لایروبی کانال ناوبری ولگا – خزر یکی از تعهدات طرف روسی با هدف افزایش سطح تردد دریایی در ولگا است که هم اکنون عملیاتی شده و در چنین شرایطی کشتی ها به راحتی می توانند در این کانال حرکت کنند. با بار بیش از 5000 تن.
به گزارش ای بی اس نیوز، کانال ناوبری ولگا – خزر مهمترین زیرساخت مسیر دریای خزر و حلقه مهم کریدور بین المللی شمال – جنوب محسوب می شود. به طوری که یکی از مسیرهای مهم کریدور شمال – جنوب کانال ولگا است که ظرفیت اتصال فدراسیون روسیه و کشورهای اوراسیا را با کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس و شبه جزیره هند دارد.
در این میان افزایش حجم بار در کانال ولگا-کاسپین از طریق بندر آستاراخان و علیا واقع در استان آستاراخان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بدون عملیات لایروبی، تردد کشتی هایی با حجم محموله بیش از 4000 تن و ورودی آب بیش از 3.5 متر اجتناب ناپذیر است.
عمق کانال مذکور برای عبور کشتی ها باید حداقل 5/4 متر باشد در حالی که قبل از اسفند 1392 در بهترین شرایط آبی رودخانه ولگا-کاسپین عمق آن به حدود 5/3 متر می رسید. امروز به لطف تصمیمات و پیگیری های فرماندار آستاراخان و بحث و بررسی موضوع با رئیس جمهور روسیه، وضعیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است و دولت فدرال بودجه لازم را برای این امر اختصاص داده است. روابط شمال و جنوب. راهرو.
بیشتر بدانید
برنامه جامع برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی های تجاری روسیه
کاهش سطح آب دریای خزر، لایروبی در بنادر شمالی را 13 درصد افزایش داده است.
بنابر اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با حمایت های مذکور، عملیات لایروبی و دسترسی به عمق بیش از چهار متر تا پایان سال جاری انجام و در آذرماه 1392 به اتمام می رسد. اولیا و بندر آستاراخان و افزایش حمل و نقل بار فراهم خواهد شد.
بر اساس گزارش های اعلام شده، با برداشت 9 میلیون تن گل از بستر ولگا، کشتی های عبوری می توانند تا عمق 4.15 متری به راحتی عبور کنند که در سال 2024 با حذف 4.5 متر عمق پایدار را حفظ خواهند کرد. 11 میلیون تن
این احتمال وجود دارد که از سال آینده کشتی هایی با بار 5000 تنی در ولگا حرکت کنند.
در چنین شرایطی، در صورت حفظ عمق 4.5 متری، کشتیها میتوانند به راحتی در کانال با حجم بار بیش از 5000 تن حرکت کنند. زیرا بین افزایش عمق ولگا و افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر اصلی دریای خزر رابطه مستقیم وجود دارد.
باید بگویم؛ مشکل اصلی این کانال در سال های اخیر به گل نشستن کشتی های عبوری به دلیل عمق کم آن است که نیاز به انجام عملیات لایروبی فوری در این رودخانه است که در نیمه دوم سال به دلیل سرما و یخبندان رخ می دهد. و محدود کردن فعالیت کشتی.لایروبی بسیار دشوار خواهد بود.
انتهای پیام