به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مسیرهای کریدور شرق به غرب دستخوش تغییراتی شد که به نفع برخی کشورها و آسیب به برخی دیگر بود.
مسیر شمال چین-اروپا که چین را از طریق روسیه به اروپا متصل می کرد، به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا مختل شده است.
در نتیجه، به دلیل همسایگی چین با قزاقستان و روابط ترانزیتی قبلی، قزاقستان به قطب ترانزیتی چین تبدیل شده است، به طوری که در هفته های اخیر KTZ (راه آهن روسیه) قزاقستان اعلام کرد که به دلیل ازدحام بیش از حد در گذرگاه های مرزی بین قزاقستان و چین، مجدداً ممنوعیت قبلی ورود کانتینرها را تا پایان ماه در گذرگاه دوستیک تمدید می کند.
بر اساس گزارش راه آهن قزاقستان، در 8 ماهه اول سال 2024، حمل و نقل بار از طریق گذرگاه ریلی دوستیک-آلاشانکو به 9.1 میلیون تن رسید که 20 درصد افزایش یافته است.
علاوه بر این، گذرگاههای اصلی چین و قزاقستان آلاشنکو و خورگوس هستند که تقریباً نیمی از 17000 قطار در مسیر چین-اروپا در سال 2023 را تشکیل میدهند.
از آنجایی که حمل و نقل زمینی و یکپارچه کالا از جمله ریلی برای تجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ایران می تواند با دور زدن بی ثباتی سیاسی و ظرفیت کم مسیر ترانس خزر، از مسیر شرق به غرب از خاک خود عبور کند. . دریا و افزایش تخلیه و بارگیری و همچنین افزایش زمان و هزینه های انتقال کالا.
علاوه بر این، این مسیر علاوه بر حمل و نقل زمینی یکپارچه، به ذینفعان این کریدور امکان عبور از کشورهای کمتری را می دهد و محیط امن تری را برای تجار ایجاد می کند. کمیسیون مشترکی متشکل از کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه با مرکزیت ایران می تواند کریدور شرق-غرب را از طریق ایران احیا کند.
با احیای کریدور شرق به غرب از ایران، بازار ترانزیت 30 میلیون تنی زنجیره ارزش جهانی که بازیگران اصلی آن دو قطب اقتصادی چین و اتحادیه اروپا هستند به ایران سپرده می شود.
اهمیت ایران به عنوان شاهراه تجارت جهانی هزاران سال است که شهرت داشته است و جاده ابریشم گواهی بر این امر است. جاده ای که چین به عنوان دومین ابرقدرت اقتصادی جهان، اکنون در قالب طرح کمربند و جاده (BRI) سعی در راه اندازی مجدد آن دارد.
بی شک نمی توان جایگاه و جغرافیای ایران را در این طرح بزرگ تجاری نادیده گرفت. از آنجایی که دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و غرب آسیا در شرایط کنونی عمدتاً از طریق دریا و صرف نظر از مسافت و زمان صورت می گیرد، چینی ها نیز نگران امنیت این مسیر دریایی هستند که با تحولات قدرت نمایی و مداخله برخی کشورها از جمله ایالات متحده در مشکل هستند.
بنابراین استفاده چین از مزیت جغرافیایی ایران و حضور ایران در این زنجیره ارزش جهانی، بازی برد-برد را برای هر دو طرف ایجاد می کند.
در راستای تحقق این هدف، روز چهارشنبه 4 مهرماه، دومین قطار کانتینری چین پس از توافقات اخیر با چین، قزاقستان و ترکمنستان به مرز ریلی اینچه برون رسید.
این قطار متشکل از 24 واگن حامل 46 کانتینر لوازم و قطعات خودرو پس از انجام تشریفات گمرکی از ایستگاه اینچه برون به جلفا منتقل می شود.
absnews