جبارعلی زکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اهمیت تشویق تجار و فعالان اقتصادی به حمل و نقل ریلی و قرار گرفتن بندر امیرآباد در کریدور شمال به جنوب، تعرفه ریلی حمل و نقل کالاهای داخلی مشخص شده است. پروازهای بندر امیرآباد به بندرعباس 50 درصد کاهش یافت.
وی افزود: علاوه بر حمایت از حمل و نقل بار از طریق ریلی، در تلاش هستیم تا با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی تحولاتی در حوزه حمل و نقل مسافر ایجاد کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن الگویی برای بخش حمل و نقل مسافر است، گفت: اما طی چند دهه اخیر به دلیل محدودیت های گمرکی نتوانسته ایم رشد مناسبی در این بخش داشته باشیم.
ذاکری گفت: در مازندران با توجه به ویژگی های منطقه و بافت اجتماعی، قطارهای حومه ای می توانند رشد خوبی داشته باشند. در این زمینه آمادگی داریم با حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری، دامنه و کیفیت قطارهای حومه ای را در این استان گسترش دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر سرمایه گذاران تمایل به کار داشته باشند، آمادگی همکاری در این زمینه را داریم. با 20 میلیون دلار پول نقد، 2 رام راه آهن با کیفیت بالا را می توان مورد آزمایش قرار داد.
ذاکری گفت: به این ترتیب بخش دولتی کار در این بخش را رها کرده و با ایفای نقش حمایتی در توسعه حمل و نقل ریلی مسافری کمک خواهد کرد. در سیستم عرضه و تقاضا نیز تعاریف صورت می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: معتقدیم فعالیت بخش خصوصی باعث جذب مسافر و ارتقای ناوگان ریلی مسافری می شود. به ویژه مازندران ناوگان اتوبوسرانی بین شهری و بین شهری فعال ندارد و با توجه به ظرفیت های گردشگری این استان می توان با ترویج قطارهای حومه ای علاوه بر کمک به کاهش ترافیک، بسته گردشگری ریلی را نیز انتخاب کرد.
وی همچنین درباره حمایت از اجرای طرح های ریلی به ویژه گذرگاه های ایمن ریلی گفت: آمادگی داریم 50 درصد هزینه هر پروژه ای را که استانداری تشخیص دهد تقبل کنیم. قبل از فعال شدن حمل و نقل ریلی از بندر امیرآباد، فرصت مناسبی برای اجرای گذرگاه های ایمن در مسیر راه آهن شمال است و آمادگی داریم در این زمینه با شهرداری ها و نهادهای استانی همکاری داشته باشیم.