حتما شنیده اید که هوش مصنوعی بسیاری از افراد دارای مشاغل ذهنی و حتی یدی را در آینده بیکار می کند، اما آیا این فناوری آن طور که به نظر می رسد در آینده نزدیک امنیت شغلی افراد را با خطر واقعی مواجه می کند؟ شواهد و آمار این را نشان نمی دهد.
اگر به سانفرانسیسکو بروید، اجتناب از وسوسه هوش مصنوعی دشوار است. تبلیغات به شما می گوید که این فناوری محل کار شما را متحول خواهد کرد. در کافیشاپها، مردم تعجب میکنند که چه زمانی به «هوش عمومی مصنوعی» یا دورانی که در آن ماشینها از انسانها پیشرفتهتر میشوند، دست خواهیم یافت. پنج شرکت بزرگ فناوری، گوگل، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت که دفتر مرکزی یا زیرمجموعه آنها در سانفرانسیسکو است، مبالغ هنگفتی سرمایه گذاری می کنند. بودجه آن در سال جاری حدود 400 میلیارد دلار به عنوان هزینه سرمایه ای اختصاص داده است که بیشتر برای سخت افزار و تحقیق و توسعه مرتبط با هوش مصنوعی است.
در پایتخت فناوری جهان، باور عمومی بر این است که هوش مصنوعی (AI) اقتصاد جهانی را متحول خواهد کرد. با این حال، برای تحقق پتانسیل هوش مصنوعی، شرکتهای سراسر جهان باید آن را بخرند، آن را با نیازهای خود تطبیق دهند و بهرهوری بیشتری به دست آورند. سرمایه گذاران در سال گذشته بیش از 2 تریلیون دلار به ارزش بازار پنج شرکت بزرگ فناوری اضافه کردند. در واقع، برآوردهای تقریبی ما 300 تا 400 میلیارد دلار درآمد اضافی سالانه را پیشبینی میکند که تقریباً معادل ارزش فروش اپل است. با این حال، در حال حاضر، غول های فناوری هنوز تا رسیدن به چنین نتایجی فاصله دارند. حتی تحلیلگران خوش بین معتقدند که مایکروسافت امسال تنها از فروش مربوط به هوش مصنوعی حدود 10 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. در خارج از ساحل غربی آمریکا، نشانه های کمی از تأثیر قابل توجه هوش مصنوعی در هر منطقه خاص وجود دارد.
یکی از مشکلات مرتبط با روند کند هوش مصنوعی بر بازار کار، سرعت پذیرش این فناوری است. شرکت های معتبر تخمین های خیره کننده ای از تعداد افرادی که از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند ارائه می دهند. نزدیک به دو سوم پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی جدید توسط شرکت مشاوره مک کینزی گفتند که شرکت های آنها به طور منظم از این فناوری استفاده می کنند. نزدیک به 2 برابر سال گذشته است. گزارشی از سوی مایکروسافت و لینکدین، یک پلتفرم آنلاین برای متخصصان، نشان داد که 75 درصد از “کارگران دانش” جهانی (افرادی که تمام روز جلوی کامپیوتر می نشینند) از هوش مصنوعی استفاده می کنند. بر اساس این گزارش ها، مردم در حال حاضر در دنیای هوش مصنوعی هستند.
باید بپذیریم که استفاده از هوش مصنوعی افزایش یافته است. تقریباً همه هنگام جستجو در گوگل یا انتخاب آهنگ در Spotify از آن استفاده می کنند، اما ادغام این فناوری در فرآیندهای تجاری هنوز یک کار ویژه است. سازمانهای آمار رسمی از انواع شرکتها سؤالاتی درباره هوش مصنوعی میپرسند و این کار را در مقیاس بزرگتری نسبت به مایکروسافت و لینکدین انجام میدهند. اداره سرشماری ایالات متحده بهترین برآوردها را ارائه می دهد. این مقام اعلام کرد که تنها 5 درصد از شرکت ها در دو هفته گذشته از هوش مصنوعی استفاده کرده اند. (نگاه کنید به نمودار 1) بسیاری از علاقه مندان به فناوری اعتراف کرده اند که برای دریافت بهترین نسخه ChatGPT 020 دلار در ماه پرداخت نمی کنند.
کشورهای دیگر نیز وضعیت مشابهی دارند. بر اساس آمار مقامات کانادایی، 6 درصد از شرکت های این کشور در 12 ماه گذشته از هوش مصنوعی برای تولید کالا و ارائه خدمات استفاده کرده اند. بررسی ها در بریتانیا نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی در این کشور بیشتر است. (حدود 20 درصد از کل مشاغل در ماه مارس)؛ البته حتی در انگلستان هم استفاده از هوش مصنوعی کم کم در حال افزایش است!
نگرانیها در مورد امنیت دادهها، الگوریتمهای مغرضانه و توهمات باعث کاهش سرعت گسترش هوش مصنوعی میشوند. زنجیرهی فست فود مکدونالد اخیراً با استفاده از هوش مصنوعی برای تحویل غذا به مشتریان در یک سرویس رانندگی، آزمایش کرد، اما پس از شروع به کار نکردن سیستم، خاموش شد. اضافه کردن 222 دلار ناگت مرغ به صورت حساب مشتری یکی از این اشتباهات بود. یکی از مشاوران اعتراف کرد که برخی از مشتریانش از «التهاب بتا» رنج میبرند، مشکلی که زمانی به وجود میآید که تعدد پروژههای کوچک هوش مصنوعی تصمیمگیری برای سرمایهگذاری را دشوار میکند. شرکتهای دیگر پروژههای بزرگ را به دلیل توسعه سریع هوش مصنوعی به حالت تعلیق درآوردهاند، به این معنی که سرمایهگذاری بیاحتیاطی در فناوری جدیدی که به زودی منسوخ میشود، آسان است.
اگر فکر می کنید این تلاش ها کافی نیست، تنها نیستید. گلدمن ساکس یک شاخص بازار سهام ایجاد کرد تا شرکتهایی را ردیابی کند که از نظر بانک، «بزرگترین تغییر بالقوه را در تخمینها از مزایای اولیه پذیرش هوش مصنوعی از طریق افزایش بهرهوری دارند». این شاخص شامل شرکت هایی مانند Walmart، یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی، و H&R Block، یک شرکت تهیه مالیات است. از پایان سال 2022، قیمت سهام این شرکت ها در وضعیت بهتری نسبت به قیمت کل بازار سهام قرار داشته است (نمودار 2 را ببینید). به عبارت دیگر، سرمایهگذاران چشماندازی برای سود اضافی ندارند، حتی اگر هوش مصنوعی مدیران را از مسائل مهمتر منحرف کند.
برخی از شرکت ها از هوش مصنوعی برای تغییر عملیات خود استفاده می کنند، چگونه می توان این را ارزیابی کرد؟ شرکت خدمات مالی آنلاین Klarna یک مثال واضح از این موضوع است. این شرکت اخیرا ادعا کرده است که دستیار هوش مصنوعی آن کار 700 نماینده تمام وقت خدمات مشتری را انجام می دهد. مدیرعامل کلارنا می گوید که به دلیل استفاده شرکتش از هوش مصنوعی، نرخ اشتغال در این شرکت هر سال یک پنجم کاهش می یابد. Klarna امیدوار است که به زودی این شرکت را عمومی کند و گفت که صحبت در مورد استفاده از هوش مصنوعی باعث ایجاد یک جنون رسانه ای می شود. طبق دادههای شرکت مشاوره CB Insights، نیروی کار Klarna مدتها قبل از ورود هوش مصنوعی شروع به کاهش کرده بود. در حال حاضر، این شرکت ممکن است در سال 2021 به نصف ارزش خود برسد. اگر شرکت اکنون در حال کوچک کردن است، استخدام بیش از حد در طول همهگیری کووید-19 ممکن است به اندازه هوش مصنوعی با این فرآیند ارتباط داشته باشد.
در واقع در داده های کلان اقتصادی هیچ نشانه ای از موج اخراج ها دیده نمی شود. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بینالمللی پول، اخیرا هشدار داده است که هوش مصنوعی مانند یک «سونامی» به بازار کار ضربه میزند. اما در حال حاضر، نرخ بیکاری در سراسر جهان ثروتمند زیر 5 درصد است، نزدیک به پایین ترین سطح تاریخ. سهم کارگران ثروتمند جهان در یک شغل نزدیک به بالاترین حد تاریخ است. رشد دستمزدها نیز همچنان بالاست، که به سختی می توان با محیطی که در آن قدرت چانه زنی کارگران در حال کاهش است، تطبیق داد.
اگر عمیقتر به اعداد و ارقام بپردازیم، تأثیر هوش مصنوعی هنوز نامشخص است. برخلاف وضعیت فعلی که بسیاری از مشاغل در حال از بین رفتن هستند، کارگران با سرعتی بیشتر از حد معمول بین شرکتها حرکت نمیکنند. با استفاده از داده های اشتغال ایالات متحده، ما بر کارگران یقه سفید در طیف گسترده ای از مشاغل بر اساس نوع شغل تمرکز می کنیم. از پشتیبانی اداری گرفته تا کپی رایتینگ. چنین نقش هایی در برابر هوش مصنوعی آسیب پذیر هستند. زیرا قاعدگی مصنوعی در کارهایی که نیاز به تفکر منطقی و خلاقیت دارند، بهترین نتیجه را دارد. با وجود این، سهم اشتغال در مشاغل یقه سفید 1٪ بیشتر از قبل از همه گیری است (نمودار 3 را ببینید).
به گفته برخی از اقتصاددانان، هوش مصنوعی بدون اینکه مردم را بیکار کند، در آینده اقتصاد جهانی را متحول خواهد کرد. همکاری با یک دستیار مجازی ممکن است عملکرد را بهبود بخشد. در مقاله جدیدی توسط آندرس هولوم از دانشگاه شیکاگو و امیلی وسترگارد از دانشگاه کپنهاگ، 100000 کارگر دانمارکی مورد بررسی قرار گرفتند. در این نظرسنجی، متوسط پاسخ دهندگان تخمین زدند که ChatGPT می تواند زمان صرف شده برای حدود یک سوم وظایف کاری را به نصف کاهش دهد. از نظر تئوری، چنین موضوعی می تواند بهره وری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
داده های اقتصاد کلان نیز نشانه ضعیفی از افزایش بهره وری را نشان می دهد. بر اساس ارقام رسمی، آخرین برآوردها نشان می دهد که تولید واقعی هر کارمند به طور متوسط در کشورهای ثروتمند رشد نمی کند. در ایالات متحده، مرکز جهانی هوش مصنوعی، تولید ساعتی کمتر از روند پیش از سال 2020 باقی مانده است، حتی در داده های جهانی از نظرسنجی مدیران خرید، که با تاخیر کمتری تولید می شود، هیچ نشانه ای از افزایش ناگهانی بهره وری وجود ندارد. .
برای رسیدن به این هدف، شرکت ها باید روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند. به استثنای غولهای فناوری که عمدتاً به جای افزایش بهرهوری خود، برای توسعه محصولات هوش مصنوعی برای دیگران پول خرج میکنند، بیشتر شرکتها این کار را نمیکنند. مخارج سرمایه ای برای سایر شرکت های S&P 500 (لیستی از 500 شرکت بزرگ آمریکا) احتمالا امسال کاهش می یابد. تعداد این هزینه ها در سرتاسر اقتصاد آمریکا در حال افزایش است. کل سرمایه گذاری تجاری در تجهیزات پردازش اطلاعات و نرم افزار نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافت که بسیار کمتر از میانگین بلندمدت است. در سرتاسر جهان ثروتمند، سرمایه گذاری کندتر از دهه 2000 رشد می کند.
در نهایت، شرکت ها ممکن است پتانسیل واقعی هوش مصنوعی را درک کنند. زمان می برد تا امواج فناوری جدید در سراسر اقتصاد نفوذ کند. از تراکتور و برق گرفته تا کامپیوترهای شخصی. بر اساس تحلیل ما، با فرض اینکه درآمد غولهای فناوری با نرخ 20 درصد در سال رشد میکند، سرمایهگذاران انتظار دارند تقریباً تمام درآمدهای هوش مصنوعی این شرکتها پس از سال 2032 ایجاد شود. اگر در نهایت شاهد رونق هوش مصنوعی باشیم، انتظار میرود که قیمت سهام نه تنها ارائهدهندگان هوش مصنوعی، بلکه کاربران آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد، اما اگر نگرانیها در مورد هوش مصنوعی افزایش یابد، برنامههای مخارج سرمایهای غولهای فناوری به همان اندازه گران به نظر خواهند رسید. ارزش گذاری ها می رسد.
منبع خبر: https://digiato.com/artificial-intelligence/do-ai-make-people-jobless-soonly
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز