در حال حاضر طرف فرانسوی به خوبی میداند که اگر روند مذاکرات بیش از حد پیچیده شود و ایران از خط پایان فناوری هستهای عبور کند، دو احتمال پیشبینی میشود: اول رویارویی نظامی قدرتها، منطقهای با ایران و دومی تحریم های غیرضروری که تغییر می کند در رویکرد ایران ایجاد نخواهد شد. این زمانی است که موضوع هسته ای برای فرانسه بسیار مهم است. در تحول اخیر چشم انداز فرانسه، مقامات به دنبال شناسایی انرژی هسته ای به عنوان انرژی سبز هستند. در صورت حصول توافق ملی در این زمینه، فرانسه درآمد هنگفتی از کمک های مشورتی خود در موضوع جهانی هسته ای دریافت خواهد کرد. بنابراین، این کشور با شناخت توانمندی های تخصصی خود، گزینه «ایران هسته ای صلح آمیز» را از منظر منافع خود بررسی می کند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: در هشتمین دور مذاکرات وین، سرانجام سند مشترک تحریم ها و مسائل هسته ای به دست آمد و اولیانوف نماینده روسیه نیز از این مذاکرات تمجید کرد.
فرانسه باید تابع منافع اتحادیه اروپا، آلمان و بریتانیا در غیاب ایالات متحده در مذاکرات باشد. سه بازیگری که هنوز نمی توان به آنها اعتماد کرد، اما تا حدودی نگران پایان دادن به بحران هسته ای ایران و پرداختن به مسائل بزرگتر هستند. این فشار عنصر مهم دیگری است که نشان می دهد خرابکاری فرانسه را نباید زیاد جدی گرفت.
این چشم انداز مثبت نتیجه روندهایی است که دولت سیزدهم از بدو تأسیس خود دنبال کرده است و البته از فرصت هایی مانند خروج آمریکا از منطقه و شکست واشنگتن در افغانستان به خوبی استفاده کرده است.
فرانسه به خوبی می داند که بازیگران اصلی مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا هستند. بنابراین همانطور که پاریس و رئیس جمهور ادعایی آن با حمایت اتحادیه اروپا هیچ کاری برای رفع تحریم ها انجام نداده اند، انفعال یا کارشکنی نیز تاثیر چندانی بر توافق ندارد و فرانسه باید با توافق بازیگران اصلی کنار بیاید.
اگرچه بسیاری از ناظران بر این باورند که خروج از توافق خرداد میتوانست مذاکرات را مختل کند، اما سیاست خارجی عملگرایانه و نتیجهگرایانه دولت سیزدهم علیرغم بدرفتاریها و کارشکنیهای متعدد در جریان مذاکرات، آن را بسیار سریعتر از حد انتظار انجام داد.
در این میان رویکرد دولت سیزدهم به منطقه به ویژه آغاز مذاکرات بغداد برای حل تنش ها و سوء تفاهم ها با عربستان از طریق میانجیگری عراق و سایر اقدامات دولت برای اجرای سیاست حسن همجواری در روابط با تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، عراق. پاکستان و افغانستان … که در ماه های اخیر روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی گسترش داده است نشان می دهد که از توافق هسته ای آینده ایران در منطقه حمایت جدی خواهد شد و این بار جمهوری اسلامی ایران ایران با ایجاد اعتماد در منطقه، حفظ خود را تضمین می کند و توافق از بعد منطقه ای آن حاصل خواهد شد. عربستان و دیگر کشورهای مخالف برجام، این بار به ویژه با خروج آمریکا از منطقه و تمرکز واشنگتن بر چین، خواهان تضمین خود تهران در مذاکرات اخیر هستند.
این بدان معناست که دولت بایدن و هیچ یک از متحدان اروپایی اسرائیل، از جمله فرانسه، که ورودش به مذاکرات وین، به گفته مکرون، آشکارا به نفع عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بود، حاضر به انجام تعهدات خود در ایجاد اخلال نیستند. گفتگوها آنها به قیمت ایران نیستند و عملاً تمایل جدی برای دستیابی به توافق با ایران دارند.
انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، تاکید کرد که باید از دور هشتم مذاکرات به یک نتیجه مثبت برسیم. او معتقد است که هم در تهران و هم در واشنگتن باید یک تصمیم سخت سیاسی گرفته شود. او از سرگیری مذاکرات را نتیجه “فوریت” احساس شده توسط همه طرف های درگیر توصیف کرد. یعنی اتحادیه اروپا قصد دارد در هفته های آینده به توافق برسد نه در ماه های آینده.
در غیاب ایالات متحده در منطقه و دخالت اتحادیه اروپا در ماههای اخیر در بحرانهای جدی همسایگی و پناهندگی، اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد تا از کمکهای ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی در معادلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی آینده برای مدیریت بحرانها استفاده کند.
اگرچه زمزمه هایی مبنی بر مخالفت فرانسه با مذاکرات هسته ای ایران در وین به گوش می رسد، اما این بار نباید فرانسه را سهل انگاری کرد. در حالی که علی باقری، رئیس کمیته مذاکرهکننده ایران از دیدار با مذاکرهکننده اصلی فرانسوی استقبال کرد، به نظر میرسد پس از توافقهای منعقد شده توسط فرانسه در زمینه فروش تسلیحات به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اکنون دستیابی به نتایج قابل توجه اقتصادی مهم است. مزیت های ژئوپلیتیکی و امنیتی او به توافق با ایران می اندیشد.
تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نیز نشان می دهد که مذاکرات در مسیری بسیار مثبت و به نفع ایران پیش می رود و به توافق می رسد. سخنان یایر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که از آغاز مذاکرات دولت سیزدهم در وین بسیار فعال بود، ابتدا با ارائه «طرح B» و خطوط قرمز بسیار فرسوده دولت، نگرانی رژیم صهیونیستی را نشان داد. رژیم غذایی ؛ او در روزهای اخیر گفته است: “رژیم در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد.”