نماینده مردم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: گودال 50 متری در جاده چالوس ایجاد شده که با پرکردن آن تا یک هفته آینده تیراژ چالوس برقرار می شود. وی گفت: امنیت دقیق و اساسی این منطقه برای بازگشت به حالت قبل بیش از 1000 میلیارد تومان نیاز دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، رضا اکبری در تشریح وضعیت جاده چالوس پس از سیل اظهار کرد: بارندگی بعدازظهر پنجشنبه خسارات زیادی در محور چالوس وارد کرد. در این باران که 15 سال است دیده نشده است، چندین کیلومتر پایین دست و بالادست از سد کرج در حدود هشت نقطه از محور چالوس، گل و لای و سنگ از کوه پایین جاده تا ارتفاع دره به بیش از دو متر می رسد، شما می رسید. خودروهایی که در این منطقه در جاده رها شده بودند، در هنگام بارندگی متوقف شدند و عصر روز پنجشنبه گیر افتادند. البته تعدادی از مسافران همزمان در حال حرکت بودند.
وی ادامه داد: از صبح روز جمعه کار ترخیص خودروها با جدیت بیشتری پیگیری شد و حدود 12 ماشین آلات راهسازی اقدام به بازکردن معبر قابل عبور خودروها کردند و بعدازظهر جمعه تمامی خودروها به همراه رانندگان از محدوده خارج شدند. البته چند خودرو باقی مانده بود که رانندگان آن محل را ترک کرده بودند و تعدادی از آنها روز شنبه برگشتند و خودروهای خود را خارج کردند. بنابراین هیچ کس به دردسر نیفتاد.
جاده چالوس حدود یک هفته تا 10 روز بسته است
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره زمان بازگشایی چالوس توضیح داد: با توجه به قطع کامل جاده چالوس در منطقه خوزنکلا و شکستگی و ریزش 50 متری جاده و ایجاد گودال عمیق، جاده به بنابراین چالوس حدود یک هفته تعطیل خواهد بود و به مدت 10 روز تعطیل خواهد بود.
اکبری با بیان اینکه سازمان راهداری هم اکنون کار پرکردن گودال را آغاز کرده است، افزود: حدود 50 متر خاک نیاز به پرکردن دارد و گودال باید به طور کامل پر شود. منطقه بالادست نیز باید برای فونداسیون آن تثبیت و با سنگ و سیمان تقویت و آسفالت شود که تکمیل این عملیات در این مرحله حدود یک هفته تا 10 روز طول می کشد. در این مدت هشت محل که گل و لای روی جاده آمده است توسط اداره راه تخلیه می شود.
وی در یکی از برنامه های تلویزیونی در پاسخ به اینکه بخش هایی از چالوس قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض جاده های جدید دارد، توضیح داد: اینطور نیست. تمام نقاط چالوس قابل تعمیر است، برخی از نقاط پل های آبی در مسیل قرار دارد که پر از شن و سنگریزه است و باید تخلیه شود. دیوار حائل جاده نیز تخریب شد و بخشی از جاده تخریب شد. اما اگر گودال 50 متری را پر کنیم تا یک هفته دیگر ترافیک چالوس برقرار می شود. اما تخمین می زنیم که بازسازی کامل چالوس که شامل ساخت دیوارها و بازسازی پل ها می شود زمان بر باشد و ممکن است تا شهریور و مهر طول بکشد.
عضو سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره برآورد خسارت تصادف جاده چالوس توضیح داد: خسارت وارده به دیوارها حدود 200 میلیارد خسارت واقعی است اما اگر بخواهیم نقاطی را که گل و لای در جاده وجود دارد ایمن کنیم. در حالی که در بارندگی های مشابه اگر این حادثه رخ ندهد باید در حدود هشت نقطه سازه های نگهبانی سنگین و دیوارهای بزرگ بسازیم که بر اساس برآورد اولیه بیش از 1000 میلیارد تومان نیاز است. در هفته های آینده مشاوری را انتخاب خواهیم کرد که ارزیابی کامل را انجام دهد و مناطق در معرض خطر و در معرض خطر را با هزینه کمتر و قابلیت اطمینان بیشتر تعمیر کند.
انتهای پیام