اخبار سیاسی روز

آیا دست های پنهان گردشگری کوتاه می شود؟

عضو انجمن متخصصان جهانگردی ایران تصمیم اخیر دولت را راهکاری برای کاهش برخی بی نظمی ها در گردشگری دانست و گفت: نبود قوانین در حوزه گردشگری عامل شکل گیری بازارهای غیرقانونی و موازی، رقبای غیررسمی و دست های پنهان است. و وضع موجود مطابق میل و اراده نهفته در دل است. این گردشگری نیست و مانع بزرگی برای ایجاد و حفظ مشاغل است.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمد جهانشاهی – عضو انجمن متخصصان جهانگردی ایران – وی تاثیرات مصوبه اخیر شورای دولت بر صنعت گردشگری را بررسی کرد. به گفته عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این مصوبه موجب تسهیل کسب و کارهای گردشگری و رفع بسیاری از موانع سرمایه گذاری می شود.

در فرمان دولت 9 ژوئن 1403، سه آیین نامه اصلاح شد. آیین نامه کنترل تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، سیاحتی و زیارتی، آیین نامه راهنمایان گردشگری و مقررات تأسیس، اصلاح، تکمیل و طبقه بندی تأسیسات سیاحتی.

جهانشاهی، کارشناس گردشگری در یادداشتی به ای بی اس نیوز نوشت: صنعت گردشگری ایران ۱۰۰ سال عمر غیررسمی دارد، اما در ۸۰ سال گذشته به سمت ساختارگرایی گرایش پیدا کرده است. فراز و نشیب های این صنعت متاثر از عوامل بیرونی زیادی است به گونه ای که بر اساس آخرین گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، بیش از 35 نهاد در ارتقای کمی و کیفی آن تاثیر دارند.

طی چند دهه گذشته، به ویژه از دهه 1980، شاهد گسترش گستردگی صنعت گردشگری در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی (کوچک و بزرگ) بوده ایم. تنوع نمونه ها و خدمات گردشگری باعث افزایش فعالیت در این بخش اقتصادی شده است. پیش از این، اگر بیشترین فعالیت در صنعت گردشگری به بخش های اقامتی مانند هتل ها، مسافرخانه ها و آژانس های مسافرتی محدود می شد، امروزه شاهد انواع فضاهای اقامتی در انواع مختلف از ساده و روستایی تا شهری مجلل با ده ها خدمات اضافی و بسیاری از انواع دیگر هستیم. از جمله گردشگری سلامت، کشاورزی، طبیعت گردی، گردشگری روستایی و…

از سوی دیگر، مانند بسیاری از مناطق، در این صنعت به دلیل عدم به موقع بودن یا نقص قوانین، متوجه می شویم که وضعیت موجود مطابق با خواسته و اراده ای که در دل گردشگری نهفته است، نیست و موانع قانونی و بروکراسی اداری همچنان مانع اصلی بر سر راه آن است. ایجاد و پایداری مشاغل وضعیتی که حرکت سرمایه های مادی و معنوی به سمت گردشگری را با چالش های جدی مواجه کرده است.

انباشت قوانین، طولانی شدن فرآیندها و اعمال نظرات و سلیقه های محافظه کاران و… حلقه باطل و بی اثری را تشکیل داده است که این شرایط نقش مهمی در شکل گیری فعالیت های غیررسمی و ایجاد موازی کاری ایفا می کند. فعالیت ها. و بازارهای غیرقانونی در اطراف صنعت گردشگری. همانطور که در بسیاری از حلقه های زنجیره تامین، شاهد حضور رقبای غیر رسمی هستیم. این دست‌های پنهان و آشکار علاوه بر فعالیت‌های غیرقانونی، نظم حاکم بر بازار را تحت الشعاع قرار داده و در بسیاری از موارد به رقبای جدی، عامل زیان‌های انباشته در اماکن گردشگری و بدتر از آن تبدیل به اهرمی برای هدایت ذائقه‌ی بازار می‌شوند. بازار. . از نمونه‌های آن می‌توان به وجود فضاهای اقامتی غیررسمی با برآورد 200000 واحد در کشور در زمان‌های اوج مسافرت یا سفرهای گروهی بدون مجوز که به نام تورها تصویری نامناسب از گردشگری ارائه می‌کند، اشاره کرد. اگرچه این فعالیت‌ها همچنان مجازات قانونی دارند، اما تجربه نشان داده است که با وجود همه محدودیت‌ها، جلوگیری از آن کار ساده‌ای نیست.

یکی از راه های کاهش این مشکلات، تسهیل فرآیندهای مربوط به اخذ مجوز و ایجاد مشاغل قانونی است و این بهترین راه برای ساماندهی و ایجاد انضباط در فضای اقتصادی است.

بررسی ها نشان می دهد که فضای کسب و کارهای گردشگری نیاز جدی به بازسازی و بهبود دارد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار این صنعت می تواند فرصت های بیشتری را برای علاقه مندان، فارغ التحصیلان و فعالان این حوزه ایجاد کند.

این نوع دغدغه ها عاملی شده است تا دست اندرکاران صنعت گردشگری به ویژه نهاد متولی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با رایزنی با بخش خصوصی این صنعت، اصلاحات جدی را با هدف چابکی هدف قرار دهند. . و اجرای فرآیندها را تسهیل می کند. یکی از مهم ترین اتفاقات در این زمینه طبقه بندی مجوزهای گردشگری به مجوزهای ثبتی و مجوزهای تایید بوده است که باعث می شود روند راه اندازی کسب و کار سریعتر و با بروکراسی کمتری انجام شود. در قسمت دیگر اصلاح آیین نامه مورد توجه قرار گرفت که نمونه بارز آن اصلاح آیین نامه نظارت بر تأسیس و راه اندازی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و آیین نامه ایجاد و اصلاح تأسیسات گردشگری است. این مقررات که از دهه 1970 به عنوان مبنایی برای اشتغال زایی گردشگری بوده است، نیاز به بازنویسی و اصلاح در جنبه های مختلف دارد. چرا که امروزه و پس از چندین دهه فعالیت، نقاط قوت و ضعف آن مشخص شده است.

علاوه بر رفتار قانونی مناسب این مقررات، در مواردی شاهد اعمال شرایط و ضوابط برای متقاضیان بوده ایم که محدودیت های جدی و غیرضروری را اعمال می کنند. شرایطی که وزن قسمت مقدماتی و شروع کسب و کار را نسبت به قسمت عملیاتی و فعالیت های آن سنگین تر می کند، به عنوان مثال تهیه یک ساختمان تجاری به مساحت حداقل 40 تا 70 متر مربع علاوه بر نیاز. تا هزینه بالایی برای اجاره یا خرید فضا فراهم کند. تصور این بود که برای تجهیز و عملی شدن آن هزینه های جداگانه و سنگینی می طلبید، چیزی که همواره با مخالفت فعالان صنعت گردشگری به ویژه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط مواجه بود.

از طرفی بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه به منظور ارائه محصولات و فروش آنها در بازار به عنوان سرمایه گذار و فراهم کردن زمینه جذب نیروی انسانی واجد شرایط و تحصیلکرده، تمایل به فعالیت در این بخش را دارند، اما محدودیت هایی برای واسطه بودن اعمال می شود. مدرک لیسانس فارغ از رشته، شرایط سنی یا شاغل بودن، نمونه هایی از الزامات غیرضروری و بازدارنده در جذب سرمایه های انسانی و مالی به بازار گردشگری است.

نکته دیگر طولانی شدن زمان پاسخگویی برخی از آژانس ها بود که متقاضی و سرمایه گذار را در حالت انتظار قرار می دهد و این خود عاملی در کاهش انگیزه، طولانی شدن فرآیندها و در مجموع نقش بسزایی در ایجاد هرج و مرج و آشفتگی دارد. تشکیل پدیده شوم امضای طلایی اکنون با توجه به شرایط جدید دستگاه ها باید ظرف 15 روز پاسخ دهند.

در آیین نامه جدید مسیر ایجاد کسب و کارهای گردشگری به کوتاه ترین، ساده ترین و سریع ترین زمان ممکن پیش بینی شده است. شرایطی که به طور جدی موانع خاصی را کاهش می دهد. با بهبود فضای کسب و کار گردشگری شاهد جذب سرمایه های مالی بیشتر به این حوزه خواهیم بود و پس از آن فرصت جذب و پرورش سرمایه انسانی فراهم می شود.

بدون شک بهبود فضای کسب و کار گردشگری می تواند مزیت رقابتی بیشتری را برای این صنعت نسبت به سایر حوزه های اقتصادی ایجاد کند و عاملی برای جذب سرمایه بیشتر و افزایش دامنه نفوذ آن در معیشت بخش بزرگی از جامعه و در دراز مدت شود. ، کمک بیشتری به تولید ناخالص برای بازی در سطح ملی. امید است با تقویت تشکل های تخصصی امکان واگذاری امور اجرایی و مدیریت به بخش غیردولتی فراهم شود.

جسارت فرآیندهای اصلاح و کاهش بنگاه های دولتی و نیز تاکید دولت بر سیاست گذاری و کنترل بالاتر می تواند منجر به افزایش اثرات مثبت قانون در جامعه و افزایش مشارکت گروه های مختلف در ایجاد ارزش افزوده و افزایش یابد. نسل ثروت و کار

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا