آغاز مبارزه با برندهای قاچاق در بازار پوشاک/برخی به دنبال توقف این پروژه هستند
یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه پس از چهار سال توقف از روز شنبه هفته گذشته آغاز شده است. با اخلال و تعطیلی انتخابات سعی می کنند از اجرای این طرح جلوگیری کنند.
مجید افتخاری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: تعدادی از برندها مشکوک به قاچاق بوده و تمامی کالاها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است. در ده روز گذشته پس از این جلسات، اگرچه زمان کم بود، اما رفتار قاچاق تا حدودی تغییر کرده و کسانی که تا کنون در بازار جولان میفروشند، اجناس خود را پنهان میکنند.
وی افزود: در این مدت مقدار قابل توجهی کالا کشف و ضبط شد و هم اکنون این طرح در حوزه قاچاق برندهای محرز در حال انجام است. اما امیدواریم بودجه این طرح تامین شود.
افخاری گفت: با توجه به برگشت پذیری روند قاچاق، اگر این طرح مستمر نباشد، وضعیت قاچاق در آینده بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد. برند ایرانی در بازار نیست یا امنیت مختل شده و انتخابات نزدیک است، بنابراین سعی می کنند از اجرای این طرح جلوگیری کنند. اما این طرح در حال اجراست و هیچ خلأ امنیتی وجود ندارد.
یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با ادعای اینکه برخی اتحادیه ها مجری طرح را تحت فشار قرار می دهند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنان از این طرح حمایت می کند و این طرح همچنان ادامه دارد. در حال اعدام شدن اجرا شد.
وی افزود: برخی اتحادیه ها مدعی بودند که برند ایرانی در بازار وجود ندارد و محصولاتی که با برندهای خارجی عرضه می شود، عملا در داخل کشور تولید می شود. اما طبق ماده 28 قانون نظام صنفی، تخلف و کلاهبرداری ممنوع است و اتحادیه ها باید به این معضل رسیدگی کنند. همچنین برندهای ایرانی به طور گسترده در بازار به فروش می رسند.
افتخاری با بیان اینکه هم اکنون طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه با تمرکز مراکز خرید بر روی برندهای خاص در حال اجراست، گفت: در آینده باید این طرح گسترش یابد.
به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، در دو ماه گذشته بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق موجود در بازار را کالاهای بورسی تشکیل می دهند که سال هاست در اروپا به فروش نمی رسد و ما حتی نمی دانیم. چرا. انبار شده بودند. این محصولات که کیفیت آن مشخص نیست اکنون وارد بازار ایران شده و به راحتی در فضای مجازی تبلیغ می شود.
وی افزود: این طرح هنوز به واحدهای کوچک تعمیم نداده است، اما وضعیت قاچاق نسبت به ماه های اخیر پیشرفته تر شده است، بنابراین باید این طرح گسترش یابد و راهکارهای جدیدی برای مبارزه با قاچاق به کار گرفته شود. به عنوان مثال در گذشته قاچاق مخفی بود اما اکنون در فضای مجازی به راحتی اعلام می شود.
انتهای پیام