سایر موضوعات

همکاری ترانزیتی ایران برای تکمیل کریدورهای حمل و نقل

وی ادامه داد: دو ماه پیش هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت – آستارا بازدید کردند، تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند. نظر در مورد پروژه این مذاکرات ادامه دارد و باید منتظر دیدگاه طرف روسی باشیم تا ببینیم چگونه وارد می شود و وارد فاز ساخت یا تامین مالی می شود.

در این نشست در دو نشست سه جانبه بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان موضوعاتی از جمله ساخت و بهره برداری از قطعه راه آهن رشت – آستارا در راستای توسعه حمل و نقل و همچنین توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل باری مطرح شد. در شاخه غربی کریدور بین المللی شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت. همچنین میاد صالحی – مدیرعامل راه آهن – در خصوص مسیر ریلی گرمسار – اینچه برون با معاون حمل و نقل فدراسیون روسیه مذاکره کرد.

ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند و در صورت همکاری روسیه در ساخت راه آهن رشت – آستارا باید تا دو ماه دیگر در این پروژه مشارکت کند.

مصمم هستیم پروژه راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر را تکمیل کنیم

قاسمی همچنین درباره تکمیل پروژه رشت – آستارا با کمک روسیه توضیح داد: برای همکاری کریدور رشت – آستارا دو هفته پیش با وزیر حمل و نقل روسیه و معاون نخست وزیر روسیه جلسه ای داشتیم. و جدول زمانی برای این همکاری ارائه کردیم که به صورت روزانه رصد می شود و در دیدار با آقای نواک به روسیه اعلام کردیم که اگر روسیه قصد همکاری در ساخت راه آهن رشت – آستارا را دارد، ایشان باید تا دو ماه دیگر در این پروژه حضور داشته باشد.

متن بیانیه اولین اجلاس همکاری های ترانزیتی ایران و کشورهای آسیای میانه با هدف توسعه ترانزیت به امضای اعضای این اجلاس رسید. همچنین سرانجام اعلام شد که ایران، روسیه و آذربایجان برای فعالسازی شاخه غربی کریدور شمال – جنوب به توافق رسیده اند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به این کریدورها توجهی نشده است. اگرچه زیرساخت های ترانزیتی در ایران کامل نیست، اما با همین میزان زیرساخت، میزان ترانزیت را افزایش داده ایم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب وجود دارد. همچنین به دنبال تکمیل کریدور شمال – جنوب، شرق – غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم. راه آهن رشت – زاهدان به طول 900 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و بهسازی کریدور شمالی اینچه برون – گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته خطیبی، در حال حاضر 10 کیلومتر از قطعه اولیه این خط آهن از سمت رشت در حال ساخت است و از سمت آستارا نیز حدود 11 کیلومتر از مسیر در حال ساخت است و برای 140 کیلومتر باقی مانده نیز حدود 800 میلیون یورو در حال ساخت است. مورد نیاز است، و حداکثر سه تا چهار سال طول می کشد. ما سال را برای تکمیل آن پیش بینی کردیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، نخستین نشست وزرای حمل و نقل 2+6 جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آسیای میانه در خصوص توسعه همکاری های ترانزیتی چندی پیش برگزار شد. در این دیدار نمایندگان ایران، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین نمایندگان آذربایجان و فدراسیون روسیه در سطح وزرا، معاونان وزیر راه آهن و مدیران کل حضور داشتند و با توجه به توسعه همکاری های ترانزیتی و بیانیه ترانزیت در طول نشست اخیر سران سازمان همکاری شانگهای مورد بحث قرار گرفت.

انتهای پیام

در همین راستا عباس خطیبی – دستیار ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – در خصوص تکمیل مسیر رشت – آستارا به ای بی اس نیوز گفت: همانطور که وزیر راه در چند نوبت اعلام کرده، مصمم هستیم تا 162 کیلومتر راه آهن رشت – آستارا را تکمیل می کنیم و این پروژه را یکی از پروژه های مهم ریلی کشور می دانیم و از این رو بحث مشارکت طرف های روسی یا حتی کشور آذربایجان در این زمینه مطرح می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا