دادگاهی در بریتانیا حکم داده است که گوگل باید با دعوی حقوقی به ارزش 13.6 میلیارد پوند (17.39 میلیارد دلار) روبرو شود زیرا قدرت زیادی در بازار تبلیغات آنلاین دارد. شاکی پرونده ادعا می کند که غول جستجو به شیوه ای ضد رقابتی عمل کرده و به ناشران آنلاین در بریتانیا خسارت وارد کرده است.
بر اساس گزارش بی بی سی، آلفابت، شرکت مادر گوگل، در تلاش برای رد شکایت، پرونده شاکی را “نامنسجم” توصیف کرد. اما دادگاه تجدید نظر رقابت در لندن حکم داد که این پرونده اکنون می تواند به محاکمه برود. پرونده ای که توسط گروهی به نام Ad Tech Collective Action LLP مطرح شده است، ادعا می کند که گوگل باعث شده ناشران آنلاین بریتانیا از طریق یک ترتیبات انحصاری آسیب ببینند.
شکایتی علیه گوگل در بریتانیا به ارزش 13.6 میلیارد پوند
کلودیو پولاک، مدیر نظارتی سابق Ofcom که اکنون یکی از شرکای Ad Tech Collective Action است، گفت: «این تصمیمی است که برای قربانیان رفتار ضدرقابتی Google در فناوری تبلیغات اهمیت زیادی دارد اقدامات در دادگاه.”
تمرکز اصلی در این مورد بر روی فناوری تبلیغات (Adtech) است. این فناوری در واقع تعیین میکند که کاربران کدام تبلیغکنندگان آنلاین را ببینند و چقدر برای ناشران هزینه دارند. میزبانی این آگهی دهندگان منبع درآمد اصلی برای بسیاری از وب سایت ها است. به گفته شاکی این پرونده، هزینه تبلیغات دیجیتال در سال 2021 حدود 490 میلیارد دلار بوده است.
این صنعت برای گوگل نیز بسیار ارزشمند است زیرا بر فضای جستجوی وب تسلط دارد. نکته اصلی این شکایت در واقع این است که گوگل از این تسلط سوء استفاده می کند و درآمد وب سایت ها را کاهش می دهد. از سوی دیگر، به گفته شاکی، گوگل محصولات و خدمات خود را بیشتر از رقبای خود تبلیغ می کند.
این بدان معناست که ناشران در نهایت برای تبلیغاتی که میزبانی می کنند پول کمتری دریافت می کنند و همچنین باید هزینه های بسیار بالاتری را به گوگل بپردازند.
منبع خبر: https://digiato.com/finance-investment/court-rules-google-must-face-13bn-advertising-lawsuit
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز