کولباتیروف با تاکید بر اینکه هدف اصلی این هیات از سفر به ایران بررسی امکانات تجاری ایران، شناسایی مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنهاست، افزود: ایران کشوری مهم برای قزاقستان است و مصمم هستیم روابط تجاری مشترک بین دو کشور را توسعه دهیم. کشورها.”
وی تاکید کرد: بنابراین در این شرایط کریدور جنوب که از مرزهای ایران عبور می کند می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا از کاراگیستان باشد.
اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که آمادگی ایجاد کنسرسیوم حمل و نقل بین ایران و قزاقستان را دارد.
در این دیدار نورلان کولباتیروف معاون توسعه بازرگانی قزاقستان با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: یکی از اهداف مهم دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت ترانزیتی از ایران است.
انتهای پیام
وی با اشاره به ایجاد چشم انداز تجاری سه میلیارد دلاری بین ایران و قزاقستان توسط مقامات ارشد دو کشور، گفت: با وجود اینکه ظرفیت صادرات ایران به قزاقستان بسیار بالا است، اما مقدار کمی از کالاهای ایرانی به قزاقستان وارد می شود. . با این حال، همین مقدار کالا در بین مصرف کنندگان قزاق نیز بازخورد مثبتی داشت.
در ادامه علیرضا یاوری، نایب رئیس بینالملل اتاق ایران، قزاقستان را یکی از اولویتهای ایران برای توسعه همکاریهای تجاری دانست و بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تاکید کرد و گفت: پس از سفر مقامات قزاقستان به ایران ماه گذشته باید امکانات و تسهیلات در بنادر جنوب ایران از جمله بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار گیرد تا این کشور بتواند از این توانایی برای توسعه صادرات خود به کشورهای خاور دور استفاده کند. چنین روابطی قطعاً موجب توسعه روابط تجاری کشور خواهد شد.
بر اساس اعلام اتاق ایران، بهنام فرامرزیان، مدیر حمل و نقل بین الملل و تیراندازی کارت اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان از اعضای سابق کنوانسیون تیراندازی هستند، گفت: اما با وجود این حجم کارت. فعالیت تیراندازی دو کشور در کشور بسیار کم است. در سال 2022 از مجموع 3000 و 700 مورد حملونقل جادهای، تنها 119 عملیات حملونقل جادهای تحت مجوز TIR داشتیم.
فرمرزیان با اشاره به سرمایه گذاری های کلان قزاقستان در کریدور شمالی و میانی شرق به غرب گفت: اما جنگ روسیه و اوکراین مانع از فعالیت کریدور شمالی شده است. اگرچه بنادر اکتائو، کویک و ترکمن باشی در کریدور میانی فعال هستند، اما تردد در بندر باکو و در مرز سامور بسیار زیاد است. بنابراین این مسیر نیز مزیت رقابتی خود را از دست داد.
وی افزود: تجارت حمل و نقل در صورتی موفقیت آمیز است که منافع گمرک، شرکت حمل و نقل و صادرکننده رعایت شود. رویه های غیر متعارف نه تنها برای ما پرهزینه خواهد بود، بلکه زمان بر است و برای بنگاه های اقتصادی هر دو کشور توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
به گزارش ای بی اس نیوز، نشست مشترک هیات تجاری و حمل و نقل قزاقستان که به سرپرستی معاون توسعه بازرگانی این کشور به ایران سفر کرده بود، با نایب رئیس بین الملل اتاق ایران، مدیر حمل و نقل برگزار شد. و کارنه تیر از اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی بخش حمل و نقل در ایران.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز