یک کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: افزایش فعالیت شرکت های دانش بنیان نیازمند اقدام بیشتر شرکت ها است. گروه های فعال مستقر در کشور باید نیازهای دانشی خود را به محصولات و کسب و کارهای دانش بنیان تبدیل کنند.
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا; به گفته کارشناسان زمانی اقتصاد کشور شکوفا می شود که بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی جهانی فراهم شود. بنابراین حرکت به سمت نوآوری و ایجاد تغییرات در ترکیب محصولات و خدمات در حیطه دانش قرار می گیرد. فعالیت های تجاری مبتنی بر این شرکت ها نقش مهمی در تبیین و مدل سازی فرآیندهای تولید، تحقیق و توسعه انسانی، انتقال دانش و اشاعه نوآوری در کشور ایفا می کنند. به طوری که امروزه ارزیابی محصولات، کالاها و حتی خدمات بر اساس علم است.
در کسب و کارهای دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد شغل متناسب با ظرفیت نوآوری است. این بدان معناست که نتایج تحقیق و توسعه به طور مستمر از طریق سرمایهگذاری به محصولات، فرآیندها یا سیستمهای جدید تبدیل میشود و دسترسی کارآفرینان و محققین به قابلیتهای سرمایهگذاری افزایش یافته و در نتیجه عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهرهبرداری از قدرت فناوری در کشور است. اقتصاد.
یکی از مهم ترین اهدافی که کسب و کارهای دانش بنیان به دنبال دستیابی به آن هستند، تجاری سازی است. مفهوم بازاریابی در اقتصاد امروز چیست و چه استراتژی دارد؟ زمانی که یک شرکت دانش بنیان تلاش می کند فناوری یا ایده تحقیقاتی خود را به بازار یا شرکت های سرمایه گذاری ارائه کند و برای آن هزینه ای دریافت کند، فرآیند تجاری سازی محصولات دانش بنیان را طی می کند.
تاثیر شرکت های دانش بنیان بر کسب و کار
محمدمهدی کرامتی، رئیس دبیرخانه شورای راهبردی فناوری ها و تولیدات دانش بنیان زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آنا، افزایش فعالیت کسب و کار دانش بنیان را نیازمند اقدامات بیشتر دانست. به مشاغل صنایع مختلف و گروههای فعال مستقر در کشور باید نیازهای دانشی خود را به محصولات و کسبوکارهای دانشبنیان تبدیل کنند.
به گفته این کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان؛ تأثیر شرکتهای دانشبنیان بر اقتصاد و سیر تحول به سمت این شرکتها مسیری دوطرفه است: از یک سو، شرکتهای دانشبنیان، دانشمندان، نخبگان و صاحبان ایدهها هستند که توانایی تسلط بر کسبوکارها را نیز دارند. و می تواند با راه اندازی کسب و کار به سمت صنایع حرکت کند. این روند در کشور ما بسیار فعال بوده است و افراد، فارغ التحصیلان و دانشگاهیان در پژوهشگاه ها و محیط های علمی ریسک کرده و کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد کرده اند که برخی موفق و برخی شکست خورده اند که البته دلیل آن است. به خطاپذیری و ماهیت آزمون و خطای علم.
وی تاکید کرد: پس از تصویب قانون حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان در کشور بر تقویت کسب و کارهای دانش بنیان تاکید شده است. این بدان معناست که ایجاد شرکت های دانش بنیان فرض شده و اکنون باید با استفاده از معافیت های مالیاتی و گمرکی، مشکل استقرار آنها در پارک های علم و فناوری حل شود تا بتوانند توسعه یافته و مسیر خود را طی کنند.
ایجاد تغییر با نقش افراد دانش بنیان
به گزارش آنا، حرکت به سمت نوآوری و ایجاد تغییرات در ترکیب محصولات و خدمات در حیطه فعالیت یک شرکت دانش بنیان قرار می گیرد. بنابراین بنگاه های دانش بنیان نقش مهمی در بهره وری تولید، تبلور دانش به محصولات و خدمات جدید و ارتقای سطح اقتصاد و رفاه دارند.
کسبوکارهای دانشبنیان، بنگاههای اقتصادی هستند که با ایجاد دانش و نوآوری برای ایجاد ارزش در یک محیط رقابتی کار میکنند. ایجاد و مدیریت ارزش برای مشتریان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت و بقای این مشاغل است. همچنین این شرکت ها نقش مهمی در تبیین و الگوسازی فرآیندهای تولید، تحقیق و توسعه، غنی سازی علمی و فنی، آموزش، آموزش و توسعه انسانی، انتقال دانش و انتشار و اشاعه نوآوری در کشور دارند.
ویژگی های اساسی کسب و کارهای دانش بنیان
ایده های جدید، توانایی تجاری سازی ایده ها و رقابت پذیری از ویژگی های اساسی کسب و کارهای دانش بنیان است. ایده پردازی مقدمه فرآیند نوآوری است و تولید ایده های جدید منبع مهم نوآوری در سازمان است.
در عین حال، جدا از اینکه شرکت های دانش بنیان از دارایی های دانشی خود به عنوان مزیت رقابتی استفاده می کنند، سودآوری آنها ناشی از تجاری سازی ایده ها و نوآوری های جدید است که حاصل تعامل دارایی های فیزیکی و سرمایه دانشی است. بنابراین، مدیران کسبوکارهای دانشبنیان به خوبی میدانند که داراییهای دانش شرکتی آنها نقش مهمتری در بقای روزمره کسبوکارشان دارد.
پایداری پایگاه های دانش در مواجهه با تغییرات جهانی
امروزه سازمان ها مدام در تلاش هستند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند. در عین حال، بنگاه های دانش بنیان دارای قابلیت های مهمی مانند رقابت مثبت، تولد و توسعه هستند و متناسب با رشد اقتصاد هستند. مهمترین ویژگی هر سازمان دانش بنیان، پایداری آن در برابر تغییرات جهانی است.
قدرت رقابتی این شرکت ها به عوامل زیادی از جمله قابلیت های تکنولوژیکی آنها بستگی دارد. توسعه کسبوکارهای دانشبنیان به دلیل نوآوریهای فناوری است که منجر به رقابت میشود. این شرکت ها با معرفی فناوری های جدید بازارهای جدیدی را فتح می کنند. کسب و کارهای دانش بنیان توانایی ویژه ای در استفاده از فناوری برای رشد سریع دارند.
یکی از مهم ترین عوامل بهره وری منابع تولید، دانش است.
افزایش ظرفیت تولید همواره در کانون دغدغه های اقتصاددانان بوده و یکی از معیارهای عملکرد اقتصاد کلان را تشکیل می دهد. مطالعات و تفسیرها عمدتاً بر نقش اساسی عوامل تولید فیزیکی مانند سرمایه فیزیکی و نیروی کار در فرآیند تولید تأکید دارند، اما در اقتصاد مدرن امروزی مفهوم سرمایه انسانی و سرمایه فکری از اولویت بالاتری برخوردار است و یکی از مهمترین عوامل در فرآیند تولید بهره وری منابع تولید دانش است.