آیا انتشار قیمت بلیط هواپیما متوقف می شود؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، چند روز پس از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی در موضوع قیمت گذاری اجباری بلیت هواپیماهای داخلی، دبیر شرکت هواپیمایی کشوری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بود. انجمن از بازنگری قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده خبر داد و به ای بی اس نیوز گفت: تسلیم شوید. ما در این بخش قیمتی نخواهیم داشت و آزادسازی هم به نفع شهروندان و هم به نفع شرکت های هواپیمایی است.
مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه مصوبه شورای عمومی دیوان عدالت اداری بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکید شده است، افزود: در سال 1393 قانون آزادسازی اجرا شد و شرکت های هواپیمایی آن را تا سال 1396 اجرا کرد. در این دوره سه ساله، اعمال قانون آثار و فواید زیادی برای جمعیت داشت.
وی یادآور شد: در سال 1393 حدود 17 میلیون مسافر داخلی از مسیرهای هوایی استفاده کردند در حالی که در سال 1395 حمل و نقل هوایی داخلی به حدود 24 میلیون مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه حدود 20 درصد افزایش جابجایی مسافر داشته ایم.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: از سال ۱۳۹۶ دولت وارد عمل شده و مانع اجرای قانون شده است. بنابراین طی شش سال گذشته روند جابهجایی مسافران کاهش یافته و در سال گذشته شرکتهای هواپیمایی توانستند حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابهجا کنند.
اسعدی سامانی گفت: زمانی که قانون آزادسازی اجرا شد، اقشار مختلف جامعه می توانستند به صورت هوایی سفر کنند، اما متأسفانه قیمت گذاری دستوری مردم را از بخش حمل و نقل هوایی محروم کرد. قیمت گذاری اجباری باعث شده است که خطوط هوایی فرصت تجدید و بهبود ناوگان خود را از دست بدهند. همزمان نقدینگی خطوط هوایی کاهش یافت و سایر ایرلاین ها نتوانستند برنامه توسعه ناوگان خود را اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه طرح فعال سازی هواپیمای زمینی به صورت طبیعی اجرا نشد، افزود: سیاستمدار وقت (سال 97) فکر می کرد با سفارش قیمت در حال خدمت رسانی به مردم است اما با این کار فرصت را از بسیاری از مردم گرفت. از استفاده از هواپیما خودداری کرد.
وی در ادامه به رای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه قطعا صنعت هواپیمایی وارد مرحله جدیدی از خدمات رسانی به مردم خواهد شد، گفت: در این مدت اقشار بیشتری از جامعه می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. شرکت های هواپیمایی نیز باید با اجرای قانون کیفیت خدمات را افزایش دهند. رقابت واقعی بین 23 ایرلاین موجود شکل خواهد گرفت و ایرلاینی که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر ارائه می دهد قطعاً می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.
وی از کنترل بازار حمل و نقل هوایی مسافر توسط شرکت های هواپیمایی با کمک انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: به برکت این امر دست سیاه آفرینان بازار از بازار کوتاه می شود.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از این طریق درآمد حاصل از فروش بلیت بیشتر به ایرلاین ها تعلق می گیرد تا دلالان و واسطه ها، افزود: قطعاً شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن شرکت های هواپیمایی خواهیم بود. . هواپیماها در این دوره جدید
اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه این خدمات به مردم عزیز ایران ارائه می شود، افزود: از آنجایی که حمل و نقل هوایی 6 سال است که قیمت های اجباری دارد، تفاوت قابل توجهی بین نرخ های واقعی و دستوری وجود دارد. این تفاوت به تدریج با مدیریت سفر توسط داوطلبان حمل و نقل هوایی کاهش می یابد. از سوی دیگر فاصله زیادی بین حمل و نقل هوایی و امکانات موجود وجود داشت و دلیل اصلی این تفاوت قیمت سفارش بود.
وی افزود: به تدریج با منطقی شدن قیمت ها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال شدن هواپیماهای زمینی خواهیم بود. برآورد ما نشان می دهد که تقاضای سفر هوایی برای سفرهای داخلی حدود 36 میلیون نفر است در حالی که در حال حاضر همانطور که اشاره کردیم تنها توانسته ایم حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنیم. با اجرای قانون این فاصله کاهش یافته و تعداد بیشتری از هموطنان از مزایای حمل و نقل هوایی برخوردار خواهند شد.
وی تاکید کرد: تمهیداتی اندیشیده شده است که در زمان افزایش تقاضا برای حمل و نقل هوایی با در نظر گرفتن هزینه هر ساعت صندلی، سقف مشخصی رعایت شود تا ظلمی در حق مسافران صورت نگیرد. قطعاً شاهد انتشار قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود و با سازوکارهای تعریف شده و ضمانت اجرایی انتشار کرایه برنامه ریزی شده از قیمت های نجومی نیز جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم قانون از سال 94 تا 97 اجرا شده و نتایج و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد و در دوره جدید شاهد این نتایج برای هموطنان باشیم.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یکی از نتایج آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را کاهش تصادفات جاده ای و به تبع آن تلفات جانی دانست و در پاسخ به این سوال که دلیل توقف اجرای این طرح چه بوده است. وی از قانون در دولت وقت (سال 97) گفت: دوره مبادلات طولانی شد و دولت نگران شد و دستورات قیمتی را در صنعت هواپیمایی وضع کرد. این امر خسارات زیادی به صنعت هواپیمایی و جمعیت وارد کرد و از آن زمان تعداد مسافران هوایی کاهش یافت.
وی تاکید کرد: دیگر نه سازمان هواپیمایی و نه انجمن هواپیمایی نمی توانند قیمت گذاری کنند. خطوط هوایی بر اساس هزینه واقعی هر صندلی به اضافه یک حاشیه معقول، سقفی برای قیمت بلیط هواپیما تعیین می کنند. برای این امر مصوبه ای از گذشته داریم که با اصلاحات جدید اجرایی خواهد شد. مسئولیت این کار بر عهده سازمان هواپیمایی است و باید بررسی های لازم را انجام دهد.
وزارت راه: به دنبال جلوگیری از انتشار قیمت بلیت هواپیماهای داخلی هستیم
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با توجه به آزادسازی قیمت بلیت هواپیمای کشوری و تصمیم دیوان عدالت اداری در این خصوص، اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از تصمیمات اتخاذ شده از طریق دستگاه قضایی و دستگاه قضایی جلوگیری کند. سران مقامات برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت پروازهای داخلی.
بذرپاش با بیان اینکه «حادثه بسیار تلخی بود» یادآور شد: همکاران حقوقی وزارت راه و شهرسازی در دیوان عدالت اداری حاضر شدند و ما به استنادات دادگاه – برای آزادسازی بلیت هواپیما – وارد نشدیم. .
وی ادامه داد: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما یکی از مفاد برنامه پنجم توسعه بود که 6 سال است که اجرایی شده و اصلا اجرایی نشده است. دیوان عدالت اداری اعلام کرد که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مقطعی در دولت آقای روحانی اجرایی شده و قابل تمدید است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وقتی عرضه و تقاضای یک خدمت برابر نباشد نمیتوانیم مدیریت تعرفه آن را به بازار بسپاریم، افزود: اما به حرفهای ما توجهی نشد، از سرپرست رئیسجمهور درخواست کردیم که این موضوع را در جلسه شورای رهبری مطرح کنند. سرعت را کم کنید تا مقررات لازم را داشته باشیم. ما نمی توانیم به مردم ظلم کنیم.
بذرپاش با اشاره به اینکه در چند روزی که از صدور رای دادگاه می گذرد شاهد اختلالات جدی در بازار بوده ایم، افزود: تقاضا داریم در اولین جلسه شورای رؤسا ترتیبی داده شود تا سازمان تعزیرات بتواند این کار را انجام دهد. کار است
وی گفت: وقتی تقاضا با عرضه همخوانی ندارد دولت باید با تعیین قیمت بازار را کنترل کند. این وظیفه ما در دولت است. در غیر این صورت مشکلات زیادی به مردم تحمیل خواهد شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، انتشار قیمت بلیت هواپیما از آذرماه 94 با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی اجرایی شد. 24 ساعت پس از دستور عباس آخوندی مبنی بر انتشار قیمت بلیت در 170 مسیر داخلی، قیمت ها با تلاطم جدی مواجه شد. به عنوان مثال قیمت بلیت تهران – مشهد 95 هزار تومان به بیش از 400 هزار تومان افزایش یافت. این به معنای افزایش 320 درصدی است.
طی روزهای اخیر و بلافاصله پس از انتشار رای دیوان عدالت اداری در رسانه ها، قیمت بلیت تهران – مشهد از 1.4 میلیون تومان به بیش از 5 میلیون تومان و در برخی موارد به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافت. . .
حال باید دید با توجه به عدم توازن جدی عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل هوایی مسافر، آیا باز هم کنترل قیمت ها بر عهده دولت (وزارت راه و شهرسازی) خواهد بود؟
absnews