آینده بازار خودرو چگونه خواهد بود؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که قرار است این میزان سرمایه در سایه در این بازار بسیار نابسامان اقتصادی به کجا برسد؟ برخی پاسخ خواهند داد: “پس صف های طولانی چه فایده ای دارد؟” باید پاسخ داد که این دو ربطی به هم ندارند. صفی که برای محصولات خودروسازان قابل مشاهده است، صف سرمایه گذاری است. شرکت می کنند تا در قرعه کشی ملی شرکت کنند (حتی اگر حساب نیابتی بگذارند) و مثلاً 100 میلیون تومان سود می برند. اما زمانی که قیمت ها آزاد شود، این گونه صف ها وجود نخواهد داشت و تقاضا به ویژه تقاضای کاذب به شدت کاهش می یابد.
یکی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت تهران خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر یک صنعت خودروسازی داریم که مشکلاتی دارد اما این صنعت خودروسازی است. اما متاسفانه با روش های فعلی به جای تقویت آن، آن را تضعیف می کنیم. اگر این روند ادامه پیدا کند، در سه چهار سال آینده چیزی از آنچه در صنعت خودرو تصور میکردیم و میخواستیم باقی نمیماند و آنچه خواهیم داشت، خط مونتاژ بهویژه تحت فرمان مردم چین خواهد بود.
امیرحسن کاکایی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، ضمن تاکید بر اینکه پیشرفت صنعت خودرو از نظر فناوری در سال های اخیر قابل انکار نیست، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته با وجود تحریم های سنگین علیه صنعت خودرو، خودروسازان دست به کار شده اند. پیش رفتن. به عنوان مثال، آنها از یورو 4 به یورو 5 رفتند، برخی از محصولات خود را متوقف کردند و محصولات خود را به روز کردند (حتی در حد فیس لیفت). علاوه بر این، محصولات جدیدی نیز معرفی شده است.
کاکایی ضمن تاکید بر اینکه افت قیمت دور از انتظار است، گفت: به هر حال هر خودرو قیمت تمام شده ای دارد و می دانیم که با وضعیت فعلی مونتاژ و تعداد خودروهای مونتاژ شده که مانند قارچ در حال افزایش است. از طرفی ایران خودرو و سایپا فوق العاده هستند و با زحمت و تلاش زیادی برای توسعه فناوری دست و پنجه نرم می کنند؛ بنابراین باید وجوه برگشت داده شود و امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
انتهای پیام
صنعت خودرو، صنعت خودروسازی واقعی دو خودروساز ایران خودرو و سایپا است. ضعیف است، اما واقعیت داردوی افزود: وقتی چنین رقابت ظاهری و نابرابر وجود داشته باشد، سرمایه گذاری مناسب به راحتی پیدا نمی شود. بنابراین سرمایه گذاری ها به سمتی می رود که در واقع صنعت خودرو را زیر و رو کرده و صنعت را به جایی می رساند که صنعت خودروسازی کشور مونتاژ کامل be عده ای فکر می کنند که صنعت خودروسازی ما در حال حاضر کار مونتاژ نیست؟! صنعت خودرو برای دو خودروساز ایران خودرو و سایپا صنعتی ضعیف اما واقعی است. آنها خودشان محصولات را طراحی می کنند، سیستم را عرضه می کنند و بسیاری از فناوری ها را توسعه می دهند، البته اکنون مانند هر خودروساز دیگری با همکاری زنجیره جهانی.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: بنابراین می توان گفت صنعت خودرو تلاش زیادی می کند. علاوه بر این در نمایشگاه خودروسازی امسال نیز شاهد بودیم که در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی نیز قدم هایی برداشته شده است و این تنها بخشی است که در نمایشگاه ارائه شده است، قسمت مهمی نیز در حال کار است. اما چون قطعی نشده است اطلاع رسانی نشده است. خوشبختانه اقدامات خوبی به خصوص در حوزه الکترونیک خودرو انجام می شود.
با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال، بررسی شرایط و پیش بینی آینده صنعت خودرو، یک کارشناس خودرو ضمن تاکید بر اینکه چندان به آینده این صنعت مهم خوشبین نیست، معتقد است با وجود پیشرفت های صورت گرفته توسط خودروسازان در سالهای اخیر زیر سایه تحریمها، اما همچنان وضعیت بد سیاسی و اقتصادی این صنعت زیر سوالهای بزرگی قرار دارد.
رقابت نابرابر و سرمایه گذاری به سمت کار مونتاژ می شود
در حال حاضر به نام «تولید» تعداد خودروهای مونتاژ شده به میزان قابل توجهی در حال افزایش است. خودروهای چینی که عملا نمی توان آنها را “خودروهای داخلی” نامید.وی تصریح کرد: پس از این منظر می توان تلاش های صنعت خودرو را تشخیص داد، اما «آینده صنعت خودرو چه خواهد شد؟ من واقعاً خوشبین نیستم. چرا که سیاست ها همیشه اشتباه است و اقتصاد صنعت خودرو زیر علامت سوال بزرگ است. متاسفانه به نام “تولید” تعداد خودروهای مونتاژ شده به شدت افزایش می یابد. خودروهای چینی که به سختی می توان آنها را “خودروهای داخلی” نامید، زیرا به جز قطعات محدودی مانند لاستیک، باتری و قطعات جزئی، بقیه آنها غیر داخلی هستند.