ادعای سوختن نفت کوره در تهران ادامه دارد
ادعای احتراق نفت کوره در نیروگاه های تهران و یا توزیع فرآورده های نفتی غیراستاندارد در این کلانشهر در حالی مطرح می شود که این موضوع همواره از سوی وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد تکذیب شده است و هیچ سندی هم وجود ندارد. منتشر شده اند. در این راستا در ادامه تمرینات ارائه شد. این موضوع باعث شده تا مقصر اصلی آلودگی هوا پنهان بماند.
به گزارش ای بی اس نیوز، طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای شهر تهران تاکید کرد که بر اساس گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس، سوخت های تولیدی در کشور از جمله بنزین، گاز نفتی و سایر سوخت ها با استاندارد ملی مطابقت ندارند. و 14 نیروگاه از 16 نیروگاه کشور از نفت کوره استفاده می کنند و اگر کسی اعتراضی دارد می تواند به کمیسیون مراجعه کند.
این ادعا در حالی مطرح می شود که کیفیت سوخت تولیدی در کشور در چند مرحله کنترل می شود. ابتدا این فرآیند در پالایشگاه ها بررسی می شود، سپس کیفیت و سطح فرآورده های نفتی در انبارهای نفت مورد آزمایش قرار می گیرد و در نهایت سوخت عرضه شده به صورت دوره ای در پمپ بنزین ها توسط سازمان هایی مانند استانداردهای زیست محیطی سازمان و استانداردهای ملی نمونه برداری می شود. سازمان.
همانطور که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد، در هیچ یک از این مراحل بحثی مبنی بر بی کیفیت بودن سوخت های تولیدی در کشور مطرح نشده است و مشخص نیست که رئیس سازمان چگونه و بر اساس چه معیاری است. کمیسیون بهداشت شورای شهر تهران فرآورده های نفتی تولیدی کشور را استاندارد می کند.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: اگر کسی مدارکی دال بر عدم رعایت استانداردهای سوخت دارد، میتواند در اختیار مراجع ذیربط قرار دهد و حتی در رسانهها منتشر کند. اصرار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی. در خصوص انتشار این اسناد، فرآورده های نفتی ایران هیچ گاه سند و مدرک مستدلی در این زمینه ارائه نکرده و تنها به اظهار نظر کلی در این زمینه پرداخته است.
همچنین ادعا می شود که 14 نیروگاه از 16 نیروگاه کشور از نفت کوره استفاده می کنند. در این حوزه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تنها تامین کننده سوخت جایگزین است تا در صورت قطع گاز، تامین برق پایدار به خطر نیفتد. طبق قانون، این سوخت جایگزین شامل نفت سفید و نفت کوره است و همواره تلاش شده است که نفت سفید به عنوان سوخت اصلی و نفت کوره تنها در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هیچ نقشی در نحوه و زمان استفاده از نفت کوره یا گاز نفتی در نیروگاه ها و همچنین در راستای جلوگیری از قطع برق در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی ندارد. دومین سوخت قابل استفاده با قیمت فوب در صادرات خلیج فارس، نیروگاه ها را با قیمتی نزدیک به صفر نیرو می دهد به طوری که هیچ یک از بخش های کشور مانند صنایع، بیمارستان ها، مراکز خدماتی و حتی بخش داخلی با آن مواجه نیستند. قطع برق .
بنابراین، تنها دو راه برای تامین برق پایدار در کشور وجود دارد: راه اول این است که بخش خانگی در مصرف گاز در زمستان صرفه جویی کند و با راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی، درصد مصرف گاز را کاهش دهد، بهینه سازی یا با افزایش گاز خانگی. مصرف سوخت دوم شامل گاز نفتی و نفت کوره باید در نیروگاه ها استفاده شود.
بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اخیرا مدعی سوختن مازوت در نیروگاه های تهران شده است. البته این ادعای اعضای شورای شهر تهران از سوی مهدی چمران، رئیس شورا تکذیب شد. چمران خاطرنشان کرد: نیروگاه هایی که از نفت کوره استفاده می کنند پلمب شده اند.
به گفته چمران، گازوئیل مصرفی اتوبوس ها استاندارد بوده و گوگرد موجود در بنزین حذف شده و مشکلی ندارد. البته شایان ذکر است که مصرف سوخت در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است. شدت مصرف انرژی این کشور تقریباً دو برابر میانگین جهانی است. بنابراین تمیزترین سوخت نیز به دلیل مصرف زیاد باعث آلودگی می شود.
رئیس شورای شهر تهران همچنین تایید کرد که بنزین و گازوئیل در همه شرایط آلاینده هستند و تا زمانی که مردم با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند، آلودگی هوا پابرجاست.
مشکل دیگر بررسی تهذیب نفس تهران است. شهر تهران که تا چند دهه پیش از جمعیت بسیار کمتری نسبت به امروز برخوردار بود، توسعه نامتقارن داشت و روش توسعه شهر تا حد زیادی مانع از روند خودپلوایی تهران شد. از سوی دیگر با افزایش جمعیت تهران، مصرف سوخت در تمامی بخشها با رشد فزایندهای مواجه است و به دلیل ماهیت سوخت متشکل از عناصر کربن و هیدروژن، آلودگی اجتنابناپذیر است.
اگرچه همه بخشها باید در کاهش این آلودگی فعال باشند، اما تا زمانی که بهینهسازی مصرف صورت نگیرد، حتی با افزایش بیشتر کیفیت فرآوردههای نفتی، مجموعه مداوم آلودگی هوا ادامه خواهد داشت.
نکته دیگر اینکه طبق قانون تا زمانی که مصرف بنزین در کشور 75 میلیون لیتر در روز است، وزارت نفت موظف است بنزین استاندارد یورو 4 را در کلان شهرها عرضه کند. با وجود اینکه هم اکنون مصرف بنزین از مرز 110 میلیون لیتر در روز گذشته است، اما همچنان بنزین در تهران و 7 کلانشهر دیگر با استاندارد یورو 4 و عدد اکتان 92 توزیع می شود.
البته بسیاری از نهادها وزارت نفت را مجری قانون هوای پاک و مسئول وضعیت فعلی هوا می دانند و مسئولیت عدم اجرای مفاد قانون کیفیت هوا همین است. در حالی که وزارت نفت بر اساس این قانون به عنوان بخشی از دولت بر کاهش آلودگی هوا حاکم و نظارت می کند، ضمن اینکه تکلیف بیش از 20 نهاد در اجرای این قانون مشخص و ابلاغ شده است. .
انتهای پیام