سایر موضوعات

نگاهی به روند طرح جامع بندر کشور



مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی نقاط قوت و ضعف طرح‌های جامع بندری کشور و راهکارهای بهبود مطالعات عمیق آتی پرداخت.

به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های شورای اسلامی، دفتر طراحی زیرساخت های این مرکز در گزارشی با عنوان بررسی روند طرح جامع بنادر کشور: نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای عمقی آینده را بیان کرد. مطالعاتی که بنادری هستند که امکان ارتباط با بازار جهانی را فراهم می کنند و برای توسعه تجارت کشور تا حد کریدورهای حمل و نقل مهم هستند و می توانند بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور ایران را تعیین کنند. سال هاست که به عنوان یکی از پایگاه های بندری جهان به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی، هنوز جذابیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیکی منطقه و توسعه بنادر رقیب خلیج فارس و دریای عرب طی 30 سال گذشته مطابقت نداده است. سال‌ها نشان‌دهنده لزوم بازنگری هوشمندانه در موضوع پروژه‌های توسعه بندری در کشور است.

این گزارش به طور اجمالی به تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و آسیب ها و ضعف های طرح ها به ویژه آخرین طرح جامع بنادر تجاری کشور پرداخته است. یکی از نکات مثبت طرح جامع بندر تجاری فعلی کشور، اعتماد به متخصصان کشور در طرح جامع کلان ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب 1398) بنادر به طور کامل توسط گروه کارشناسان داخل کشور انجام شده است، به این معنا که برای اولین بار ظرفیت مهندسین کشور به طور کامل به تحقق این موضوع مهم این برنامه پتانسیل بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان استفاده از ظرفیت و توان آنان برای ایفای نقش در پروژه های بزرگ ملی را نشان می دهد. از سوی دیگر، در برنامه کلی مصوب 1398، علاوه بر پرداختن به مسائل توسعه سخت افزار، مسائل توسعه نرم افزار نیز مورد توجه قرار گرفت که یکی از نقاط قوت این طرح نسبت به برنامه های قبلی به شمار می رود. در این بین عناصری مانند بررسی تخصصی موضوعاتی مانند ترافیک بندری و کاهش اثرات منفی گلوگاه های ترافیکی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از نکات حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، علیرغم نکات مثبت طرح جامع بنادر فعلی کشور نسبت به طرح های جامع قبلی، ملاحظات و آسیب های جدی از جمله عدم انطباق و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در حال انجام در طرح جامع بندری وجود دارد. مدیر حمل و نقل کشور، عدم توجه نیاز جدی به ارتقای توسعه بنادر، نگاه درون نگرانه و عدم توجه به زنجیره تامین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر، آنچه برای برنامه ریزی برای آنها در آینده نیاز است ضروری است. برنامه ها

گزارش مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که با توجه به لزوم به روز رسانی طرح های جامع بندری برای نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی در حدود دو سال آینده و همچنین با توجه به تحولات چشمگیر بین المللی و بروز فرصت ها و تهدیدهای جدید، ضروری است. در برنامه جهانی آینده و در روند بررسی طرح های جامع بنادر تجاری که باید برای افق های 10 و 15 ساله پس از اتمام طرح اخیر توگتر برنامه ریزی شود، اقدامات اساسی در نظر گرفته شود.

توصیه‌های اقدامات اساسی مرکز پژوهش‌های مجلس شامل رویکرد سیستمی و برون‌نگر، توجه به کریدورهای بین‌المللی و تحولات و طرح‌های توسعه در آنها، توجه به ابعاد نرم (غیر توسعه فیزیکی) بنادر با هماهنگی است. تقاضای آینده بنادر با تقاضای طرح کلی حمل و نقل کشور توجه جدی به رقابت پذیری کلی بنادر، بازنگری در طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف ارتقای تولید بنادر، توجه به تحول آفرین. سیاست های توسعه دریایی و فراساحلی، بهبود رویه ها و فرآیندهای کاری در داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و اجزای بنادر باید به رفع خلأهای زیرساختی و توسعه بنادر و افزایش سهم راه آهن در بنادر توجه شود. در مقایسه با سرزمین اصلی

متن کامل این گزارش اینجا خواندن.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا