معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست گفت: راهکار فعلی وزارت حراست برای فروش خودرو قرعه کشی است اما با راهکارهای جایگزین می توان این روند را به طور کامل حذف کرد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما; طلا، ارز، مسکن، خودرو از جمله مواردی است که مردم برای سرمایه گذاری به آنها مراجعه می کنند. معمولاً عجله برای سرمایه گذاری در این بازارها باعث ایجاد بحران در آنجا می شود. خرید ارز یکی از سرمایه گذاری های غیرمولد است و نوسانات روزهای اخیر خریداران را سرگردان کرده است.
یکی دیگر از سرمایه گذاری ها خرید خودرو است اما خرید این محصول با مشکل مواجه است. 3 سال است که خودرو از طریق قرعه کشی به دست مصرف کننده می رسد و دلیل این تصمیم دولت کاهش هرج و مرج در بازار خودرو با ثبت نام خریداران خودرو و قرعه کشی بین آنها بوده است. اما این روش برخلاف تصور مسئولان عمل کرد. یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده ای که برای خرید و فروش کد ملی بخت آزمایی به وجود آمد، روز به روز شکاف قیمت کارخانه و بازار بیشتر شد و مصرف کنندگان واقعی از بازار خارج شدند. بازار، تا جایی که امروزه خودرو کاملاً از آن خارج شده است. یک محصول مصرفی به یک محصول سرمایه تبدیل شده است.
وزارت امنیت در روزهای پایانی سال طرح بیشترین عرضه خودروهای تولیدی در کشور را ارائه کرد تا مردم بتوانند در این بازار سرمایه گذاری کنند. آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت حراست روز ۱۹ اسفند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعتی خبرگزاری صدا وسیما با بیان اینکه امسال قرار است عرضه بسیار مهمی داشته باشیم گفت: همه ماشین های شخصی تولیدکنندگان ایران خودرو و سایپا گفت: وزارت حراست از هفته آینده کار ثبت نام را آغاز می کند. شروع به فروش خودروهای داخلی در سامانه saleauto.ir می کند.
وی ادامه داد: در این طرح صدها هزار خودرو عرضه می شود که میزان تقاضا برای هر خودرو و مدل آن مشخص است.
سخنگوی وزارت امنیت گفت: قرعه کشی طبقه بندی خودروها پس از پایان ثبت نام انجام می شود.
وی تصریح کرد: در صورتی که متقاضی در انتهای لیست قرار گیرد و در شرایطی که تحویل خودرو با تاخیر مواجه شود، این امکان وجود دارد که قرعه کشی از وی گرفته شود و در لیست انتظار قرار گیرد. عرضه خودرو با توجه به میزان فروش خودروسازان برنامه ریزی شده است.
سخنگوی وزارت حراست، ثبت نام خودرو را بر اساس طرح تولید دانست و گفت: اینکه دیگر خودروی ثبت نامی تولید نمی شود، صحت ندارد.
همانطور که آقای قالیباف فرمودند با حفظ این طرح می توان نقدینگی رو به رشد در شرکت را کنترل کرد.
آقای قالیباف اعلام کرد که در این طرح فروش خودرو همه به نوعی برنده هستند اما برندگان در این طرح رتبه بندی می شوند. رتبه بندی از طریق قرعه کشی انجام می شود و کارشناسان می گویند این به معنای ورود مجدد شانس به روند فروش خودرو است که طبق فرمان 8 ماده ای ریاست جمهوری قرار بود از امسال به تدریج حذف شود.
آقای منوچهر لقیقی معین صنایع ترانسپورتی وزارت صلح گفت: اتفاقی که در دنیا افتاده این است که بعد از ویروس کرونا تقاضا برای خودرو افزایش یافته و در حال حاضر در کشورهای مختلف صفهایی ایجاد شده است و هرکس بخواهد. یک ماشین باید وارد این خط شود و مبلغی را پرداخت کند، ما هم می خواستیم از این پدیده استفاده کنیم و گفتیم هرکس ماشین بخواهد حتما خودش را تعیین تکلیف می کند، اما در ایران ما در صف هستیم، همه متقاضیان فکر می کنند اگر پول بدهند. پول خود را در روز اول در خط مقدم قرار می دهند و این باعث سردرگمی و کلاهبرداری های مختلف می شود.
وی در ادامه افزود: «ما به همه متقاضیان اعلام کردهایم که پول را به صورت مطمئن پرداخت کنند تا همه بتوانند به طور مساوی از این کار بهره ببرند، زیرا مکانیزمی وجود دارد که آمارها را تصادفی میکند و سپس آنها را بر اساس سردرگمی سازماندهی میکند. این یک واقعیت آماری است که همه چیز انجام شده است. در سرتاسر دنیا تا مدعیانی که در ابتدا پول واریز کرده اند خود را مستحق نبینند و ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
سال گذشته رئیس جمهور که به صورت سرزده از ایران خودرو و سایپا بازدید کرده بود، 8 حکم صادر کرد که در یکی از بندها به حذف مرحله ای از قرعه کشی اشاره شده بود که باید اصلاح و شفاف سازی می شد، اما اکنون تنها در یک ماه گذشته است. سال قرعه کشی ادامه دارد.
برای جمع آوری پول و حذف قرعه کشی، کارشناسان راه حلی ارائه می کنند که پول بیشتری جمع آوری می کند و افراد برای زمان تحویل بر اساس پرداخت قیمت خودرو در اولویت قرار می گیرند.
آقای کریمی سنگری کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در این طرح ثبت نام باید اولویت تحویل خودرو بسته به میزان ودیعه باشد، گفت: یعنی هر فردی که قسمت بیشتری از مبلغ را پرداخت کند. پول، یا یک مصرف کننده واقعی که کل مبلغ را یکجا پرداخت می کند، می تواند تحویل اولویت را دریافت کند.
به سراغ یکی دیگر از کارشناسان در این زمینه رفتیم؛ آقای سلمان ابراهیمی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در این خصوص می گوید: حفظ این طرح فروش با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم، فرصت مناسبی است تا نقدینگی کافی برای خودروسازان تامین شود. در نظر گرفتن طرح هایی برای فروش خودروهای تضمینی. متقاضیان باید در نظر گرفته شوند.
بر اساس این گزارش؛ کارشناسان می گویند پرداخت کل مبلغ خودرو در هنگام تحویل گرفتن خودرو و قرار دادن متقاضیان در زمان اولویت برای دریافت خودرو، قرعه کشی را به طور کامل حذف می کند و به اهداف طرح می رسد و این به معنای جمع آوری مقداری از پول های بی محل است که یکی از موارد مهم است. عناصر برای کاهش این قیمت ارز است.
گزارش نوشته فائزه شعبانی اصل; خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری