همکاری ترانزیتی ایران برای تکمیل کریدورهای حمل و نقل

وی ادامه داد: دو ماه پیش هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند، تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند. نظر در مورد پروژه این مذاکرات ادامه دارد و باید منتظر دیدگاه طرف روسی باشیم تا ببینیم چگونه وارد می شود و وارد فاز ساخت یا تامین مالی می شود.
در این نشست در دو نشست سه جانبه بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان موضوعاتی از جمله ساخت و بهره برداری از قطعه راه آهن رشت – آستارا در راستای توسعه حمل و نقل و همچنین توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل باری مطرح شد. در شاخه غربی کریدور بین المللی شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت. همچنین میاد صالحی – مدیرعامل راه آهن – در خصوص مسیر ریلی گرمسار – اینچه برون با معاون حمل و نقل فدراسیون روسیه مذاکره کرد.
ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند و در صورت همکاری روسیه در ساخت راه آهن رشت – آستارا باید تا دو ماه دیگر در این پروژه مشارکت کند.
مصمم هستیم پروژه راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر را تکمیل کنیم
قاسمی همچنین درباره تکمیل پروژه رشت – آستارا با کمک روسیه توضیح داد: برای همکاری کریدور رشت – آستارا دو هفته پیش با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست وزیر روسیه جلسه ای داشتیم. و جدول زمانی برای این همکاری ارائه کردیم که به صورت روزانه رصد می شود و در دیدار با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که اگر روسیه قصد همکاری در ساخت راه آهن رشت – آستارا را دارد، ایشان باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور داشته باشد.
متن بیانیه اولین اجلاس همکاری های ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه با هدف توسعه ترانزیت به امضای اعضای این اجلاس رسید. همچنین سرانجام اعلام شد که ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به این کریدورها توجهی نشده است. اگرچه زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین میزان زیرساخت، میزان ترانزیت را افزایش داده ایم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب وجود دارد. همچنین به دنبال تکمیل کریدور شمال – جنوب، شرق – غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. راه آهن رشت – زاهدان به طول 900 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و بهسازی کریدور شمالی اینچه برون – گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته خطیبی، در حال حاضر 10 کیلومتر از قطعه اولیه این خط آهن از سمت رشت در حال ساخت است و از سمت آستارا نیز حدود 11 کیلومتر از مسیر در حال ساخت است و برای 140 کیلومتر باقی مانده نیز حدود 800 میلیون یورو در حال ساخت است. مورد نیاز است، و حداکثر سه تا چهار سال طول می کشد. ما سال را برای تکمیل آن پیش بینی کردیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، نخستین نشست وزرای حمل و نقل 2+6 جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آسیای میانه در خصوص توسعه همکاری های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این دیدار نمایندگان ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین نمایندگان آذربایجان و فدراسیون روسیه در سطح وزرا، معاونان وزیر راه آهن و مدیران کل حضور داشتند و با توجه به توسعه همکاری های ترانزیتی و بیانیه ترانزیت در طول نشست اخیر سران سازمان همکاری شانگهای مورد بحث قرار گرفت.
انتهای پیام
در همین راستا عباس خطیبی – دستیار ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – در خصوص تکمیل مسیر رشت – آستارا به ای بی اس نیوز گفت: همانطور که وزیر راه در چند نوبت اعلام کرده، مصمم هستیم تا 162 کیلومتر راه آهن رشت – آستارا را تکمیل می کنیم و این پروژه را یکی از پروژه های مهم ریلی کشور می دانیم و از این رو بحث مشارکت طرف های روسی یا حتی کشور آذربایجان در این زمینه مطرح می شود.