صنعت بیمه در ایران توسعه می یابد و یکی از مهمترین تحولات ظهور نمایندگان بیمه و سپس تشکیل صنعت زبان بود. مشاوران با ارائه خدمات تطبیقی بین بیمه های مختلف و ارائه محصولات مختلف به مشتریان ، نقش مهمی در دیجیتالی کردن صنعت ایفا کردند. با این حال ، این سیستم عامل ها با بازیگران سنتی و قانونگذار صنعت بیمه در ایران تفاوت و چالش دارند. از یک طرف ، افزایش رقابت در بازار و تأثیر این سیستم عامل ها در کاهش قیمت ها به دلیل حاشیه سود کم و از همه مهمتر این است که نرخ تحول بالا برای فعالان در زمینه فعالان بازیگران سنتی را صدا می کند و از طرف دیگر ، صنعت بیمه قانونگذاری کندی برای اتخاذ فن آوری ها و فناوری های جدید.
اما این وضعیت مختص ایران نیست و فعالان در انوشوراک در سایر کشورها باید در این راه صخره باشند. به همان اندازه که صنعت بیمه امکانات و فرصتهایی را که این سازندگان به ارمغان می آورند تحقق بخشید.
در سال 2018 ، مک کینسی در گزارشی با عنوان “دوستان یا دشمنان: ظهور قطعات اروپایی و تأثیرات آنها بر بیمه سنتی” به وضوح در مورد تحولات و تأثیر نمایندگان در صنعت بیمه توضیح داد.
در این گزارش آمده است که بسیاری از شرکت های بیمه اروپایی به مدت 20 سال با مجمع دست و پنجه نرم می کنند و سرانجام آنها را به عنوان روشی مؤثر برای دستیابی به مشتریان پذیرفتند.
مک اسینز تخمین زد که در سال 2018 ، نزدیک به 50 درصد از محصولات بیمه با مکمل در اروپا فروخته شد.
این تغییرات نه تنها اشکال سنتی فروش بیمه را تبدیل کرده است ، بلکه فشار شرکت های بیمه را برای رقابت در اکوسیستم جدید افزایش داده است.
شرکت ها ؛ از مقایسه قیمت تا واسطه دیجیتال
به گفته مک اسینز ، در ابتدا مأمورین بیمه به عنوان سایت برای مقایسه قیمت هایی که به کاربران امکان تأیید قیمت های مختلف بیمه را می داد ، هزینه کردند. اما با گذشت زمان ، آنها به بسترهای پیچیده تری تبدیل شدند که نقش مشاور دیجیتال ، کارگزار بیمه و حتی محصولات بیمه را ایفا می کردند.
در این گزارش آمده است که امروز سایر مشتریان در ابتدای خرید برای به دست آوردن یک مرور کلی در بازار از کل استفاده می کنند و در نهایت خرید را از طریق همان پلتفرم به پایان می رسانند. این تغییر در رفتار باعث شد کانال اصلی فروش برای بسیاری از شرکت های بیمه باشد.
چگونه صنعت بیمه صنعت بیمه را تبدیل کرد
رشد این دو ماده تأثیر شدیدی در شبکه ایجاد کرده است.
به گفته مک کینسی ، ادغام تعداد کاربران را برای همکاری با آنها با افزایش تعداد کاربران افزایش داده است. در همین حال ، پوشش بازار با جذب مشتری بیشتر افزایش یافته است.
بهبود تحول کاربران ، که به وضوح در فعالیت وحدت مشهود است ، هزینه جذب مشتری را کاهش می دهد و الگوی تجارت را برای توحید به یکی از سودآورترین بخش های صنعت بیمه می رساند.
طبق تجزیه و تحلیل موسسه مک نزای ، این دو ماده اروپایی به طور متوسط 5 تا 5 درصد حاشیه سود عملیاتی دارند که نشانگر احتمال بالایی از مدل کار است.
مدل های فعالیت شرکت های بیمه
گزارش Macinsi نشان می دهد که نمایندگان بیمه در اروپا در چهار مرحله بودند.
این سیستم عامل ها در مرحله اول قرار داشتند که ابزاری برای مقایسه قیمت است و با نمایش لیست لیست بیمه از شرکت های مختلف ، یک مدل درآمد مبتنی بر تبلیغات را اتخاذ کرد.
مرحله بعدی این سیستم عامل ها جذب و جذب مخاطبان هدفمند بود ، بنابراین آنها از فروش اطلاعات احتمالی مشتری به شرکت های بیمه برای ردیابی مستقیم و فروش درآمد کسب کردند.
در آن زمان در آن زمان شاهد حق بیشتر بود و به واسطه دیجیتالی تبدیل شد ، زیرا خدمات مشاوره ای و کمیته را از بیمه نامه ارائه می دهد ، و در مرحله نهایی به یک تأمین کننده بیمه تبدیل شد و بیمه سفارشی (مارک سفید) را در بخش ها فراهم کرد. این تقاضای کمتری یا تقاضای زیاد است.
تسلط بر بازار اروپا
به گفته مک کنز ، در بسیاری از کشورهای اروپایی ، بیمه اتومبیل بیش از 5 ٪ از درآمد اتحاد را نشان می دهد. به عنوان مثال ، در انگلستان ، ایتالیا و آلمان ، ادغام بیش از یک سوم از بازار بیمه آنلاین در سال تشکیل شده است. پس از تهیه گزارش ، پیش بینی می شود سهم بازار فعالان صنعت بیمه در هلند و فرانسه در سالهای آینده افزایش یابد.
تحقیقات دیجیاتو نشان می دهد که در فرانسه ، سهم بازار ادغام بیمه به طور کلی برای بیمه اتومبیل و سایر محصولات بیمه ای از 2 ٪ بیشتر است و در نمایندگان بیمه هلند حدود 5 ٪ در بازار بیمه اتومبیل دارند.
![](https://static.digiato.com/digiato/2025/02/aggregators-in-europe-1024x779.jpg)
مزایای رقابتی ادغام
برجسته به دلیل ساختار متعدد و انعطاف پذیر خود موفق به ایجاد مزایای رقابتی بسیاری شد. شامل:
دسترسی به مشتریان بیشتر: شرکت های بیمه سنتی معمولاً فقط به مشتریان خود بستگی دارند ، در حالی که عملیات ادغام با ارائه طیف گسترده ای از خدمات ، تعداد زیادی از مشتریان جدید را به خود جلب می کند.
شفافیت بازار: مقایسه مستقیم قیمت ها بر اساس قیمت و کیفیت خدمات ، که به نفع مصرف کنندگان است ، رقابت شدیدتر می کند.
مدل های درآمد پایدار: مشاوران می توانند از مدل های مختلفی مانند دریافت کمیسیون از فروش ، هزینه های تبلیغاتی یا هزینه اشتراک به بالاترین نتایج استفاده کنند.
چالش ها و تهدیدات با ادغام
اگرچه الگوی کسب و کار بسیار موفق بود ، به گفته مک کینز ، بسیاری از چالش های مهم می توانند با مشکلات روبرو شوند.
یکی از این مشکلات ، وابستگی آن به موتورهای جستجو است. بیشتر ترافیک از طریق جستجوی Google ارائه می شود ، بنابراین تغییر در الگوریتم های Google می تواند تأثیر جدی بر درآمد آنها داشته باشد.
یکی دیگر از چالش های این سیستم عامل ها ، تغییر قانونی است. مک اسینز می گوید که برخی از کشورها ممکن است قوانین جدیدی را برای شفافیت هزینه هایی که بر درآمد نماینده تأثیر می گذارد ، اجرا کنند.
رقابت با fintechs را افزایش دهید ، Insoshorte همچنین این شرکت ها را به چالش می کشد.
واکنش شرکتهای بیمه به رشد ادغام
با افزایش فشار ادغام شده در بازار شرکت های سنتی ، شرکت های بیمه اروپایی سه استراتژی اصلی را اتخاذ کرده اند.
یکی از این استراتژی ها عدم همکاری با ادغام و تمرکز بر تقویت برند آن بود. این استراتژی توسط شرکت هایی مانند هوک کوبورگ در آلمان اتخاذ شده است.
با این حال ، بسیاری از شرکت های بیمه همچنین تصمیم گرفتند با ارائه محصولات مالکیت برای این سیستم عامل ها ، در ضمن ادغام آنها همکاری کنند.
گروه دیگری از شرکتهای بیمه نیز دارای ادغام هستند. برای شرکت بیمه ، مالکیت مونتاژ به معنای نصب کانال فروش است. همچنین ، برخی از تأمین کنندگان محصولات بیمه وجدان را به عنوان راهی برای استخدام و انتقال تیم نرخ بازاریابی و فناوری خریداری کردند. به عنوان مثال ، او در سال ششم Interhyp مستقیم را خریداری کرد ، و مسافران به سادگی در سال 2017 تجارت می کنند.
صنعت بیمه به کجا می رود
با افزایش دیجیتالی شدن خدمات مالی ، بیمه ساخته شده در اروپا نقش برجسته تری در بازار خواهد داشت. پیش بینی می شود سهم آنها در فروش بیمه آنلاین در سالهای آینده افزایش یابد.
در گزارش خود ، مک کینسی پیشنهاد می کند که شرکت های بیمه سنتی برای رقابت در این زمینه ، مدل های تجاری خود را تجدید نظر می کنند و تصمیمات استراتژیک را در مورد همکاری یا رقابت با ادغام می گیرند. در غیر این صورت ، آنها ممکن است سهم خود را در بازار به این بازیگران دیجیتال بدهند.
به نظر می رسد که اوضاع در ایران شبیه به آنچه که مک کنسشی هفت سال پیش در بازار اروپا دید. بنابراین بهترین راه حل برای بخش سنتی بازار بیمه ، رها کردن و اتخاذ رویکرد حرفه ای برای این شرکت ها است. در پایان ، به نظر می رسد که بازار خدمات بیمه در ایران با مسیر رقابت یا همکاری شرکتهای بیمه و اتحاد متعادل خواهد شد.
منبع خبر: https://digiato.com/iran-technology-news/insurance-aggregators-in-europe-and-iran
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز