سایر موضوعات

بازنگری سند راهبردی کشتیرانی بر اساس اعلام اقتصاد دریایی

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محمدرضا مدرس خبانی ابلاغ سیاست کلی اقتصادی با محوریت دریا از سوی رهبر معظم انقلاب را فرصتی ارزشمند برای سیاستگذاران و دستگاه های اجرایی و همچنین شرکت های کشتیرانی دانست و اظهار داشت: هرچند ایشان بارها اشاره کرده اند. توانمندی های بی بدیل سواحل در سخنرانی های اخیرش. دریاها و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی کشور از نظر دسترسی به آبهای آزاد و مسیرهای کریدور، راهکارهایی را بیان کرده بود که در عین حال ابلاغ این سیاستها که در قالب 9 محور کلی بیان می شود، می تواند فرصتی بی نظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد.

وی افزود: برهمین اساس گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران امسال نیز مانند سال های گذشته سند راهبردی خود را به 1406 تنظیم و به روز رسانی کرد و با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، این سند مجددا مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی با اشاره به بند دوم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی معطوف به دریا و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و داخل کشور، اعلام کرد: توسعه و فعال سازی مکران. اقتصاد و پتانسیل‌های بندری که وی در سال‌های اخیر بر آن تاکید کرده است، زیرا این یکی از قابلیت‌هایی است که می‌توان برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دریامحور در نظر گرفت، چرا که گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از آن برنامه‌ریزی کرده است. ظرفیت‌های بندر چابهار برای حمل کالا از چین و هند به بنادر جنوب و سپس انتقال از طریق کریدور شمال – جنوب به همسایگان شمالی کشور، طرح توسعه تفصیلی را تهیه کرد.

وی افزود: بخش دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز با خرید بندر سالیانکا از روسیه سعی در افزایش نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریایی در سال‌های آینده داشت و با این اقدام راه را برای فعال‌سازی این بندر هموار می‌کند. توانمندی های دریایی کشور و افزایش درآمدهای ارزی.

تجهیز و نوسازی ناوگان با تکیه بر توان سازندگان ملی

وی با بیان اینکه اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد دریایی در چهار حوزه سخت افزاری، نرم افزاری، مغزی و نرم افزاری سازمانی در دستور کار ناوگان ملی دریایی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد، تصریح کرد: در حوزه این شرکت در راستای توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه خرید کشتی، کانتینر، واگن و … تلاش کرد تا برنامه راهبردی نوسازی و نوسازی ناوگان را در جنوب و شمال کشور اجرا کند. یدک کش ها به منظور فعال سازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال به جنوب و از بنادر اقیانوسی به بنادر شمالی. کشور باید اقدام کند.

مدرس خبانی راهبرد اصلی در اجرای برنامه ها در حوزه سخت افزار را با تکیه بر ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در حوزه کشتی سازی، کانتینری و واگن سازی برشمرد و تاکید کرد: نیاز ناوگان به لحاظ تنوع شناور در این حوزه است. کانتینر، فله، تانکر، سوخت، حمل و نقل دریایی. همچنین کشتی‌های کلاس خزریان برای تردد در دریای خزر با اولویت استفاده از مجموعه‌ای از تولیدکنندگان داخلی مانند صدرا ناکا و کشتی‌سازی آروندان، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای رفع این نیازها انجام شده است.

وی ادامه داد: همزمان در بخش تجهیزات بندری به منظور تامین جرثقیل، یدک کش، نوسازی کانتینر و از رده خارج کردن کانتینرهای مستعمل برنامه ریزی و اقدامات لازم انجام شده و در بخش راه آهن نیز تلاش شده تا عملیاتی شود. و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال-جنوب، از طریق خرید و افزایش تعداد واگن های لازم برای نگهداری بخش حمل و نقل ترکیبی، در رابطه با تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی، که در بند 8 نیز برجسته شده است. از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریایی. ، اقدامات عملیاتی انجام شود.

مدرس خبانی فعال سازی کریدور شمال – جنوب و حمل کالا از کشورهای مختلف جهان به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را یکی از راهبردهای اصلی گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: : با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و کمبودها در این حوزه بسیار مشهود است، گروه دریایی در قالب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی اقداماتی را برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی انجام داده است. که منجر به توسعه حمل و نقل ترانزیتی و ترکیبی می شود که مورد توجه رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تامین و ارتقای سرمایه انسانی در حوزه اقتصاد دریایی، گفت: برنامه ریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی کار در حوزه دریایی و غیر دریایی، توسعه استفاده از شبیه سازها برای ارائه عملیاتی و کاربردی. خدمات. آموزش، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانوردان با تجربه و برنامه ریزی برای جذب و تربیت نیروی کار جوان و تحصیلکرده یکی از اقدامات گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است که هم اکنون در حال اجراست.

مدرس خیابانی گفت: همچنین در ماه های اخیر با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور آزمون های تخصصی در زمینه های مختلف به منظور جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی برگزار شده است. ضمناً با انتخاب این افراد در قالب آزمون و انجام مصاحبه تخصصی می توان افراد شایسته و متعهد را جذب و بخش نیروی انسانی را در این فرآیند تقویت کرد.

وی موسسه کشتیرانی را یکی از معتبرترین موسسات در حوزه دریایی دنیا دانست و گفت: گواهینامه های صادر شده توسط موسسه کشتیرانی در سراسر دنیا شناخته شده است و افرادی که از این موسسه فارغ التحصیل می شوند و در بنادر پذیرفته می شوند. و تست های سازمان دریایی در حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و در دنیا بسیار پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه امروز همه ملوانان جوان ایرانی در کشتی ها حضور دارند و حضور نیروهای خارجی در ناوگان تقریباً به صفر رسیده است، تاکید کرد: با توجه به تخصصی بودن مشاغل دریایی، حفظ کار مدیران، فرماندهان و مهندسان ضروری است. در بخش دریایی صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص آموزش نیروی انسانی و مدیران واحد بازرگانی که در دستور کار قرار دارد باید اقدام مستمری صورت گیرد.

مدرس خبانی با بیان اینکه برنامه بلندمدتی برای جذب و آموزش نیروی دریایی تهیه شده است، گفت: به طور کلی در معاونت نیروی انسانی تلاش شده است تا جوانان و افراد متعهد و کارآمد ارتقا و جایگزین شوند. افزایش سرمایه انسانی در بخش ها مجموعه های مختلف دریانوردی که اکنون بیش از 7 هزار نفر هستند، بر اساس بند 6 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریایی اقداماتی را انجام داده اند.

وی توسعه ناوگان و ساخت کشتی ها و تحقق برنامه های راهبردی اقتصاد دریایی را مستلزم همکاری همه دستگاه های سیاسی و تصمیم گیری و همچنین بانک ها، صندوق توسعه ملی و … وزارتخانه های راه و شهرسازی و شرکت های ساختمانی با اولویت متولی اصلی حمل و نقل گفت: سازندگانی مانند صدرا ناکا و آروندان در حال حاضر به منظور توسعه به ساخت کشتی های سفارشی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشغول هستند. ناوگان در سال های آینده و لازم است حمایت های جدی در زمینه منابع مالی و ارتقای تجهیزات به منظور تقویت توانمندی های این مجموعه ها صورت گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا