آیا خطوط هوایی واقعاً ضرری ندارند؟
به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، اگرچه شرایط فعلی شرکت های هواپیمایی همه زیان ده است. اما از طرفی به دلیل تعهدات موجود، هرکس وارد این صنعت شود به راحتی نمی تواند خارج شود. اما سوال اینجاست که اگر ایرلاینها سودآور نیستند، چرا اینقدر تقاضا برای تجارت هواپیمایی وجود دارد؟
به گزارش ای بی اس نیوز، ماجرای قیمت بلیت هواپیما به سال جدید موکول شده و اکنون شرکت ها با وجود اینکه پیشنهاد افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کرده اند، منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند. اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری گفته است این پیشنهاد را تعدیل کرده است، اما هنوز زمان و میزان افزایش قیمت بلیت مشخص نیست.
انجمن شرکت های هواپیمایی تخمین می زند که از ابتدای سال گذشته تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از 4200 تومان با نرخ مبادله ای در حدود 24000 تومان افزایش یافته و علاوه بر افزایش تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد هزینه های صنعت هوانوردی ارزی است، صنعت هوانوردی نیاز به اصلاح قیمت دارد.
با وجود این خدایان، اخیراً رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره قیمت بلیت هواپیما گفته است: با وجود اینکه شرکت های هواپیمایی از سوخت یارانه ای و ارز ترجیحی برای تهیه قطعات استفاده می کنند، بسیاری از شرکت ها از قیمت پایین و اجباری بلیت هواپیما گلایه دارند. از طرفی 40 تا 50 شرکت خصوصی هستند که با یکی دو هواپیما وارد صنعت هوانوردی شده اند و خیلی ها هم در شرف ورود هستند. حال سوال این است که اگر صنعت هواپیمایی در حال زیان دهی است، چرا اینقدر تقاضا وجود دارد؟
بیشتر بدانید
آیا خطوط هوایی واقعاً ضرری ندارند؟
در حالی که نمی توان عوامل اقتصادی مانند افزایش تورم و افزایش نرخ دلار را انکار کرد، اما سودآور نبودن خطوط هوایی و در عین حال ادامه فعالیت در نوع خود جالب است.
در شرایط فعلی همه شرکت های هواپیمایی ضرر می کنند
در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی – در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در پاسخ به این سوال که آیا واقعا شرکت های هواپیمایی زیان ده هستند، گفت: در شرایط فعلی همه شرکت های هواپیمایی زیان ده هستند. و قبلاً بارها گفته شده است; اما از طرفی به دلیل تعهدات موجود، هرکس وارد این صنعت شود به راحتی نمی تواند خارج شود.
وی ادامه داد: تمایل زیادی برای ورود به این صنعت وجود دارد، اما به دلیل سرمایه گذاری های سنگینی که این صنعت می خواهد و مقررات سخت گیرانه ای که وجود دارد، عملا بسیاری از کاندیداهایی که قصد ورود به این صنعت را داشتند نتوانستند و زودتر دستگیر شدند. اگرچه اصولاً مصوبات زیادی برای تأسیس شرکت هواپیمایی صادر شده است. اما هیچ کدام منجر به صدور یا مجوز فعالیت پروازی نشد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا شرکت ها با وجود اینکه سودآور نیستند همچنان برای ورود به این صنعت اقدام می کنند، گفت: عده ای هم تمایل دارند در این صنعت سرمایه گذاری کنند. بالاخره حضور هیچکس در این صنعت محدودیتی ندارد و اگر کسی احساس میکند توانایی دارد باید وارد این صنعت شود. اما با توجه به مشکلات ناشی از تحریم و سرمایهگذاریهای ارزی مورد نیاز این صنعت و مقررات حاکم بر این صنعت، بسیاری از متقاضیان ورود به این صنعت نتوانستهاند و مجوز فعالیت آنها باطل شده است. .
انتهای پیام