کافه بازار، بزرگترین اپ استور ایرانی، در رویدادی که شب گذشته برگزار شد، از گزارش عملکرد 1402 خود رونمایی کرد.
شهاب الدین خدابخش مدیرعامل شرکت کاوبازار در این مراسم به اهمیت آشنایی مردم، مسئولان و نهادهای نظارتی با فناوری اشاره کرد.
محمد تکلو معاون تولیدی بازار کافی نیز با بیان اینکه فشارها و محدودیت های دو سال گذشته روند توسعه محصول در بازار کافی را پیچیده کرده است، خاطرنشان کرد: در سال 1402 تعداد 124 هزار اسباب بازی (که 12 هزار مورد) تولید شده است. اسباب بازی های ایرانی). 265000 برنامه (شامل 10000 برنامه ایرانی) در بازار منتشر شد.
وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته هر سال هزار برنامه کاهش یافته است، به این نتیجه رسید که سازندگان به سمت تولید بازی روی آورده اند.
شهاب شفیع، مدیر محصولات پلتفرم بازار، از افزایش ترافیک کاربران بازار خبر داد و گفت: حدود 2.7 میلیارد نصب و به روز رسانی از طریق این پلتفرم انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد 12 درصدی را نشان می دهد تعداد کاربران ثبت نام شده نیز به بیش از 55.8 میلیون نفر رسید و رکورد نصب یک روزه به بیش از 7.8 میلیون نصب رسید.
یکی از بخش های جدید بازار در سال 1402، بخش PWA بود. الشافعی افزود: حدود 300 بازی جدید بدون نیاز به نصب در دسترس کاربران قرار گرفته است. بیش از 36 میلیون دقیقه بازی در هر ماه و البته از زمان ورود بازی Hamster Combat، شاهد کاهش در این بخش بوده ایم.
علی نوربخش، معاون اجرایی بازار، کمی در مورد توسعه دهندگان و درآمد آنها گفت: در سال 1402 هجری شمسی شاهد 46 میلیون تراکنش موفق در این پلتفرم بودیم که نشان دهنده بازار پر رونق خرید و فروش محتوای دیجیتال است میلیون کاربر محتوای دیجیتال را خریداری کردند و این امر باعث افزایش سهم توسعه دهندگان ایرانی شد و در سال 1402 به 2 میلیارد تومان رسید.
در پایان خدابخش از تاثیر انحلال و تحریم ها بر عملکرد بازار صحبت کرد. گوگل پلی استور، منبع اصلی دانلود اپلیکیشن اندروید در جهان، هم اکنون در ایران در حال انحلال است و بسیاری معتقدند که انحلال این اپ استور باعث افزایش تعداد کاربران بازار شده است. خدابخش گفت: ما شدیداً معتقدیم که مسدود کردن و فیلتر کردن به کاربر آسیب میزند و ما مخالفیم که فیلترینگ و جریمههای کمتری در شهریور 1401 افزایش پیدا کرد. 30% با گذشت زمان “شاید حدود 5% از این کاربران همچنان در بازار باشند.”
گزارش عملکرد سالانه کاف بازار در سال 1402 هجری شمسی حکایت از 46 میلیون تراکنش موفق در این بستر دارد که نشان از رونق بازار خرید و فروش محتوای دیجیتال دارد. از این تعداد، 5.5 میلیون کاربر محتوای دیجیتال را خریداری کردند. این امر نیز باعث افزایش سهم درآمد سازندگان ایرانی شده و در سال 1402 به 2 میلیارد تومان رسیده است و در حال حاضر 25 هزار نرم افزار ایرانی و 5 هزار بازی ساز ایرانی با بازار همکاری می کنند.
در سال 1402، یکی از بخش های جدید بازار، بخش بازی های آفلاین بود. در این قسمت حدود 300 بازی جدید بدون نیاز به نصب در اختیار کاربران قرار می گیرد. بخش بازی های بدون نصب در بازار بیش از 1.8 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و کاربران این بخش در مجموع بیش از 36 میلیون دقیقه در ماه را صرف بازی می کنند. جالب است بدانید که رکورد این بخش 13 ساعت گیم پلی در یک روز برای یک کاربر است.
در نهایت به بخش تبلیغات بازار اشاره شد. در سال 1402، بیش از 2000 اپلیکیشن و بازی از سرویس تبلیغاتی بازار استفاده کردند و این تبلیغات منجر به نصب بیش از 46.2 میلیون در سراسر این پلتفرم شد.
منبع خبر: https://digiato.com/iran-technology-news/cafe-bazaar-1402-report
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز