایگی یک عنصر فرهنگی است که رفتار خاصی را بین کشورهای همسایه می طلبد و ایجاد می کند. بنابراین، سیاست همسایگی به این معناست که کشورهای یک منطقه فقط به دلیل همسایه بودن باید روابط خوبی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به خروج غم انگیز آمریکا از افغانستان گفت: کشورهای عربی منطقه به این نتیجه رسیده اند که توسل به قدرت های خارجی نمی تواند امنیت آنها را تضمین کند. . بیایید با هم یک سیاست سازگاری را دنبال کنیم.

شفیعی گفت‌وگو با همسایگان را یکی دیگر از اقدامات موثر برای تقویت روابط حسن همجواری پس از انتقال نشانه‌ها خواند و افزود: در حال انتشار آن هستیم.

وی با توجه به اهمیت جهانی سیاست همسایگی افزود: سیاست همسایگی سیاستی نیست که فقط ایران آن را مطرح و دنبال کرده باشد، بلکه سیاست همسایگی توسط اکثر کشورها و حتی سازمان هایی مانند اتحادیه اروپا دنبال می شود.

سیاست همسایگی و “سیاست فرعی” باید با هم هماهنگ شوند.

ما اکنون در مرحله ای هستیم که کشورهای منطقه تلاش می کنند اعتماد یکدیگر را جلب کنند و در مرحله اعتمادسازی هستیم و این مذاکرات و این رفت و آمدها نشانه حرکت در این مسیر است. “، اعلام کرد. . زمانی که این اعتماد ایجاد شد، این کشورها به سمت بیمه حرکت خواهند کرد و این اعتماد کشورها را برای تعامل و همکاری ترغیب خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین پس از تبادل علائم و نشانه ها، اظهار نظر مهم است و باید در اظهارنظرها دقت کنیم و پس از اظهار نظر، دمارش دیپلماتیک صورت می گیرد. پس از طی مراحل دیپلماتیک، شکل‌گیری تعاملات است که همه از یک فرمول دقیق پیروی می‌کنند و از نظر تئوریک، دیپلمات‌های ما باید با این کانال‌ها آشنا شوند و سپس اقدامات عملیاتی در این کانال‌ها انجام دهند. البته این فقط وظیفه دیپلمات ها نیست، بلکه به نخبگان، سیاستمداران، مدیران ارشد و در کل دولت نیز مربوط می شود.

نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایران درباره مذاکرات ایران با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات گفت: مذاکرات ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را باید به فال نیک گرفت. این در حالی است که تنش های ایران و برخی کشورهای عربی در جنوب خلیج فارس تنش هایی نیست که بتوان یک شبه آن را حل کرد.

وی با تشریح علل و عواملی که باعث ایجاد گفت‌وگو بین ایران و این کشورها شد، گفت: واقع‌گرایی ایران و این کشورها یکی از عوامل مؤثر در این زمینه بوده است. کشورهای منطقه دریافته اند که تنش های طولانی مدت جز از بین بردن فرصت ها سودی برای مردم منطقه نخواهد داشت.

روابط با همسایگان منافاتی با روابط با دیگر کشورها ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا