سایر موضوعات

سهم نیروگاه ها در آلودگی هوای پایتخت چقدر است؟

تهران دارای پنج نیروگاه است، نیروگاه ترشت بیش از 40 سال است که گازوئیل را در خود جای نداده و حتی قسمت دیزلی این نیروگاه به زمین فوتبال تبدیل شده است. به گفته مسئولان آن، سیستم مهندسی نیروگاه به گونه ای نصب شده است که امکان استفاده از سوخت گازوئیل در آن وجود ندارد. در این کارخانه تعمیرات دوره ای و فصلی به منظور فراهم شدن شرایط برای بهره برداری از کارخانه انجام می شود و اگر این تعمیرات انجام نمی شد، این عملیات 60 ساله انجام نمی شد و به همین دلیل است. تعمیرات دقیق انجام می شود. از آنجا سال هاست که این نیروگاه در فصل سرد به دلیل افت فشار گاز و قرار گرفتن نیروگاه در منطقه شهری از کار افتاده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و تشدید آلودگی تهران، بخشی از سیل انتقادات متوجه نیروگاه‌ها می‌شود، نیروگاه‌هایی که به گفته مسئولان صنعت برق این ظرفیت را دارند. نفت کوره مصرف می کنند و شاید بهانه ای باشند برای عوامل مهم آلودگی، پشت نیروگاه ها و پنهان کردن تصور عمومی از آلودگی آنها.

انتهای پیام

نیروگاه شهدای پاکدشت که بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی محسوب می شود از سال 1381 راه اندازی شده و در دو فاز اول فاز گاز و فاز دوم به صورت سیکل ترکیبی بهره برداری شده است. در مورد سوخت مصرفی این کارخانه باید گفت که سوخت اصلی این نیروگاه طبق مدارک سازنده گاز طبیعی است و گازوئیل در صورت نیاز به عنوان سوخت ثانویه و کمکی استفاده می شود.

نیروگاه های تهران به عنوان یکی از مقصران آلودگی هوا در سال های اخیر شناخته می شوند، با وجود اینکه هیچ یک از نیروگاه های تهران به جز بعثت نمی توانند از گازوئیل سوخت استفاده کنند و نیروگاه بعثت بیش از 10 سال است که پلمب شده است. . . بوده است

به گفته وی، زمانی که نیروگاه ها از گاز استفاده می کنند، ضمن اینکه مشکل آلایندگی آنها کاهش می یابد، هزینه نگهداری نیروگاه نیز کاهش می یابد و به همین دلیل بخش برق ترجیح می دهد از گاز استفاده کند.

در مجموع از 132 نیروگاه موجود در کشور، سوخت دوم 14 نیروگاه گازوئیل است و مابقی نیروگاه ها از گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده می کنند. کمتر از 10 درصد نیروگاه های کشور می توانند از نفت کوره استفاده کنند. بر اساس آمار روزانه 77 میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه ها، هفت میلیون لیتر گازوئیل و 20 میلیون لیتر نفت کوره مصرف شده است. امروز نسبت به سال گذشته میزان گاز تحویلی به نیروگاه بیشتر است، امسال 90 درصد گاز و حدود 10 درصد سوخت مایع به طور متوسط ​​به نیروگاه ها تحویل می شود.

نکته قابل توجه این است که این نیروگاه از نظر فنی قابلیت استفاده از سوخت گازوئیل را ندارد و از تاریخ ساخت نیروگاه همواره از گاز طبیعی در این نیروگاه استفاده شده است و در مواقعی از سالی که سوخت گازی است. این محدودیت با توجه به استفاده از دیزل برای نیازهای شبکه افزایش می یابد. راندمان این نیروگاه در حالت سیکل ترکیبی حدود 46.5 درصد است که جزو راندمان های بالا در کشور است. سوخت گازوئیل مصرفی در این نیروگاه به گفته مسئولان آن بر اساس استانداردهای شرکت نفت بوده و آنالیزهای لازم توسط نیروگاه انجام می شود و از نظر کیفیت دارای استانداردهایی است که در حدود است. مجاز.

اما جالب اینجاست که کارگروه اورژانس آلودگی هوا اخیرا ممنوعیت استفاده از نفت کوره و نفت کوره در کلیه نیروها، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان تهران را تصویب کرده است که به نظر می رسد مجدداً بر عدم استفاده از سوخت نفتی در استان تهران تاکید شده است. نیروگاه های تهران البته با توجه به اینکه چندین سال است که هیچ نیروگاهی در تهران از نفت کوره استفاده نکرده است، بهتر است توجه این کارگروه به سایر بخش ها معطوف شود.

واحد نفت کوره نیروگاه باعس نیز کاملا پلمپ شده و در ساختار فعلی این نیروگاه نفت کوره جدیدی وجود ندارد و این نیروگاه از دو سوخت اصلی نفت گاز طبیعی و گازوئیل برق تولید می کند. از سال 1392 به دلیل محدودیت های زیست محیطی در این نیروگاه استفاده نمی شود و تمامی مخازن نفت کوره پلمپ می باشد. مصرف گاز نیروگاه یک میلیون و 600 مترمکعب در روز است و با هر بار افت فشار گاز باعث کاهش تولید می شود و به گفته مسئولان به هیچ عنوان از سوخت دوم استفاده نمی شود و سوخت مایع منسوخ شده است. در این نیروگاه

اما مشکل آلودگی هوای تهران از کجا می آید؟ در واقع پنج شاخص برای تعیین میزان آلودگی در کشور وجود دارد که در صورت عدم رعایت هر یک از این شاخص ها آلودگی ایجاد می شود که طبق بررسی های انجام شده در 10 سال گذشته شاخص ذرات عامل آلودگی بوده است. شاخص افزایش می یابد، سطح آلودگی افزایش می یابد.

در نهایت نیروگاه ری نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین نیروگاه ها شناخته می شود، طراحی واحدهای تولیدی آن به گونه ای است که به هیچ عنوان نمی توانند از سوخت گازوئیل استفاده کنند، اولین و اصلی ترین سوخت این نیروگاه گاز طبیعی و تنها است. سوخت جایگزین این نیروگاه گازوئیل مایع است در صورت عدم تخصیص سهمیه گاز، این مجتمع برق مورد نیاز شبکه را از سوخت جایگزین یعنی از دیزل استفاده خواهد کرد. استفاده از سوخت دیزل مایع اثرات مخرب بیشتری بر تجهیزات توربین خواهد داشت و هرگز در اولویت مصرف قرار نمی گیرد.

ذات دارای انتشار ترکیبات اکسید گوگرد است که در صورت افزایش شاخص محلول در ترکیبات اکسید گوگرد مورد بررسی قرار می گیرد.آلودگی ذرات در تمامی کلانشهرها بیشتر است و با توجه به تراز انرژی سهم 80.8 درصدی آلودگی ذرات معلق به ذرات معلق مرتبط است. بخش حمل و نقل همانطور که عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه های حرارتی در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به ای بی اس نیوز، از سال 1387 تاکنون در هیچ یک از نیروگاه های تهران از نفت کوره استفاده نشده است، تنها نیروگاه بعث این امکان را دارد. استفاده از نفت کوره از سال 2008 تاکنون هیچ گونه از مازوتی استفاده نکردم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا