امروزه اگرچه سیاست های پولی توسط بانک مرکزی تدوین می شود، اما دولت و حتی مجلس در تدوین این سیاست ها نقش داشته اند و به نظر می رسد این موضوع یکی از موضوعات مهمی است که در اصلاح نظام بانکی باید به آن توجه شود. سیستم. قطعا برای اصلاح نظام بانکی نیاز به اصلاحات قوی داریم که نیازمند یک بانک مرکزی قوی و مستقل است که بتواند این شرایط را برای ما ایجاد کند.
یادداشت اقتصادی – محمدرضا فرزین: مقام معظم رهبری در احکام اخیر خود تاکید کردند که نباید اجازه دهیم اقتصاد مشروط شود چرا که شرطی شدن اقتصاد ما در 10 سال گذشته لطمات زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است و ما داریم. قادر به مدیریت متغیرهای کلان اقتصادی نیست. واقعیت این است که اکثر اقتصاددانان نیز بر این باورند که بسیاری از مشکلات امروز اقتصاد ایران، علاوه بر بی تدبیری، ناشی از شرطی شدن اقتصاد و نگاه مطلق از بیرون است. از سوی دیگر به گفته تحلیلگران سیاسی و اخبار منتشر شده از مذاکرات وین، به نظر می رسد احتمال توافق وجود داشته باشد.
این یادداشت با این فرض تنظیم شده است که توافق حاصل شده است. حال سوال این است که اگر امروز معامله ای انجام شود چه تاثیراتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟ آیا آمادگی داریم از فرصت های ایجاد شده استفاده کنیم یا خیر؟
در خاتمه، برداشت شخصی من این است که لغو تحریم ها باید به رشد غیرتورمی اقتصاد ایران منجر شود، بنابراین توصیه من این است که زمان بندی آن به گونه ای باشد که بتوانیم به آن هدف یعنی رشد غیرتورمی دست پیدا کنیم. اما اگر در سیستم حکومتی کشور به خوبی به این موضوع رسیدگی نشود، ممکن است همان شرایطی که در سال های پس از برجام پیش آمد تکرار نشود و نتوانیم از فرصت ها نهایت استفاده را ببریم.
سپس بحث راهبردهای صنعتی مطرح می شود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح کردند. قطعا سیاست های صنعتی صنایع عمده ما باید مشخص باشد و وزارت صمت باید راهبردهای صنعتی خود را تدوین کند. در شرایط جدید باید استراتژی صنعتی به طور شفاف تعریف و تدوین شود تا کشور بتواند از منابع جدید برای بهره مندی از سرمایه گذاری در این صنایع استفاده کند.
اما تجربه دهه 90 و سال های بعد از توافق برجام وجود دارد، بسیاری از انتظارات و پیش بینی های اقتصادی که از بهبود شرایط و گشایش های اقتصادی داشتیم محقق نشد. بخشی از علت برآورده نشدن این انتظارات به رفتار مقامات دولتی و بخشی به آمادگی سازمان ها، نهادها و کسب و کار ما مربوط می شود. اگر سازمان ها و نهادهای مختلف آمادگی داشته باشند، می توانیم از اجرای این توافقنامه بهره های زیادی ببریم و انشاءالله کشور را در مسیر رشد پایدار قرار دهیم.
موضوع دوم تأثیر عمیقی است که دستیابی به توافق می تواند بر روابط تجاری کشور داشته باشد. اهمیت روابط تجاری کشورهای هدف روابط تجاری، قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و صادراتی، نهادها و سازمان های مدیریت بازرگانی کشور است که همگی به این موضوع توجه خواهند داشت. بدون شک در صورت توافق، تقاضا برای سرمایه گذاری در مشاغل ما افزایش می یابد، زیرا بسیاری از کالاها، دستگاه ها، ماشین آلات و حتی سرمایه گذاری هایی که در آن سال ها اجازه ورود به کشور را نداشتند در این مناسبت تولید می شوند. به دنبال واردات آنها خواهد بود.
اگر بخواهیم از مشکلات اساسی نظام بانکی در مواجهه با تجارت خارجی و دنیای خارج صحبت کنیم، یکی از موضوعات کفایت سرمایه نظام بانکی و وضعیت این شاخص در کل نظام بانکی ماست. منفی است. وجود زیان انباشته، تسهیلات اجباری و ضعف ما در سیستم اعتباری و رتبه بندی، مدل اقتصادی زیان ده بانک ها و حتی عدم استقلال بانک مرکزی در تدوین سیاست های پولی از دیگر مشکلات است. سیستم بانکی ما
نکته و سوال مهم این است که اگر از شرایط تحریم خارج شویم، چه فکری برای این مسائل داشته ایم و چگونه می خواهیم در این زمینه سیاست ها را تغییر دهیم؟ من فکر می کنم ما باید در مورد این مسائل تصمیم گیری کنیم.
مشکل اصلی این است که اگر به سیاستهای تعرفهای یا غیرتعرفهای فعلی نگاه کنیم، میبینیم که همه این سیاستها مطابق با شرایط تحریمی کشور طراحی شدهاند. به عنوان مثال حقوق ورودی برای اکثر اقلام و کالاهایی که وارد کشور می شوند با ارز 4200 تومانی محاسبه می شود، از سوی دیگر واردات بخش زیادی از کالاها به طور کلی ممنوع است. طبیعی است که در شرایط عادی و غیرمجاز نمی توان این روند را ادامه داد.
absnews
از سوی دیگر ممکن است بالاخره موج جدیدی از مصرف در جامعه ایجاد شود که ممکن است فشار بر تراز تجاری کشور از نظر تقاضای ارز را افزایش دهد. اگرچه منابع ارزی زیادی در خارج از کشور داریم که با رفع تحریم ها آزاد می شود، اما باید به یاد داشته باشیم که بیشتر منابعی که پس از رفع تحریم ها آزاد می شود، ذخایر ارزی بانک مرکزی است و فقط می تواند be , برای واردات کالا استفاده می شود. در صورتی که تا به امروز در مواردی از این ذخایر در مواقع ضروری و با مجوز مدیریت استفاده شده است. بنابراین استفاده از این منابع در شرایط نبود تحریم به نفع کشور نیست.
مشکل دیگر بانک هاست. می دانیم که بانک ها رکن اصلی تامین مالی داخلی، روابط مالی با کشورهای خارجی و حتی تامین مالی خارجی هستند و این بانک ها بار اصلی انتقال به شرایط جدید پس از تحریم هستند و می توانند شرایط را به شرایط جدید منتقل کنند. نقش کلیدی. در حالی که خود این بانک ها با یک سری مشکلات انباشته مواجه هستند و انحراف آنها از موازین و استانداردهای جهانی می تواند کار را برای کشور سخت کند. بنابراین اصلاحات نظام بانکی مهمترین محور اصلاحات نظام مالی است که باید در اسرع وقت انجام شود.
طبیعتاً رهبران اقتصادی کشور باید روی این موضوع – دستیابی به مسیر رشد اقتصادی باثبات – متمرکز شوند. اولین چیزی که پس از انجام معامله انتظار داریم افزایش فروش نفت است که مجلس نیز آن را تصویب خواهد کرد.
بر اساس این مصوبه، درآمد نفتی دولت پس از کسورات وزارت نفت، صندوق توسعه ملی و مناطق نفت خیز حدود 16.5 دلار خواهد بود، رقمی که اگرچه نسبت به سال 1400 بیشتر است، اما دولت همواره با مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود. مشکلات مالی در تامین بودجه آن از سوی دیگر در صورت حصول توافق، تقاضای بیشتری برای نفت ایران ایجاد می شود و ایران می تواند نفت بیشتری را به بازارهای جهانی عرضه کند. اما با توجه به اینکه نسبت مصرف و شدت انرژی کشور ما بسیار بالاست و خود ما به نوعی مصرف کننده بیشتر نفت و گازی هستیم که تولید می کنیم. سوال اینجاست که چقدر می توانیم ظرفیت تولید و عرضه نفت و گاز خود را برای صادرات افزایش دهیم؟ طبیعتا برای افزایش تولید باید در میادین نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم. چالشی که دستاورد آن به مسئله تامین مالی اشاره دارد. این خود یک سؤال اساسی است که امروز باید در مورد آن تأمل کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم.