گزارش: حامیان مالی جام ملتهای آسیا
کد خبر: 1993545
21 دسامبر 1402 در 6:55 ق.ظ.
73 بازدید
0نقطه نظر
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه شرکت هایی حامی مالی جام ملت های آسیا هستند.

به گزارش ” ای بی اس نیوز ورزشی”، پس از لغو برگزاری هجدهمین دوره جام ملت های آسیا 2024 توسط چین در اردیبهشت 1391 به دلیل شیوع ویروس کرونا و سیاست “کووید صفر” این کشور توسط فدراسیون کنفدراسیون های فوتبال آسیا (AFC) )، در مهرماه همان سال، قطر با فاصله کمی در رقابت با کره جنوبی برای میزبانی این مسابقات پیروز شد.
از آن زمان اتفاقات زیادی در فوتبال آسیا افتاده و کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکای جدیدی پیدا کرده است. به ویژه اعطای جایزه برگزاری دوره بعدی جام ملتهای آسیا در سال 2027 و قراردادهای جدید AFC با چندین اسپانسر جدید برای جهتگیری فوتبال آسیا در سالهای آینده تعیینکننده بوده است.
به غرب بپیچید
تنها چهار ماه پس از میزبانی قطر از جام ملت های آسیا به جای چین، عربستان سعودی نیز در سال 2027 با رقابت با هند، امتیاز میزبانی این مسابقات را به دست آورد. با توجه به اینکه در میان چهار حامی مالی جدیدی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه های اخیر با آنها قرارداد بسته است، دو اسپانسر از قطر و عربستان به جمع شرکای تجاری اضافه شده اند، نقطه عطفی برای این موسسه به سمت غرب آسیا قابل توجه است. امروز، نیمی از شش “شریک رسمی جهانی” که بالاترین سطح حامیان مالی جام ملت های آسیا محسوب می شوند، از قطر و عربستان سعودی هستند.
آخرین اسپانسر کنفدراسیون فوتبال آسیا کمتر از یک ماه مانده به آغاز جام ملت ها که از 12 ژانویه آغاز می شود، قطر ایرویز است. دو هفته پیش، دو طرف قراردادی شش ساله تا سال 2029 امضا کردند که علاوه بر جام ملتهای قطر، شامل جام ملتهای 2027 عربستان، جام ملتهای زنان 2026، جام ملتهای زیر 23 سال 2024 میشود. عربستان سعودی. تایلند و تعدادی تورنمنت دیگر. قرارداد با قطر ایرویز، شریک تجاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال شمال، مرکزی و کارائیب (CONCACAF)، همچنین شامل حقوق اسپانسر برای مسابقات باشگاهی AFC می شود.
هفتهها قبل از قطر ایرویز، AFC قراردادی با شرکت خدمات مالی ایالات متحده ویزا بهعنوان یک حامی مالی جام ملتهای آسیا 2023 در قطر و لیگ قهرمانان در غرب آسیا امضا کرد.
شرکای سعودی
اما در میان حامیان مالی جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا، شاید بزرگترین معاملات با شرکای دولتی عربستان سعودی باشد. اکتبر گذشته، AFC قراردادی با سازمان گردشگری عربستان سعودی و کمپین “از عربستان بازدید کنید” با دومین شرکت بزرگ دولتی عربستان به عنوان شریک تجاری خود امضا کرد. این قرارداد تنها چند ماه پس از قهرمانی عربستان سعودی در جام ملتهای آسیا 2027 انجام شد.
قرارداد با سازمان گردشگری عربستان برای تبلیغ کمپین “از عربستان دیدن کنید” تا دسامبر 2024 معتبر است و شامل جام ملت های زیر 23 سال، مسابقات انتخابی المپیک زنان، جام ملت های زیر 20 سال و زیر 17 سال و جام ملت های فوتسال تایلند 2024 می شود. .
سازمان گردشگری عربستان سعودی که در سال 2020 به عنوان بخشی از برنامه موسوم به “چشم انداز 2030” با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور و کاهش وابستگی به نفت ایجاد شد تا همزمان با کنفدراسیون فوتبال آفریقا و نسخه 2024 این کمپین را تبلیغ کند. جام ملتهای آفریقا که همان جام ملتهای آسیا نیز میباشد، در ساحل عاج برگزار میشود، قرارداد اسپانسر امضا کرد.

علاوه بر این، کمپین گردشگری عربستان سعودی با پرداخت سالانه 20 میلیون یورو به لالیگا و 25 میلیون یورو برای سه سال به لیونل مسی، سفیران مشهور دیگری را نیز به دست آورده است. این سازمان تلاش کرده بود تا اسپانسر جام جهانی 2023 زنان استرالیا و نیوزلند شود، اما به دلیل مخالفت استرالیا، قرارداد فیفا با گردشگری عربستان لغو شد.
یکی دیگر از حامیان مالی عربستان سعودی از کنفدراسیون فوتبال آسیا، پروژه 500 میلیارد دلاری کلان شهر «نیوم» است که متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور است. کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پیشبرد این پروژه در سال 2021 قراردادی سه ساله با سعودی ها امضا کرد. این قرارداد شامل حقوق اسپانسر کلیه مسابقات فوتبال داخلی و باشگاهی آسیا در این دوره سه ساله می باشد.
وجود این دو حامی مالی در بین شرکای کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین برگزاری جام ملت های آسیا 2027 در عربستان نشان از نفوذ روزافزون این کشور در فوتبال آسیا دارد.
این نفوذ به حدی است که وقتی کنفدراسیون فوتبال آسیا با مالکیت مشترک سه باشگاه عربستانی حاضر در این فصل لیگ قهرمانان اروپا یعنی الهلال، النصر و الاتحاد مخالفت نکرد و برخی از آنها را محروم نکرد. دیگر اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا این سازمان را به این موضوع متهم کردند و گفتند که مقررات خود را نادیده گرفته است.
روزنامه بریتانیایی گاردین نیز در ماه سپتامبر گزارش داد که چندین باشگاه بزرگ شرق آسیا حتی در حال بررسی شکایت از AFC و رئیس بحرینی آن، شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه هستند. گاردین در این گزارش به نقل از منابع ناشناس نوشت که شیخ سلمان با حمایت مالی عربستان سعودی سعی در جلب رضایت آنها دارد.
سایر شرکا
علاوه بر سه حامی مالی از قطر و عربستان سعودی، کنفدراسیون فوتبال آسیا سه شریک تجاری دیگر نیز دارد که همگی قراردادهای خود را در سالهای اخیر برای مدت سه سال تا پایان سال 2024 تمدید کردهاند.
گروه Yili، یکی از شرکت های لبنی پیشرو در چین، و شرکت خدمات مالی ژاپنی Credit Saison، که هر دو قرارداد خود را با AFC در سال 2021 برای سه سال دیگر تا پایان سال 2024 تمدید کردند، تنها حامیان مالی باقی مانده از شرق هستند.
تنها حامی اروپایی AFC، کانتیننتال، غول صنعت خودروسازی آلمان است. این شرکت که دارای چندین بخش از جمله قطعه سازی و بخش تایرسازی است، از سال 2015 حامی مالی کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و در آذرماه 1399 نیز این شرکت قرارداد خود را برای مدت سه سال دیگر تمدید کرد.
در سلسله مراتب حامیان مالی جام ملت های آسیا، علاوه بر «شریک های رسمی جهانی»، دو «تامین کننده رسمی جهانی» نیز حضور دارند. سازنده ژاپنی اسباب بازی و بازی های رایانه ای کونامی، به عنوان تامین کننده رسمی فوتبال الکترونیکی و توسعه دهنده بازی محبوب Pro Evolution Soccer برای جام ملت های آسیا، یکی از دو تامین کننده ای است که در ابتدای سال 2021 با AFC قرارداد امضا کردند.
یکی دیگر از تامین کنندگان رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، شرکت تولیدی ورزشی اسپانیایی “Celme” است که در آگوست گذشته با این کنفدراسیون قرارداد امضا کرد. “کلمه” که در سال 1963 تأسیس شد، بلافاصله پس از امضای این قرارداد، از توپ رسمی جام ملت های آسیا رونمایی کرد. اسپانسر تامین کننده توپ مسابقات AFC در جام ملت های آسیای قبلی در سال 2019 در امارات متحده عربی شرکت ژاپنی مولتن بود. پیش از آن، شرکت آمریکایی «نایک» از سال 2005 به مدت 13 سال حامی ورزشی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.
منبع: بی بی سی