سایر موضوعات

آیا خطوط هوایی واقعاً ضرری ندارند؟



ایرلاین ها افزایش نرخ دلار، لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی و رشد تورم و نرخ دستمزد را از عوامل ضروری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما می دانند اما مخالفان افزایش قیمت سوخت و ارز ترجیحی را باور دارند. برای تامین قطعات باعث شده شرکت های هواپیمایی، چرا که ادعا می کنند تلاش می کنند زیان آور نباشند.

به گزارش ای بی اس نیوز، افزایش قیمت بلیت هواپیما مربوط به دیروز و امروز نیست و سال گذشته به یکی از مهمترین اخبار صنعت هوانوردی دنیا تبدیل شد، اما با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال 1401 به دلیل در آستانه تعطیلات نوروزی و تقاضای مردم برای استفاده به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل، بحث قیمت بلیت بیشتر مطرح شد.

به ویژه زمانی که تعداد بلیت های هواپیما جوابگوی خواسته های موجود نبود و حتی این شبهه را ایجاد کرد که شرکت های هواپیمایی برای گرفتن مجوز از سازمان های مربوطه برای افزایش قیمت بلیت اقدام به فروش بلیت نمی کنند. اما انجمن شرکت‌های هواپیمایی این موضوع را تکذیب کرد و گفت سود شرکت‌های هواپیمایی در فروش بلیت بوده و منطقی نیست که آنها از فروش خودداری کنند.

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی دولتی صنعت هواپیمایی بارها اعلام کرده که با افزایش قیمت بلیت موافق است و حتی می گوید در صورت عدم اصلاح قیمت ها صنعت هواپیمایی متضرر می شود، اما در ستاد تنظیم بازار مسئول معرفی و ابلاغ قیمت های به روز بوده و تا آن زمان هیچ گونه افزایش قیمتی را رسمی و قانونی نمی داند.

البته سال گذشته در مقاطعی برخی شرکت‌های هواپیمایی قبل از تایید رسمی ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را افزایش دادند، اما سازمان هواپیمایی به مخالفت با این موضوع اشاره کرد و گفت: این تخلف است، هرچند دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آن زمان اعلام کرد آزادسازی صورت گرفته است. نرخ بلیت صنعت هواپیمایی یکی از وظایف دولت است و طبق قانون، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت را 30 درصد افزایش دادند، اما در نهایت قیمت‌ها به کرایه قبلی یعنی کرایه مصوب دی ماه 1400 بازگشت.

انجمن شرکت های هواپیمایی در عین حال درباره قیمت تمام شده ایرلاین ها نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما از 4200 تومان با نرخ ارز حدود 24 هزار تومان افزایش یافته است، علاوه بر این افزایش قیمت تورم جهانی و قطعات حمل و نقل و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد هزینه های ما ارزی است و با افزایش بیش از 30 درصدی قطعات و حمل و نقل آنها از جمله لاستیک هواپیما که سال گذشته 1200 دلار قیمت داشت و اکنون 2700 دلار است، مواجه بوده ایم. و سایر اقلام نیز به همین صورت است، در حالی که با توجه به تورم بیش از 40 درصدی و افزایش 39 درصدی دستمزد و هزینه خدمات، افزایش نیز داشته است.

بیشتر بدانید

صنعت هواپیمایی نیاز به اصلاح قیمت بلیت دارد

100% افزایش و چراغ خاموش بلیط هواپیما

ماجرای قیمت بلیت هواپیما به سال جدید موکول شده و حالا شرکت ها حتی اگر پیشنهاد افزایش 100 درصدی قیمت بلیت را داده باشند، منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار هستند، البته سازمان هواپیمایی کشوری گفت که این پیشنهاد را تعدیل کرده است اما هنوز نه و میزان افزایش قیمت بلیت نیز مشخص نیست.

در این میان اخیرا رئیس سازمان بازرسی کل کشور موضوعی را مطرح کرده که قابل توجه است. خدائیان در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: با وجود اینکه شرکت های هواپیمایی از سوخت یارانه ای و ارز ترجیحی برای تهیه قطعات استفاده می کنند، بسیاری از شرکت ها از قیمت پایین بلیت هواپیما گلایه دارند. از طرفی 40 تا 50 شرکت خصوصی هستند که با یکی دو هواپیما وارد صنعت هوانوردی شده اند و خیلی ها هم در شرف ورود هستند. حال سوال این است که اگر صنعت هواپیمایی در حال زیان دهی است، چرا اینقدر تقاضا وجود دارد؟

اگرچه نمی توان منکر عوامل اقتصادی مانند افزایش تورم و نرخ دلار شد، اما سوال سازمان بازرسی کل کشور به خودی خود جالب توجه است. در حال حاضر 20 ایرلاین در کشور فعال هستند و به نظر می رسد تقاضا برای ورود ایرلاین های جدید به صنعت هواپیمایی وجود دارد، اما ایرلاین ها معتقدند صنعت هواپیمایی n است به صرفه نیست و همچنان خواهان ورود به این صنعت هستند. با عدم سود عجیب است که به عنوان یک بنگاه اقتصادی که باید سودآور باشد به فعالیت خود ادامه می دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا